АНАЛІЗ ОСВІТНІХ ПРОГРАМ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПЕДАГОГІВ В УМОВАХ СЬОГОДЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2024-1.18Ключові слова:
освітньо-професійна програма, соціальна робота, соціальна педагогіка, професійна підготовка, соціальний працівник, педагог соціальний, соціальне вихованняАнотація
У статті представлено результати аналізу освітньо-професійних програм підготовки здобувачів вищої освіти спеціальності 231 «Соціальна робота» (ОП «Соціальна педагогіка»). Досліджено освітні практики підготовки майбутніх соціальних педагогів на основі вивчення офіційних сайтів українських університетів та освітніх програм для здобувачів вищої освіти спеціальності 231 «Соціальна робота» (ОП «Соціальна педагогіка»). Здійснено аналіз наукових праць щодо досвіду підготовки соціальних педагогів в Україні. Визначено специфіку теоретичних підходів до підготовки фахівців за спеціальністю 231 «Соціальна робота за освітньо-професійними програмами «Соціальна педагогіка» для соціально-педагогічної діяльності. Мета статті – проведення огляду та аналізу освітньо-професійних програм (далі – ОПП) підготовки фахівців із соціально-педагогічної діяльності для закладів освіти. Методологія дослідження ґрунтується на наукових та науково-практичних підходах, а також методах дослідження, зокрема систематизації та узагальнення інформації щодо актуальних освітніх програм підготовки фахівців за спеціальністю 231 «Соціальна робота за освітньо-професійними програмами «Соціальна педагогіка». Наукова новизна полягає у тому, що вперше досліджено освітньо-професійні програми підготовки фахівців спеціальності 231 «Соціальна робота» (ОП «Соціальна педагогіка») на прикладі наукових шкіл: Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди, Житомирського державного університету імені Івана Франка, Хмельницького національного університету, Запорізького національного університету. У статті виокремлено придатність до працевлаштування випускників, що мають можливість працювати в освітніх установах та соціально-педагогічних установах, підпорядкованих Міністерству освіти і науки України, Міністерству соціальної політики України, Міністерству охорони здоров’я України. Відзначено актуалізацію соціально-педагогічного складника професійної підготовки майбутніх фахівців соціономічних спеціальностей закладів вищої освіти України. Висновки. Результати дослідження показали на необхідність підготовки фахівців соціально-педагогічної діяльності нової генерації. Якісна професійна підготовка майбутніх соціальних педагогів залежить від постійної адаптації навчальних програм до сучасних вимог і потреб соціально-педагогічної галузі.
Посилання
Горішна Н.М. Організація професійної підготовки майбутніх соціальних працівників: міжнародний досвід. Social Work and Education. 2014. № 1. С. 13–19.
Закон України «Про вищу освіту» від 01.07.2014 № 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text
Кубіцький С.О. Аналіз освітньо-професійних програм підготовки фахівців за спеціальністю 231 «Соціальна робота». ScienceRise. Pedagogical Education. 2017. № 6. С. 18–22.
Олійник Г.М. Теоретичні засади професійної підготовки соціальних педагогів. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Педагогіка. Соціальна робота». 2011. № 21. С. 129.
Положення про освітні програми підготовки здобувачів вищої освіти у Житомирському державному університеті імені Івана Франка від 25.05.2023. URL: https://eportfolio.zu.edu.ua/media/StudyProgram/312/r3l3w9at.pdf
Положення про освітні програми підготовки здобувачів вищої освіти у Запорізькому національному університеті від 01.02.2023. URL: https://www.znu.edu.ua/opp/mag/spp/opp_sp_23.pdf
Положення про освітні програми підготовки здобувачів вищої освіти у Харківському національному педагогічному університеті імені Г.С. Сковороди від 19.04.2023. URL: http://smc.hnpu.edu.ua/files/Osv%D1%96tn%D1%96_programi/Osvitni_programu_magistr/2023/Sotsialna_pedahohika.pdf
Положення про освітні програми підготовки здобувачів вищої освіти у Хмельницькому національному університеті від 27.04.2023. URL: https://khmnu.edu.ua/wp-content/uploads/op/m/231-srk-2023.pdf
Про затвердження Положення про психологічну службу у системі освіти України» : Наказ МОН від 22.05.2018 № 509.
Рудкевич Н.І. Методика соціально-педагогічної роботи : навчально-методичний посібник. Львів, 2021. С. 12.
Тюльпа Т.М. Провідні фактори професійної підготовки майбутніх фахівців соціономічних спеціальностей. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. 2020. № 42. С. 104–112.