МОДЕЛЬ САМОРЕГУЛЯЦІЇ ТВОРЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ: ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ

Автор(и)

  • Вікторія НАЙЧУК Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди https://orcid.org/0000-0003-2971-1386
  • Павло КУЦ Відокремлений структурний підрозділ закладу вищої освіти «Відкритий міжнародний університет розвитку людини «Україна» Вінницький соціально-економічний інститут https://orcid.org/0009-0004-2739-5986

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-1.21

Ключові слова:

творчий потенціал, саморегуляція, креативне мислення, особистість, майбутні психологи, професійна підготовка, гнучкі навички, мотивація, концентрація, рефлексія, уява, планування, адаптивність

Анотація

Мета статті полягає в дослідженні актуальної проблеми формування творчого потенціалу та розвитку саморегуляції творчої діяльності майбутніх психологів у контексті сучасних освітніх реформ і глобалізаційних викликів. Щораз вищі вимоги до фахівців, які повинні володіти високим рівнем гнучких навичок, зумовлюють необхідність удосконалення професійної підготовки здобувачів у закладах вищої освіти. Особливу увагу приділено питанню розвитку креативного мислення, ефективної адаптації та здатності приймати нестандартні рішення в умовах невизначеності. Методологія дослідження ґрунтується на комплексному підході, що включає аналіз наукової літератури, емпіричні методи вивчення рівня творчого потенціалу та саморегуляції, а також розроблення й апробацію інтегрованої моделі розвитку цих якостей у майбутніх психологів. Використано методи теоретичного аналізу, порівняльного узагальнення, спостереження, тестування, анкетування та статистичного оброблення даних. Наукова новизна полягає в розробленні багатокомпонентної інтегрованої моделі розвитку саморегуляції творчої діяльності майбутніх психологів. Визначено основні компоненти саморегуляції (мотивація, концентрація, рефлексія, уява, планування, контроль і корекція) та розроблено методи їх цілеспрямованого формування в процесі професійної підготовки. Обґрунтовано значущість створення креативного освітнього середовища для розвитку творчого потенціалу здобувачів вищої освіти. Висновки. На основі проведеного дослідження доведено, що розвиток творчого потенціалу та саморегуляції майбутніх психологів є необхідним чинником їх професійної компетентності. Запропонована модель інтегрує теоретичні та практичні аспекти розвитку творчої саморегуляції та може бути впроваджена в освітній процес закладів вищої освіти. Її застосування сприятиме підвищенню ефективності професійної підготовки здобувачів, розвитку їх гнучкості, креативності та емоційної стійкості, що своєю чергою підвищить їх конкурентоспроможність на ринку праці.

Посилання

Ігнатович О.М. Психологічні особливості творчої самодіяльності особистості як умови професійної підготовки майбутніх психологів : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія». 2004. 211 с.

Лобода О.Б. Творча активність як мотиваційне ядро в здійсненні творчої професійної діяльності психологапрактика. Проблеми сучасної психології : зб. наук. праць. 2009. Вип. 1(6). С. 387–396 https://doi.org/10.32626/2227-6246.2009-6.%25p

Мудра С. Несвідомі чинники творчого процесу в науці. Наук. вісн. Чернівец. ун-ту. Філософія. 2012. Вип. 621–622. С. 28–33.

Найчук В.В., Фоменко К.І., Кузнєцов О.І. Психодіагностика стану потоку у творчій діяльності. Габітус. 2021. № 29. С. 87–91. https://doi.org/10.32843/2663- 5208.2021.29.14

Tardiff T.Z., Sternberg R.J. What do we know about creativity? The nature of creativity: Contemporary psychological perspectives / ed. R.J. Sternberg. New York : Cambridge University Press, 1988. P. 429–440.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-13