ГЕНДЕРНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК ФАКТОР ІНТЕГРАЦІЇ ГЕНДЕРНОГО ПІДХОДУ У ВИЩІЙ ОСВІТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2786-5681-2024-2.19Ключові слова:
вища освіта, державна політика гендерної рівності, гендерний підхід, гендерна компетентність, гендерний паритет, горизонтальна та вертикальна гендерна сегрегація, гендерні стереотипи, гендерно чутлива професійна діяльністьАнотація
У статі на основі аналізу гендерного паритету та проявів гендерної сегрегації у сфері вищої освіти України обґрунтовано необхідність інтеграції гендерного підходу у освітній процес, важливим напрямом якої є формування та підвищення гендерної компетентності здобувачів, викладачів, науковців, керівників та управлінців освітніх закладів. Методологія дослідження. Під час написання роботи ми користувалися теоретичними методами: аналіз наукової літератури з теми, синтез, дедукція, індукція, порівняння, класифікація та метод узагальнення інформації. Наукова новизна роботи полягає у тому, що розкрито, що компонентами гендерної компетентності як складової професійної та соціальної компетентностей фахівця є: змістовний (знаннєвий) компонент – це гендерні знання як інтелектуальна основа розуміння сутності та значущості гендерного балансу для суспільного розвитку та здійснення цілеспрямованих дій з його забезпечення у професійному середовищі; ціннісний компонент – гендерні цінності як усвідомлення важливості забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, подолання гендерної дискримінації та деструктивних гендерних стереотипів; процесний компонент, що визначається змістовним та ціннісним компонентами – навички та вміння розв’язання гендерних проблем. Визначено, що формування та розвиток гендерної компетентності повинні охоплювати здійснення у закладах вищої освіти аналітичних, програмно-планових, організаційно-управлінських, науково-методичних, виховних заходів системної підготовки фахівців, здатних до гендерно чутливої професійної діяльності. Висновки. Доведено, що формування гендерної компетентності є наскрізним фактором інтеграції гендер- ного підходу у суспільні процеси, умовою успішної реалізації заходів державної політики гендерної рівності не тільки в освіти, а й у всіх галузях суспільного життя.
Посилання
Бахмач А. І. Напрями трансформації гендерних відносин в Україні у контексті Євроінтеграції. Перспективи. Соціально-політичний журнал. 2023. № 1. С. 35–45. URL: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/17762.
Гендерна стратегія (2023–2033) Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. URL: https://karazin.ua/mizhnarodna-diialnist/stratehiia-mizhnarodnoi-diialnosti/henderna-stratehiia-karazinskoho-universytetu-2023-ndash-20.
Гумберт Е-Л. Впровадження гендерного підходу у вищій освіті: контрольний перелік питань для правничих шкіл. URL: https://rm.coe.int/a4-enchanted-gmchecklist-ukr-122020-pdf/1680a135fe.
Дубова Г. Упровадження ґендерного підходу в закладах вищої освіти. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2021. Вип 36. Том 1. С. 278–281. https://doi.org/10.24919/2308-4863/36-1-44.
Кравченко О., Войтовська А. До питання про гендерний аудит закладу вищої освіти. Соціальна робота та соціальна освіта. 2022. № 2(9). https://doi.org/10.31499/2618-0715.2(9).2022.267349.
Медіна Т. Актуальні проблеми гендерного менеджменту в закладі вищої освіти. Економічні горизонти. 2023.
Вип. 4(26). С. 135–44. https://doi.org/10.31499/2616-5236.4(26).2023.293236.
Мілосердов В., Когут І, Будз О., Поліщук О. Гендерна сегрегація у фаховій вищій та передвищій освіті. Дослідницький звіт. Київ: Аналітичний центр «Cedos», 2024. URL: https://cedos.org.ua/researches/gendernasegregacziya-u-fahovij-peredvyshhij-ta-vyshhij-osviti.
Найкращі класичні університети України. URL: https://osvita.ua/vnz/rating/25713/.
