НОВІ ПІДХОДИ ДО ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ТА МОЛОДІ В КОНТЕКСТІ КУЛЬТУРОЛОГІЧНОЇ ПАРАДИГМИ СУЧАСНОГО ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2022-2.05

Ключові слова:

культурологічна парадигма освіти, культуротворчі функції виховання, аксіологічна та технологічна культура виховання, культуроємкість виховної роботи зі школярами, Нова українська школа

Анотація

Мету статті вбачаємо в методологічному обґрунтуванні нових освітніх пріоритетів в Україні. У статті проаналізовані особливості реформування української освіти на засадах культурологічного підходу. Випускник Нової української школи повинен бути готовим до самореалізації у соціумі й особистому житті, володіти інформаційними потоками, виявляти здатність до аналізу життєво практичних ситуацій, бути готовим до конструювання власних поведінкових програм на основі набутих знань і цінностей. Методологія дослідження ґрунтується на комплексному використанні компетентнісного, діяльнісного, аксіологічного та культурологічного підходів до вивчення освітніх явищ. Використано теоретичні методи, які пов’язані з опрацюванням філософсько-концептуальних досліджень у царині методології освітніх процесів. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що обґрунтовано і введено в науковий обіг такі типи реалізації культурологічного підходу до виховання дітей та молоді, як аксіологічна і технологічна культура виховного процесу. Обґрунтовано поняття культуроємкості змісту, технологій, організаційних форм виховної роботи зі школярами. Самодостатнім і очевидним критерієм сформованості культурної позиції вихованців визначено культуротворчу діяльність учнівської молоді. Висновки. Культурологічна парадигма сучасного освітнього процесу в Україні спирається на низку аксіологічних домінант, які співзвучні з універсальними людськими цінностями (такими як гуманізм, толерантність, патріотизм і громадянськість тощо). Забезпечення учителями аксіологічної та технологічної культури виховного процесу дозволить підняти українську освіту на належний компетентнісний рівень, що відповідатиме стандартам європейської освіти.

Посилання

Beh I.D. (2003). Education of Personality. Book 2: Personality-oriented approach: scientific and practical principles. 344 p.

Beh I.D. (1998). Personality-Oriented Education. 204 p.

Zyazyun, I.A. (1998). Culture in the Context of Politics and Education. Art and Education. № 2. 2–8.

Competence Approach in Modern Education: World Experience and Ukrainian Perspectives (2004). / Under the general ed. O.V. Ovcharuk. 112 p.

Maslow, A. (2002). Towards the Psychology of Being. 272 h.

Mashkina, S.V., Usatenko, T.P., Khomich, L.O., Shahrai, T.O. (2016). Theoretical Bases of Cultorological Approach in Preparation of the Teacher for Educational Activity. 168 p.

New Ukrainian School (2022). URL: https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola#:~:text.

Psyhologiya and kultura (2003). / Red. D. Matsumoto. 718 p.

Rogers K.R. (1994). A Look at Psycho-Therapy. Becoming Human. 480 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-01