АНАЛІЗ ВНУТРІШНЬОЇ РЕСУРСНОСТІ ПЕДАГОГІВ ЯК УМОВА ПОДОЛАННЯ СТРЕСОГЕННИХ СИТУАЦІЙ В УМОВАХ ВІЙНИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2024-1.07Ключові слова:
педагог, внутрішні ресурси, психотравмувальна подія, складна ситуація, методика стресоподолання, життєстійкістьАнотація
Мета статті – проаналізувати внутрішню ресурсність педагогів як умову подолання стресогенних ситуацій в умовах воєнного сьогодення. Під час війни педагоги як професійна група є психологічно уразливою, оскільки працюють в умовах невизначеності й зазнають впливу низки травмувальних чинників. Водночас вони виконують суспільну місію наставництва й у такий спосіб покликані запропонувати ефективні зовнішні ресурси для розвитку життєстійкості та резильєнтності учасників освітньої взаємодії. Ці обставини актуалізують проблему аналізу внутрішньої ресурсності педагогів як умови для подолання складних життєвих проблем. Методологія ґрунтується на феноменологічному підході, який розглядає людину як складну цілісність. Емпіричні дані отримано шляхом психодіагностики за методикою Мулі Лаада BASIC Ph. Наукова новизна. Отримані результати емпіричного дослідження дали змогу уточнити домінантні внутрішні ресурси, які педагоги використовують у подоланні стресогенних ситуацій. Висновки. Пріоритетними для педагогів у вирішенні складних життєвих ситуацій є ресурси віри й світоглядно-ціннісних переконань, когнітивних стратегій та пізнавальних практик та повсякденної фізичної діяльності. Також педагоги у подоланні психотравмувальних ситуацій удаються до використання тілесних ресурсів у формі фізичної повсякденної праці. Недостатньо респондентами використовуються ресурси емоцій та почуттів, уяви і творчості, спілкування й соціальної підтримки. Зазначено, що відсутність балансу у використанні внутрішніх ресурсів є негативним чинником, який свідчить про неспроможність педагогів ефективно долати психотравмувальні ситуації. Відновлення й розвиток внутрішніх ресурсів сприяють розвитку усвідомлення життя. Вони поповнюються на основі попереднього успішного досвіду, вдалої соціальної комунікації, можливості використання отриманих знань у практичній і творчій діяльності. У кожній конкретній ситуації педагоги використовують свій індивідуальний набір внутрішніх ресурсів. Окреслені зауваги актуалізують потребу розроблення низки заходів психокорекції та психологічної підтримки педагогів у вирішенні ними ситуацій психотравмувального характеру в умовах воєнного часу.
Посилання
Гарьковець С.О., Волченко Л.П. Спілкування у педагогічному процесі : навчальний посібник. Житомир : Бук-Друк, 2021. 100 с.
Кириченко Р., Дубова В., Овсієнко Р. Значення емоційного інтелекту в діяльності педагога. Актуальні питання гуманітарних наук. 2001. Вип. 41. Т. 1. С. 306–314.
Колк Б. Тіло веде лік. Як лишити психотравми у минулому. Харків : Vivat, 2022. 434 c.
Лапін Д.М. Психологічні ресурси особистості в професійній діяльності соціального працівника. Теорія і практика сучасної психології. 2019. Т. 1. № 1. С. 62–66.
Лукомська С.О. Ресурсний підхід до подолання особистістю кризових ситуацій. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки». 2020. Вип. 1. С. 190–195.
Матвєєва О.О. Формування творчої уяви майбутніх учителів музики як психолого-педагогічна проблема. Наукові перспективи. 2015. № 2. С. 281–285.
Микитенко Р.В., Грищенкова О.С., Золотарьов П.В. Застосування моделі BASIC Ph у програмі психоневрологічної реабілітації учасників бойових дій на Сході України. Молодий вчений. 2020. № 6(82). С. 44–48.
Перегончук Н.В., Краєвська Т.С. Психологічні особливості майбутнього психолога. Молодий вчений. 2018. № 2(54). С. 477–480.
Тесленко М.М., Юдіна Н.О. Усвідомлена саморегуляція навчальної діяльності студентів як проблема сучасної психології. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки». 2017. Вип. 3(2). С. 90–94.
Шевченко В., Мольченко Д. Психологічні особливості впливу ситуативної тривожності на ефективність публічного виступу. Науковий вісник МНУ імені В. Сухомлинського. Психологічні науки. 2016. № 1. С. 229–235.
Шпета О. Психологічні ресурси як медіатор внутрішнього та зовнішнього «Я» людини. Проблеми сучасної психології. 2013. Вип. 31. С. 559–568.
Hobfoll S. The influence of culture, community, and the nest-self in the stress process: Advancing conservation of resources theory. Applied Psychology: An International Review. 2001. № 50. Р. 337–421.
Tedesch R.G., Calhoun L.G. Posttraumatic growth: conceptual foundations and empirical evidence. Psychological Inquiry. 2004. Vol. 15. P. 1–18.
The «BASIC Ph» Model of Coping and Resiliency: Theory, Research and Cross-Cultural Application. 2016. Lahad, M., Shacham, M., & Ayalon, Р. 9–31.