ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ЦІННІСНОГО ПІДХОДУ ДО ВИХОВАННЯ ЗДОБУВАЧІВ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ

Автор(и)

  • Тетяна БРАНІЦЬКА Комунальний заклад вищої світи «Вінницька академія безперервної освіти» https://orcid.org/0000-0003-4503-3140
  • Наталія ПТАШНІК Комунальний заклад вищої світи «Вінницька академія безперервної освіти» https://orcid.org/0009-0007-2920-8728
  • Вікторія МАРТИНЮК Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини https://orcid.org/0000-0003-1386-9576

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-1.03

Ключові слова:

цінності, ціннісні орієнтації, ціннісне ставлення, ціннісний підхід, здобувачі початкової освіти

Анотація

Мета статті полягає в аналізі теоретичних основ ціннісного підходу до виховання здобувачів початкової освіти в умовах Нової української школи. Це дослідження є актуальним для вітчизняної системи освіти, адже рівень духовності та моралі, культурні запити й потреби сучасної молоді – найбільш вагомі важелі національного виховання, які забезпечують збереження й примноження потенціалу матеріальних і соціально-духовних багатств суспільства. Відтак, формування ціннісних орієнтацій учнів початкової школи є невід’ємною частиною сучасного освітнього процесу. Методологія дослідження ґрунтується на поєднанні таких теоретичних методів як аналіз, синтез, порівняння, класифікація та узагальнення інформації з філософської, психологічної, педагогічної літератури в аспекті ціннісного підходу до виховання здобувачів початкової освіти, які дали змогу сформувати власний погляд на поставлену проблему. Наукова новизна полягає у тому, що, проаналізувавши філософську, психологічну і педагогічну літературу з проблеми дослідження, зроблено дефінітивний аналіз понять «цінності» та «ціннісні орієнтації». Здійснений аналіз літературних джерел дозволив тлумачити ціннісні орієнтації як стійке інтегративне трикомпонентне психологічне утворення, яке виявляється на емоційно-мотиваційному (установки та мотиви, прагнення, цілі, інтереси та інші психічні реальності, що відображають спрямованість свідомості та утворюють необхідну емоційно-почуттєву основу того чи іншого способу діяльності), когнітивному (сукупність знань і уявлень, що забезпечують адекватне уявлення про цінності та систему ціннісних еталонів особистості) та поведінково-творчому (матеріалізація знань та ціннісних ставлень у поведінкових програмах) рівнях, що забезпечує певну смисложиттєву позицію особистості та характеризує індивідуальне духовно-культурне буття людини. Відтак, ціннісні орієнтації молодшого школяра у нашому дослідженні розуміємо як стійке інтегративне трикомпонентне психологічне утворення, яке виявляється в емоціях та мотивації вчинків дитини, її поведінкових реакціях, уявленнях про систему власних ціннісних еталонів, яке у майбутньому зреалізується у певну смисложиттєву позицію особистості та стане характеристикою індивідуального духовно-культурного буття людини. Висновки. Узагальнено, що розуміння механізмів формування ціннісних орієнтацій особистості може сприяти здійсненню ефективної виховної роботи у школі першого ступеня. Підсумовано, що теорія цінностей, її психологічні та педагогічні аспекти можуть стати в нагоді педагогам у процесі підготовки учнів Нової української школи до вибору соціально корисних цінностей, якими вони могли б керуватись у своїй життєдіяльності.

Посилання

Бех І. Д. Виховання особистості : в 3-х кн. : навч.-метод. видання. Київ : Либідь, 2003. Кн. 1 : Особистісно орієнтований підхід : теоретико-технологічні засади. 280 с.

Вишневський О. Теоретичні основи сучасної української педагогіки : навч. посіб. Київ : Знання, 2008. 566 с.

Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. Київ : Либідь, 1997. 376 с.

Ігнатенко П. Аксіологія виховання : від термінології до постановки проблем. Педагогіка і психологія. 1997. № 1. С. 118–123.

Осовський В. А. Цінності професійної діяльності : досвід соціологічного дослідження. Київ : Наук. думка, 1986. 151 с.

Пташнік Н. М. Аксіологічний підхід до використання народознавчого матеріалу у виховній роботі з молодшими школярами. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців : методологія, теорія, досвід, проблеми : зб. наук. пр. / редкол.: І. А. Зязюн (гол.) та ін. Київ ; Вінниця : ВДПУ ім. М. Коцюбинського, 2008. Вип. 17. С. 147–152.

Пташнік Н.М. Формування ціннісних орієнтацій молодших школярів у процесі позакласної народознавчої роботи : дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.07 «Теорія і методика виховання»; Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського. Вінниця, 2012. 253 с.

Савченко О. Я. Виховний потенціал початкової освіти : посібник для вчителів і методистів початкового навчання. 2-ге вид., переробл. та допов. Київ : Богданова А. М., 2009. 226 с.

Чижевський Б. Актуальні проблеми побудови системи виховання в умовах державотворення. Педагогіка і психологія. 1997. № 1. С. 111–118.

Rokeach M. The nature of human values. New York : Free Press, 1973. 438 p.

Schwartz S. H. Universals in the structure and content of values : theoretical advances and empirical tests in 20 countries. M. P. Zanna (ed.). Orlando : Academic. Advances in Experimental Social Psychology. 1992. Vol. 25. Pp. 1–65.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-13