ВИКОРИСТАННЯ МЕМУАРІВ У ВИВЧЕННІ ПЕДАГОГІЧНИХ ДИСЦИПЛІН У ЗАКЛАДАХ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Лідія ДРОВОЗЮК Комунальний заклад вищої освіти «Вінницький гуманітарно-педагогічний коледж» https://orcid.org/0009-0006-7798-4118

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-1.08

Ключові слова:

мемуари, педагогічні джерела, освітній процес, історія освіти, педагогічна думка, гімназія, ланкастерська школа, духовне училище

Анотація

Мета статті полягає у висвітленні шляхів використання мемуарів як джерела під час вивчення педагогічних дисциплін у закладах педагогічної освіти. Актуальність використання мемуарів в освітньому процесі пояснюється їх належністю до его-джерел, які мають властивість відображати особистісне бачення їх автором педагогічних ідей та реалій, що своєю чергою допоможе здобувачеві освіти їх кращому сприйняттю та усвідомленню. Робота з мемуарною літературою формує в майбутнього вчителя інформативну, дослідницьку та соціальну компетентності, розвиває критичне і педагогічне мислення. Характеризуючи мемуари, викладач звертає увагу на правила роботи з ними. Це передбачає з’ясування особи автора, його політичних поглядів, соціального, професійного статусів, рівня освіти, мети й обставин написання, порушеної тематики, хронологічних і локальних меж. Наголошується на необхідності врахування суб’єктивізму автора, можливі неточності, пов’язані з особливістю його пам’яті. Наукова новизна дослідження полягає в обґрунтуванні шляхів використання в освітньому процесі мемуарів з історії освіти і педагогіки, зокрема з історії Вінницької гімназії першої половини ХІХ ст., Шаргородського духовного училища 70–80-х рр. ХІХ ст., педагогічної діяльності М. Коцюбинського, М. Драгоманова, С. Русової та ін. Висновки. Використання мемуарів у вивченні педагогічних дисциплін має науково-пізнавальне, виховне та професійне значення. Мемуари актуалізують історико-педагогічну інформацію, віддзеркалюють «дух» епохи, її педагогічну культуру, ціннісне ставлення різних суспільних верств до освіти. Мемуари сприяють персоніфікації педагогіки, усвідомленню взаємозв’язку особистого і загального. Використання мемуарів допомагає уникати формалізму, догматизму, абстрактності викладання. Методика роботи з мемуарним джерелом передбачає їх читання та коментування, зіставлення та порівнювання з іншими джерелами, критичне оцінювання.

Посилання

Вінниця у спогадах: у 3 т. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2013. Т. 1: ХІХ–початок ХХ ст. 720 с.

Гонюкова Л.В. Спогади Софії Русової. Український історичний журнал. 1999. № 5. С. 133–138.

Пометун О.І., Фрейман Г.О. Методика навчання історії в школі. Київ : Генеза, 2006. 328 с.

Русов О. Щоденники та спогади / упоряд. О.Я. Рахно. Чернігів : Десна Поліграф, 2011. 320 с.

Русова С. Мемуари. Щоденник : Текст / упоряд. В. Сергійчук. Київ : Поліграфкнига, 2004. 544 с.

Спогади про Михайла Коцюбинського / упоряд., післямова та прим. М.М. Потупейка. 2 вид., доп. Київ : Дніпро, 1989. 278 с.

Сухомлинська О. Дослідження мікроісторії в сучасному історико-педагогічному вимірі. Історико-педагогічний альманах. 2015. Вип. 2. С. 4. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ipa_2015_2_3

Ясь О., Ковалів О. Мемуари. Енциклопедія Сучасної України / редкол. : І.М. Дзюба та ін. ; НАН України, НТШ. Київ : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2018. URL: https://esu.com.ua/article-65568

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-13