МЕТОДОЛОГІЯ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ: КЛЮЧОВІ ЕТАПИ ТА ІНСТРУМЕНТИ ДЛЯ СУЧАСНИХ ДОСЛІДНИКІВ ГАЛУЗІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Ганна ОСТАНІНА Криворізький державний педагогічний університет

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-1.23

Ключові слова:

дошкільна освіта, діти дошкільного віку, методологія освіти

Анотація

Мета дослідження – аналіз та визначення ефективних методів та педагогічних практик у галузі дошкільної освіти, які сприяють усебічному розвитку дітей дошкільного віку, зокрема в аспектах когнітивного, емоційного та соціального розвитку. Методологія дослідження ґрунтується на таких наукових підходах, як: системний – дошкільну освіту розглянуто як складну систему, що поєднує освітні, психологічні та соціальні аспекти розвитку дитини; комплексний – використання різних методів для всебічного аналізу особливостей дошкільної освіти; міждисциплінарний – об’єднання педагогіки, психології та соціології для глибшого розуміння процесів навчання та виховання дітей дошкільного віку; праксеологічний – орієнтація на вдосконалення педагогічної діяльності через наукове обґрунтування ефективних інструментів для навчання і виховання. Наукова новизна. Наукова новизна дослідження полягає в: систематизації та аналізі сучасних методологічних підходів до наукових досліджень у сфері дошкільної освіти, зокрема експериментальних методів, спостереження, тестування, анкетування і контент-аналізу; обґрунтуванні необхідності адаптації традиційних методів дослідження до сучасних викликів у дошкільній освіті, як-от цифровізація, інклюзія, міждисциплінарний підхід і розвиток критичного мислення дітей; розширенні теоретичних основ методології досліджень дошкільної освіти через інтеграцію міждисциплінарних підходів (поєднання педагогіки, психології, соціології) та визначення їх впливу на якість наукових результатів; обґрунтуванні ефективності комбінованого використання методів для оцінювання когнітивного, емоційного та соціального розвитку дошкільників та впливу освітніх практик на ці аспекти. Таким чином, дослідження має як теоретичну, так і практичну значущість, оскільки сприяє підвищенню якості наукових досліджень у дошкільній освіті та вдосконаленню педагогічних практик. Висновки. У ході дослідження було проаналізовано методологію наукових досліджень у сфері дошкільної освіти, визначено ефективні методи та інструменти, що сприяють когнітивному, емоційному та соціальному розвитку дітей дошкільного віку.

Посилання

Гавриш Н.В., Васильєва С.А., Рагозіна В.В. Виховуємо і розвиваємо дитину раннього віку : навчально-методичний посібник / заг. ред. Н. Гавриш. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2021. 158 c.

Ковшар О.В. Теоретико-методичні засади організації передшкільної освіти. Кривий Ріг : Вид. Р.А. Козлов, 2015. 270 с.

Крутій К. Використання технології «Освітня подорож» як засіб STREM-освіти дошкільників. Навчання і виховання обдарованої дитини: теорія та практика. 2017. Вип. 2. С. 43–48.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-13