ПЕРСПЕКТИВИ ІМПЛЕМЕНТАЦІЇ ЄВРОПЕЙСЬКОГО ДОСВІДУ ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ В УКРАЇНІ

Автор(и)

  • Сергій САЧОВ Комунальний заклад вищої освіти «Вінницька академія безперервної освіти» https://orcid.org/0009-0005-2027-9533

DOI:

https://doi.org/10.32782/2786-5681-2024-2.18

Ключові слова:

публічна служба, державна служба, громадянська служба, публічне управління, самоврядування, населення

Анотація

У статті узагальнено теоретичний досвід публічного управління в Європі, розглядаючи системи публічної служби у Франції, Швейцарії, Німеччині та Великій Британії. Метою статті є аналіз як позитивних, так і негативних аспектів державного управління в зазначених країнах. Актуальність цього дослідження зумовлена прагненням України до європейської інтеграції та впровадженням децентралізації державного управління, що спрямовано на побудову демократичного суспільства, правової та соціально орієнтованої держави за європейським зразком. Методологією дослідження даної статті є теоретичний аналіз ключових понять «публічна служба», «громадянська служба» та «державна служба», які є поширеними в управлінській практиці країн Європи. Наукова новизна роботи полягає в дослідженні особливостей публічних служб у країнах Європи. Проаналізовано особливості публічної служби у Франції, відзначено її соціальну орієнтацію. Вивчено багаторівневу структуру публічної влади у Швейцарії, де фактична існуюча публічна служба недостатньо врегульована законодавчо. У Німеччині система публічного управління приваблює впорядкованістю та логічною ієрархією службовців, що підвищує статусність державних представників без відчуження від суспільства. У Великій Британії поняття «публічна служба» не використовується, натомість існує термін «громадянська служба». Незважаючи на це, система публічного управління забезпечує ефективне виконання державних функцій, підвищення авторитету влади та легітимність управління. Висновки. З урахуванням досвіду публічної служби провідних європейських країн можна створити модель, яка б максимально знижувала негативні аспекти й підсилювала позитивні. Перспективним напрямом у цьому є орієнтація на соціальну державу, де публічні інститути, що здійснюють соціально спрямовану діяльність, мають бути пріоритетними. Державний сектор повинен стати відповідальним перед громадянами адміністратором, якому необхідні контроль і аудит.

Посилання

Гулак Л.С. Особливості муніципального управління в зарубіжних країнах. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Юридичні науки. 2014. № 807. С. 109–112. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vnulpurn_2014_807_20.

Гелей С. Політико-правові системи світу: навч. посіб. С. Гелей, С. Рутар. Київ : Знання, 2006. 668 с.

Дзера М.М. Органи місцевого самоврядування у системі регіональних інститутів влади країн Європейського Союзу та України. М.М. Дзера, А.В. Прокіп. Науковий вісник ЛНУВМБТ імені С.З. Ґжицького. 2011. Т. 13. № 2 (48) Ч. 3. С. 194–200.

Романюк А. Порівняльний аналіз політичних систем країн Західної Європи: інституційний вимір : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра політ. наук : спец. 23.00.02 «Політичні інститути і процеси». Львів : Центр політичних досліджень, 2008. 37 с.

Романюк А. Порівняльний аналіз політичних інститутів країн Західної Європи : підручник. Львів : Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2007. 391 с.

Гриб В.І. Публічна служба: європейський досвід. Публічне управління і адміністрування в Україні. 2020. № 16. С. 7–14.

Карлін М.І. Фінанси домогосподарств провідних країн світу : навч. посіб. М.І. Карлін, І.О. Цимбалюк. Луцьк : Вежа-Друк, 2014. 172 с.

Шевченко О.О. Впровадження в Україні в умовах воєнного часу світового досвіду проходження публічної служби. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія : Публічне управління та адміністрування. 2022. Т. 33(72), № 3. С. 145–151. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/sntvupa_2022_33(72)_3_27.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-05