Національна рамка кваліфікацій. Додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р.
№ 1341 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 25 червня 2020 р. № 519). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-%D0%BF#Text.
Невидимий клей: дослідження соціального капіталу в Україні. Київ, USAID, 2023. URL: https://ratinggroup.ua/files/ratinggroup/reg_files/report_ua_fin.pdf.
Офіційний сайт Київського національного університету імені Тараса Шевченка. URL: https://knu.ua/.
Офіційний сайт Львівського національного університету імені Івана Франка. URL: https:// https://lnu.edu.ua/.
Офіційний сайт Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого. URL: https:// https://nlu.edu.ua/.
Офіційний сайт Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника. URL: https:// https://pnu.edu.ua/.
Офіційний сайт Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. URL: https:// https://karazin.ua/.
Офіційний сайт Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича. URL: https:// https://www.chnu.edu.ua/.
План гендерної рівності на 2023–2026 роки Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича. URL: https://www.chnu.edu.ua/universytet/normatyvni-dokumenty/plan-hendernoi-rivnosti-na-2023-2026-roky/.
План гендерної рівності на період 2023–2028 роки Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника. URL: https://pnu.edu.ua/wp-content/uploads/2023/06/plan-hendernoi-rivnosti_pnu.pdf.
Порядок реагування на випадки булінгу (цькування) у Чернівецькому національному університеті імені Юрія Федьковича. URL: https://www.chnu.edu.ua/universytet/normatyvni-dokumenty/poriadok-reahuvannia-na-vypadky-bulinhu-tskuvannia/.
Про вищу освіту. Закон України від 1 липня 2014 року № 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text.
Стеблюк С. В. Компоненти та показники професійної компетентності майбутніх фахівців із підприємництва, торгівлі та біржової діяльності. Теорія і методика професійної освіти. 2019. Випуск № 3. Т. 3. С. 78–81. URL: space.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/37329/1/Компоненти%20та%20показники%20професійної%20компетентності%20майбутніх%20фахівців.pdf.
Стратегія впровадження гендерної рівності у сфері освіти до 2030 року та операційний план заходів на 2022-2024 роки з її реалізації. Затверджено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 20 грудня 2022 р. № 1163-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1163-2022-%D1%80#Text.
Супрун В. В. Гендерний підхід та гендерно‐орієнтоване бюджетування освіти як пріоритет державної полі тики України. Вісник післядипломної освіти : зб. наук. пр.; НАПН України ДВНЗ «Ун-т менедж. освіти». 2020. Вип. 13 (42). С. 200–230. https://doi.org/10.32405/2522‐9931‐2020‐14(43)‐200‐230.
Хоружа Л., Братко М., Котенко О., Мельниченко О., Прошкін В.Компетенції викладачів вищої школи в добу змін: діагностика та аналітика (за результатами дослідження в Київському університеті імені Бориса Грінченка). Київ : Київський ун-т імені Бориса Грінченка, 2018. 92 с. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/25384/1/V.Proshkin_KVVSDZ_FITU.pdf.
Global Gender Gap Report 2018. URL: https://www3.weforum.org/docs/WEF_GGGR_2018.pdf.
Global Gender Gap Report 2020. URL: https://www3.weforum.org/docs/WEF_GGGR_2020.pdf.
Global Gender Gap Report 2021. URL: https://www3.weforum.org/docs/WEF_GGGR_2021.pdf.
Global Gender Gap Report 2022. URL: https://www3.weforum.org/docs/WEF_GGGR_2022.pdf.
Global Gender Gap Report 2023. URL: https://www3.weforum.org/docs/WEF_GGGR_2023.pdf.
Niemanis А., Abdurazakova D., Brooker S., Gustafsson A., Nasirova M., Javan J., Sper L. Gender Mainstreaming in Practice: Toolkit. UNDP, 2007. URL: https://gender.org.ua/images/lib/gender_toolkit_eng.pdf.