ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ЗАСАДИ РОЗВИТКУ СЕКСУАЛЬНОЇ КУЛЬТУРИ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Сергій МАМИЧЕНКО Державний заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка» https://orcid.org/0000-0003-4088-4659
  • Катерина КАЛІКА Державний заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка» https://orcid.org/0009-0007-0944-7553
  • Міла АЛІЗІЕР Державний заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка» https://orcid.org/0009-0002-5608-6213

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-1.19

Ключові слова:

сексуальне виховання, сексуальна культура, здобувачі вищої освіти, психологія тілесності, соціальні норми

Анотація

У статті розглянуто психологічні чинники, що впливають на розвиток сексуальної культури здобувачів вищої освіти, та окреслено перспективи вдосконалення сексуальної освіти в закладах вищої освіти. Мета статті – визначення психолого-педагогічних особливостей розвитку сексуальної культури здобувачів вищої освіти. Використано методи теоретичного аналізу (аналіз, синтез, узагальнення, класифікація, моделювання). У ході наукової розвідки підкреслено значущість особистості викладача освітнього компонента, спрямованого на розвиток сексуальної культури, який має не лише володіти високим рівнем професійної компетентності в галузях сексології, психології статі, гендерних студій, фізіології та соціології, а й бути готовим працювати з чутливими темами без упередженості та оцінювальних суджень. Значущим вважаємо запропонований комплекс рекомендацій щодо підвищення рівня сексуальної культури здобувачів вищої освіти, зокрема проведення лекцій та тренінгів, розвиток емоційного інтелекту, формування критичного мислення щодо інформації про сексуальність, створення університетських центрів психологічної допомоги. Наукова новизна. У статті вперше здійснено аналіз психолого-педагогічних факторів, які впливають на процес розвитку сексуальної культури здобувачів вищої освіти (запропоновано модель інтеграції сексуальної освіти в навчальні плани закладів вищої освіти; окреслено основні напрями підготовки викладачів для ефективного викладання відповідних освітніх компонентів). Подальшого розвитку набули ідеї щодо важливості використання сучасних освітніх технологій, зокрема цифрових платформ та інтерактивних методів навчання, що сприяють формуванню позитивного ставлення здобувачів до сексуальної культури. Висновки. Підвищення рівня сексуальної культури в академічному середовищі закладу вищої освіти є важливим чинником особистісного розвитку та соціалізації здобувачів вищої освіти. Запропоновані підходи можуть слугувати основою для розроблення освітніх програм, спрямованих на підвищення рівня сексуальної культури серед студентської молоді.

Посилання

Вацик С.З., Ясинська Є.Ц. Статеве та репродуктивне здоров’я молодих громадян України. Клінічна та експериментальна патологія. 2019. Т. 18. № 3(69). С. 22–26. DOI: 10.24061/1727-4338. XVІII.3.69.2019.266

Говорун Т.В. Стать та сексуальність: Психологічний ракурс / Тернопіль : Нова книга Богдан, 1999. 383 с.

Гупаловська В.А. Психологічні особливості сексуальних установок молоді. Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В.О. Сухомлинського. Серія : Психологічні науки. 2013. Т. 2. Вип. 10. С. 89–93.

Діденко С.В. Психологія сексуальності і сексуальних стосунків. Київ : Аристей, 2003. 164 с.

Корчакова Н., Безлюдна В. Молодіжні наративи та особисті настанови у сфері інтимного життя. Збірник наукових праць РДГУ. 2023. Вип. 21. С. 58–66.

Кравець В.П. Теорія і практика дошлюбної підготовки молоді. Київ : Київс. правда, 2000. 687 с.

Попович Н.В. Організаційно-педагогічні умови статевого виховання в українських закладах освіти. Медсестринство. 2019. № 2. С. 53–55. https://doi.org/10.11603/2411-1597.2019.2.10214

Степаненко К. Психологічні особливості сприйняття інтимних відносин учнів старших класів. Перспективи та інновації науки. 2024. № 12(46). С. 1301–1312. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2024-12(46)-1301-1312

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-13