GENDER COMPETENCE AS A FACTOR OF THE INTEGRATION OF THE GENDER APPROACH HIGHER EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2786-5681-2024-2.19

Keywords:

higher education, state policy of gender equality, gender approach, gender competence, gender parity, horizontal and vertical gender segregation, gender stereotypes, gender-sensitive professional activity

Abstract

In the article, based on the analysis of the gender parity and manifestations of gender segregation in the sphere of higher education of Ukraine, the need to integrate a gender approach into the educational process, an important direction of which is the formation and improvement of gender competence of applicants, teachers, scientists, managers of education institutions is substantiated. Methodology: Theoretical methods utilized in this study include analysis of scientific literature, synthesis, deduction, induction, comparison, classification, and information generalization. Scientific novelty: The components of gender competence as a constituent of professional and social competences of a specialist are: the content (knowledge) component is gender knowledge, as an intellectual basis for the understanding of the essence and significance of gender balance for social development and the implementation of purposeful actions to ensure it in the professional environment; value component – gender values as an awareness of the importance to ensure equal rights and opportunities for women and men, overcoming gender discrimination and destructive gender stereotypes; process component determined by content and value components – skills and ability to solve gender problems was revealed. The formation and development of gender competence should include the implementation of analytical, programplanning, organizational-management, scientific-methodical, educational measures of systematic training of specialists, capable of gender-sensitive professional activities was determined. Conclusions: The formation of gender competence is an end-to-end factor of the integration of the gender approach into social processes, a condition for the successful implementation of measures of the state policy of gender equality not only in education, but also in all spheres of social life is proved.

References

Бахмач А. І. Напрями трансформації гендерних відносин в Україні у контексті Євроінтеграції. Перспективи. Соціально-політичний журнал. 2023. № 1. С. 35–45. URL: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/17762.

Гендерна стратегія (2023–2033) Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. URL: https://karazin.ua/mizhnarodna-diialnist/stratehiia-mizhnarodnoi-diialnosti/henderna-stratehiia-karazinskoho-universytetu-2023-ndash-20.

Гумберт Е-Л. Впровадження гендерного підходу у вищій освіті: контрольний перелік питань для правничих шкіл. URL: https://rm.coe.int/a4-enchanted-gmchecklist-ukr-122020-pdf/1680a135fe.

Дубова Г. Упровадження ґендерного підходу в закладах вищої освіти. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2021. Вип 36. Том 1. С. 278–281. https://doi.org/10.24919/2308-4863/36-1-44.

Кравченко О., Войтовська А. До питання про гендерний аудит закладу вищої освіти. Соціальна робота та соціальна освіта. 2022. № 2(9). https://doi.org/10.31499/2618-0715.2(9).2022.267349.

Медіна Т. Актуальні проблеми гендерного менеджменту в закладі вищої освіти. Економічні горизонти. 2023.

Вип. 4(26). С. 135–44. https://doi.org/10.31499/2616-5236.4(26).2023.293236.

Мілосердов В., Когут І, Будз О., Поліщук О. Гендерна сегрегація у фаховій вищій та передвищій освіті. Дослідницький звіт. Київ: Аналітичний центр «Cedos», 2024. URL: https://cedos.org.ua/researches/gendernasegregacziya-u-fahovij-peredvyshhij-ta-vyshhij-osviti.

Найкращі класичні університети України. URL: https://osvita.ua/vnz/rating/25713/.

Національна рамка кваліфікацій. Додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р.

№ 1341 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 25 червня 2020 р. № 519). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-%D0%BF#Text.

Невидимий клей: дослідження соціального капіталу в Україні. Київ, USAID, 2023. URL: https://ratinggroup.ua/files/ratinggroup/reg_files/report_ua_fin.pdf.

Офіційний сайт Київського національного університету імені Тараса Шевченка. URL: https://knu.ua/.

Офіційний сайт Львівського національного університету імені Івана Франка. URL: https:// https://lnu.edu.ua/.

Офіційний сайт Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого. URL: https:// https://nlu.edu.ua/.

Офіційний сайт Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника. URL: https:// https://pnu.edu.ua/.

Офіційний сайт Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. URL: https:// https://karazin.ua/.

Офіційний сайт Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича. URL: https:// https://www.chnu.edu.ua/.

План гендерної рівності на 2023–2026 роки Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича. URL: https://www.chnu.edu.ua/universytet/normatyvni-dokumenty/plan-hendernoi-rivnosti-na-2023-2026-roky/.

План гендерної рівності на період 2023–2028 роки Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника. URL: https://pnu.edu.ua/wp-content/uploads/2023/06/plan-hendernoi-rivnosti_pnu.pdf.

Порядок реагування на випадки булінгу (цькування) у Чернівецькому національному університеті імені Юрія Федьковича. URL: https://www.chnu.edu.ua/universytet/normatyvni-dokumenty/poriadok-reahuvannia-na-vypadky-bulinhu-tskuvannia/.

Про вищу освіту. Закон України від 1 липня 2014 року № 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text.

Стеблюк С. В. Компоненти та показники професійної компетентності майбутніх фахівців із підприємництва, торгівлі та біржової діяльності. Теорія і методика професійної освіти. 2019. Випуск № 3. Т. 3. С. 78–81. URL: space.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/37329/1/Компоненти%20та%20показники%20професійної%20компетентності%20майбутніх%20фахівців.pdf.

Стратегія впровадження гендерної рівності у сфері освіти до 2030 року та операційний план заходів на 2022-2024 роки з її реалізації. Затверджено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 20 грудня 2022 р. № 1163-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1163-2022-%D1%80#Text.

Супрун В. В. Гендерний підхід та гендерно‐орієнтоване бюджетування освіти як пріоритет державної полі тики України. Вісник післядипломної освіти : зб. наук. пр.; НАПН України ДВНЗ «Ун-т менедж. освіти». 2020. Вип. 13 (42). С. 200–230. https://doi.org/10.32405/2522‐9931‐2020‐14(43)‐200‐230.

Хоружа Л., Братко М., Котенко О., Мельниченко О., Прошкін В.Компетенції викладачів вищої школи в добу змін: діагностика та аналітика (за результатами дослідження в Київському університеті імені Бориса Грінченка). Київ : Київський ун-т імені Бориса Грінченка, 2018. 92 с. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/25384/1/V.Proshkin_KVVSDZ_FITU.pdf.

Global Gender Gap Report 2018. URL: https://www3.weforum.org/docs/WEF_GGGR_2018.pdf.

Global Gender Gap Report 2020. URL: https://www3.weforum.org/docs/WEF_GGGR_2020.pdf.

Global Gender Gap Report 2021. URL: https://www3.weforum.org/docs/WEF_GGGR_2021.pdf.

Global Gender Gap Report 2022. URL: https://www3.weforum.org/docs/WEF_GGGR_2022.pdf.

Global Gender Gap Report 2023. URL: https://www3.weforum.org/docs/WEF_GGGR_2023.pdf.

Niemanis А., Abdurazakova D., Brooker S., Gustafsson A., Nasirova M., Javan J., Sper L. Gender Mainstreaming in Practice: Toolkit. UNDP, 2007. URL: https://gender.org.ua/images/lib/gender_toolkit_eng.pdf.

Published

2024-09-05