ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ ЗДО ДО ПСИХОЕМОЦІЙНОЇ ПІДТРИМКИ ДІТЕЙ РАННЬОГО І ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2024-1.15Ключові слова:
психоемоційна підтримка, майбутні педагоги, афективна сфера, дошкільна освіта, діти раннього і дошкільного вікуАнотація
Мета статті полягає у дослідженні теоретико-методичних і практичних аспектів підготовки майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти до здійснення психоемоційної підтримки дітей раннього і дошкільного віку. Методологія дослідження ґрунтується на теоретичних методах аналізу теорії і практики професійної підготовки майбутніх педагогів до емоційного розвитку дітей дошкільного віку, узагальненні положень нормативно-правової бази, систематизації результатів сучасних наукових досліджень порушеної проблеми в публікаціях учених. Наукова новизна полягає у виокремленні теоретичного, ціннісно-мотиваційного, практичного напрямів підготовки майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти до психоемоційної підтримки дітей раннього і дошкільного віку на основі сучасних наукових підходів до проблеми емоційного розвитку дітей. Наведено вікові особливості розвитку афективної сфери дошкільників, вплив на неї психотравматичних подій в умовах війни, актуалізовано необхідність співпраці педагога, батьків, практичних психологів і медиків задля збереження емоційного здоров’я дітей. Авторами досліджено зміст нормативних і вибіркових дисциплін освітньо-професійної програми «Дошкільна освіта» («Психологія загальна», «Психологія дітей раннього і дошкільного віку», «Психологія педагогічна» та ін.), установлено їхній потенціал у процесі формування готовності майбутніх вихователів до психоемоційної підтримки дошкільників. Представлено сучасні ресурси для педагогів і батьків задля психологічної підтримки дітей і дорослих в умовах війни. Висновки. Доведено необхідність цілеспрямованої професійної підготовки майбутніх педагогів до психоемоційної підтримки дітей раннього і дошкільного віку у виокремлених напрямах: теоретичному, ціннісно-мотиваційному і практичному.
Посилання
Кондратьєва І., Азаркіна О. Проблеми вивчення емоційної сфери особистості. Перспективи та інновації науки. 2022. № 13(18). С. 627–638.
Косенко Ю. Забезпечення емоційного розвитку дошкільників: підготовка вихователів на етапі професійного навчання. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія «Педагогічні науки». 2018. Вип. 1. С. 159–164.
Левченко В.В., Луценко О.В. Вплив військових подій на психічне здоров’я дітей. Габітус. Психологія особистості. 2023. Вип. 50. С. 85–92.
Наказ МОН України № 1456 від 21.11.2019 «Про затвердження стандарту вищої освіти за спеціальністю 012 «Дошкільна освіта» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти». URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2021/07/28/012-Doshk.osvita-bakalavr.28.07.pdf
Павелків Р.В., Цигипало О.П. Психодіагностичний інструментарій в умовах дошкільного закладу : навчальний посібник. Київ : Центр учбової літератури, 2013. 296 с.
Підготовка майбутніх вихователів до роботи з дітьми дошкільного віку: компетентнісний підхід : монографія / за заг. ред. Г.В. Бєлєнької, О.А. Половіної. Київ, 2015. 244 с.
Про затвердження професійного стандарту «Вихователь закладу дошкільної освіти» № 755-21 від 19 жовтня 2021 р. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-profesijnogo-standartu-vihovatel-zakladu-doshkilnoyi-osviti
Психоемоційна підтримка: як допомогти дитині під час емоційних коливань. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/psihoemocijna-pidtrimka-yak-dopomogti-ditini-pid-chas-emocijnih-kolivan
Психологічна підтримка для дітей під час війни. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/suchasnedoshkillya-pid-krilami-zahistu/pedagogam-zakladiv-doshkilnoyi-osviti/poradi-psihologiv/psihologichna-pidtrimka-dlyaditej-pid-chas-vijni
Ройз С. Стресостійке дитинознавство. Брошура. URL: https://drive.google.com/file/d/1AD4PKDvHdeylbhquN0Qz2ItJdH6tWEt/
view?fbclid=IwAR1KSf9DKbPlWsVezjXGN2vIJ8S4nPjqD7xym1kfB17wgyH3LIVcnKqIa3E&pli=1
Сергеєнкова О.П. Загальна психологія : навчальний посібник Київ : Центр учбової літератури, 2019. 296 с.
Трофаїла Н.Д. Теорія і практика підготовки майбутніх вихователів до емоційного розвитку дітей дошкільного віку : монографія. Умань : Візаві, 2019. 175 с.