ОБҐРУНТУВАННЯ СТРУКТУРИ РАДІАЦІЙНОЇ ГРАМОТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПРИРОДНИЧИХ НАУК

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2024-1.26

Ключові слова:

радіаційна грамотність, радіаційна безпека, вчитель природничих наук, компоненти радіаційної грамотності, формування радіаційної грамотності, безпека життєдіяльності

Анотація

Мета статті полягає у теоретичному обґрунтуванні структури радіаційної грамотності майбутніх учителів природничих наук. Методологія дослідження полягає у порівняльно-аналітичному вивченні поняття радіаційної грамотності, а також систематизації та з урахуванням сучасних потреб до знань, умінь, навичок та вимог до цінностей учителя природничих наук у дискурсі його радіаційної грамотності. Наукова новизна полягає у тому, що, використовуючи методи аналізу наукової літератури й синтезу з урахуванням дидактичних принципів науковості, системності, наступності, міжпредметності, сформульовано поняття «радіаційна грамотність». Уперше запропоновано структуру радіаційної грамотності майбутніх учителів природничих наук, яка охоплює когнітивний, діяльнісний, інформаційно-просвітницький та особистісно-ціннісний компоненти. У дослідженні чітко дано характеристики кожного з пропонованих компонентів радіаційної грамотності з урахуванням змістового наповнення навчальних дисциплін, формування необхідних діяльнісних здатностей учителя природничих наук та забезпечення розвитку відповідних цінностей. Як засоби діагностування сформованості радіаційної грамотності запропоновано такі критерії: наукові основи радіаційної грамотності, радіаційна безпека, радіаційна культура (культура радіаційної безпеки), профілактика і запобігання надзвичайним ситуаціям. За результатами дослідження запропоновано структурну модель радіаційної грамотності майбутніх учителів природничих наук, яка враховує взаємозв’язки між її компонентами та окреслює критерії діагностування їхніх проявів. Висновки. В умовах високотехнологічного світового простору, де використання ядерних та радіаційних технологій є досить поширеним, формування радіаційної грамотності майбутніх учителів природничих наук є архіважливим. Обґрунтування дефініції поняття «радіаційна грамотність» та її структурних компонентів дає змогу забезпечити сприятливі умови для професійного становлення вчителя природничих наук, їхню готовність до дій в умовах радіаційних ризиків та належну підготовку учнівської молоді.

Посилання

Кузмінський А.І. Педагогіка вищої школи : навчальний посібник. Київ : Знання, 2005. 302 с.

Ситник О. Грамотність як складова освіти дорослих на прикладі Ірландії. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2014. № 2. С. 343–349.

Choi K., Cho J.K. Development and statistical assessment of a radiation safety literacy measurement tool. International Journal of Radiation Research. 2021. № 19.1. С. 41–48.

Eijkelhof H.M.C. Radiation risk and science education. Radiation protection dosimetry. 1996. № 68(3–4). Р. 273–278.

Hori H., Orita M., Taira Y., Kudo T., Takamura N. Risk perceptions regarding radiation exposure among Japanese schoolteachers living around the Sendai Nuclear Power Plant after the Fukushima accident. Plos one. 2019. № 14(3). Р. 212–217.

Johnson A. Radiation and atomic literacy for nonscientists. Science. 2013. № 342.6157. Р. 436–437.

Klein P.D. The challenges of scientific literacy: From the viewpoint of second‐generation cognitive science. International Journal of Science Education. 2006. № 28.2-3. Р. 143–178.

Mason J.M., Stewart J.P. Emergent literacy assessment for instructional use in kindergarten. Assessment for instruction in early literacy. 1990. Р. 155–175.

Prather E.E., Harrington R.R. Student understanding of ionizing radiation and radioactivity. Journal of College Science Teaching. 2001. № 31(2). Р. 89.

Taşoğlu A.K., Ates O., Bakaç M. Prospective physics teachers’ awareness of radiation and radioactivity. European Journal of Physics Education. 2017. № 6(1). Р. 1–14.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-17