ШЛЯХИ ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ДО ДІАГНОСТИЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В СИСТЕМІ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-1.34Ключові слова:
професійна підготовка, шляхи її модернізації, готовність до діагностичної діяльності, стратегія, методологія, методологічні основи професійної підготовки, педагогічні умовиАнотація
Мета статті – теоретично обґрунтувати шляхи модернізації підготовки майбутніх педагогів до діагностичної діяльності та виявити їх можливості як важливий ресурс формування творчої особистості в умовах закладу вищої освіти. Методологія дослідження: обґрунтовано шляхи модернізації професійної підготовки майбутніх педагогів до діагностичної діяльності як важливого ресурсу забезпечення позитивної динаміки рівнів педагогічного професіоналізму, які передбачають з’ясування: а) оновлення змісту професійної підготовки майбутніх педагогів відповідно до вимог технологізації освіти; б) модернізації технолого-методичної бази навчання на основі досягнень науки, техніки, методичних доробок; в) впровадження діагностичних засобів, способів та інструментарію для забезпечення дидактичної взаємодії освітнього процесу зі діагностуванням його впливу на творче зростання майбутніх педагогів; г) формування готовності студентів до діагностичної діяльності й самодіагностування власних досягнень в опануванні основ обраної професії. Наукова новизна полягає в тому, що, використовуючи метод аналізу наукової літератури та результати емпіричного дослідження, ми схарактеризували сутність нової стратегії модернізації професійної підготовки, сутність її методологічних основ як сукупності методологічних підходів (студентоцентристського, системного, діяльнісно-аналітичного, компетентнісного, процедурно-ситуаційного і технологічного), які слугують основою зміни характеру освітнього процесу й активізації позиції студентів у формуванні готовності до діагностичної діяльності), їх сутність, зміст, взаємодію і взаємозумовленість; вплив на характер підготовки з формування готовності студентів до діагностичної діяльності як важливого чинника формування творчої особистості в умовах закладу вищої освіти. Висновки. Виявлені ресурси діагностичного інструментарію (діагностичні технології, процедури, діагностичний інструментарій та методичне забезпечення), педагогічні умови як важливі шляхи оптимізації професійної підготовки студентів до діагностичної діяльності, які забезпечують творче зростання особистості в умовах закладу вищої освіти.
Посилання
Бібік Н.М. Компетентнісний підхід: рефлексивний аналіз застосування. Компетентнісний підхід у сучасної освіті: світовий досвід та українські перспективи : колективна монографія / за заг. ред. О.В. Овчарук. Київ : «К.І.С.», 2004. С.45–50.
Галус О.М. Наукові підходи щодо професійної підготовки майбутніх педагогів у ступеневому вищому навчальному закладі. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького. Серія «Педагогічні та психологічні науки». 2010. № 54. С. 13‒17.
Гевко І.В. Методологічні основи дослідження системи освіти. Вісник Черкаського університету. Серія «Педагогічні науки». 2018. № 2. С. 20–28.
Зязюн І.А. Освітні парадигми та педагогічні технології у вимірах філософії освіти. Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В.О. Сухомлинського. Серія «Педагогічні науки». 2011. Миколаїв. Вип. 1 (33). С. 22‒27.
Кондрашов М.М. Управління якістю підготовки майбутніх учителів до успішної професійної діяльності: теоретико-методичний аспект : монографія. Черкаси, 2019. 458 с.
Освіта дорослих : енциклопедичний словник / за ред. В.Г. Кременя, Ю.В. Ковбасюка та ін. Київ : Основа, 2014. 496 с.
Слюсаренко М.А. Задачний підхід у навчанні природничих дисциплін у педагогічному університеті : дис. … канд. пед. наук : 13.00.09. Черкаси, 2011, 206 с.
Moral and psychological readiness for pedagogical activities – the result of the strategy of student centrism of the university educational process / M. Chuvasov, L. Kondrashova, N. Chuvasova, M. Kondrashov, K. Kondrashova, O. Voronenko. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara. 2022. v. 26, n. esp. 1, P. 1–14.