ПРОГРАМА ПІДГОТОВКИ КЛІНІЧНИХ ПСИХОЛОГІВ У КОНТЕКСТІ РЕФОРМУВАННЯ СФЕРИ ОХОРОНИ ЗДОРОВ'Я

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2024-1.19

Ключові слова:

професійна підготовка, освітня програма, клінічний психолог, охорона здоров’я, реабілітація

Анотація

У статті розглядаються питання якісної професійної підготовки фахівців для сфери охорони психічного здоров’я, що є актуальною проблемою в умовах воєнного стану в Україні. Мета статті полягає у висвітленні змісту підготовки майбутніх фахівців із клінічної психології в умовах реформування галузі охорони здоров'я в Україні. Методологія дослідження ґрунтується на загально-теоретичному науковому обґрунтуванні проблеми. Наукова новизна полягає у тому, що, використовуючи метод аналізу інформаційних джерел, законодавчих документів, аналізу, синтезу, аналогій, абстрагування та узагальнення, викладачами кафедри педагогіки та психології Кременчуцької гуманітарно-технологічної академії імені А.С. Макаренка розроблено освітню програму «Практична психологія та психологічна реабілітація» для підготовки бакалавра з психології. Метою даної освітньої програми є підготовка фахівців, здатних розв’язувати складні спеціалізовані завдання та практичні проблеми, які можуть виникати у професійній, дослідницькій та інноваційній діяльності психолога, зокрема через розуміння психіки та психологічного розвитку особистості, а також через застосування знань із психології для роботи в мультидисциплінарних командах фахівців із реабілітації та виконання психопрофілактичних, психодіагностичних і психокорекційних заходів для різних категорій населення. Висновки. Збільшення випадків психічних та поведінкових розладів, а також підвищення частоти психосоматичних захворювань тісно пов'язані з високим рівнем психологічного стресу, який є прямим наслідком масштабних трагедій, котрі масово переживає населення України під час війни. А це означає, що зростає потреба у висококваліфікованих фахівцях, що надають саме професійну психологічну допомогу, мають відповідну освіту, володіють відповідними фаховими знаннями та навичками. Розроблена освітня програма «Практична психологія та психологічна реабілітація» дасть змогу майбутнім психологам здійснювати кваліфіковану психологічну допомогу постраждалим, а також підготує їх до роботи у складі мультидисциплінарної команди.

Посилання

Основи реабілітаційної психології: подолання наслідків кризи / за ред. Л. Царенко. Київ : Organization for Security and Cooperation in Europe (OБCE), 2018. T. 2. 240 с. URL: https://www.osce.org/uk/project-coordinator-inukraine/430829 (дата звернення: 21.03.2024).

Пінчук І. Психологічне забезпечення населення України: чи зможемо визнати наш досвід непозитивним? Укрінформ – актуальні новини України та світу. 2018. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/2539743-psihologicnezabezpecenna-naselenna-ukraini-ci-zmozemo-viznati-nas-dosvid-nepozitivnim.html (дата звернення: 21.03.2024).

Полудьонний І. Чим відрізняються психолог, психотерапевт, психіатр і чому це важливо? Психотерапевт онлайн. Консультації з психологом онлайн на Treafield. 2018. URL: https://www.treatfield.com/field/psycholog-vspsychotherapist (дата звернення: 21.03.2024).

Про схвалення Концепції розвитку охорони психічного здоров'я в Україні на період до 2030 року : Розпорядження Кабінету Міністрів України; Концепція від 27.12.2017 № 1018-р. Київ, 2017. URL: https://zakon.rada.gov.ua /laws/show/1018-2017-%D1%80#Text (дата звернення: 21.03.2024).

Про внесення змін до Переліку посад професіоналів із вищою немедичною освітою. Наказ МОЗ України від 30.09.2022 № 1782. Київ, 2022. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1303-22#Text (дата звернення: 21.03.2024).

Про затвердження та введення в дію Методичних рекомендацій щодо розроблення стандартів вищої освіти. Наказ МОН України від 01.06.2016 № 600. Київ, 2016. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0600729-16#Text (дата звернення: 21.03.2024).

Про затвердження Випуску 80 «Соціальні послуги» Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників. Наказ Мінсоцполітики України від 29.03.2017 № 518. Київ, 2017. URL: https://zakon. rada.gov.ua/rada/show/v0518739-17#Text (дата звернення: 21.03.2024).

Стандарт вищої освіти України із галузі знань 05 «Соціальні та поведінкові науки» спеціальності 053 «Психологія» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти / Міністерство освіти і науки України. Київ, 2019. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/ zatverdzeni%20standarty/2021/07/28/053-Psykholohiyabakalavr.28.07-1.pdf (дата звернення: 21.03.2024).

Сарвір І., Авраменко А. Післядипломна підготовка за спеціальністю «Клінічна психологія» як складова реалізації Національної програми психічного здоров'я та психосоціальної підтримки. Психосоматична медицина та загальна практика. 2023. № 8(2). URL: https://doi.org/10.26766/pmgp.v8i2.430 (дата звернення: 21.03.2024).

Страсбурзька декларація з психотерапії (прийнята Європейською асоціацією психотерапії 21 жовтня 1990 р) / Українська спілка психотерапевтів. URL: https://usp.community/documentation/39-strasburzka-deklaratsiia-zpsykhoterapii (дата звернення: 21.03.2024).

Устінов О.В. У лікарнях України введено посади клінічного психолога та психотерапевта. Український медичний часопис. 2022. URL: https://umj.com.ua/uk/ novyna-235214-u-likarnyah-ukrayini-vvedeno-posadi-klinichnogo-psihologa-tapsihoterapevta (дата звернення: 21.03.2024).

Хрол Н.В., Потапенко М.Т. Історія становлення медичної психології України. Психіатрія, неврологія та медична психологія. 2021. № 16. С. 73–79. URL: https://doi.org/10.26565/2312-5675-2021-16-09 (дата звернення: 21.03.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-17