АНАЛІЗ ОСВІТНЬО-НОРМАТИВНИХ ВИМОГ ДО ФОРМУВАННЯ ЛІНГВОСОЦІОКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У МАЙБУТНІХ АГРАРІЇВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2024-1.20Ключові слова:
мовна підготовка, культура спілкування, лінгвокраїнознавчі знання, соціолінгвістика, соціальна комунікація, іноземна мова, аграріїАнотація
Аналіз освітньо-нормативних вимог до формування лінгвосоціокультурної компетентності у майбутніх фахівців аграрного сектору є надзвичайно актуальною проблемою освіти. Оскільки ринок праці виходить за межі України, налагоджуються партнерські відносини з країнами Європи, то змінюються й вимоги до професійної комунікативної компетентності, якою володіє сучасний фахівець. Метою статті є визначення основних освітньо-нормативних вимог до формування лінгвосоціокультурної компетентності у майбутніх фахівців-аграріїв. Методологія дослідження ґрунтується на комплексі теоретичних методів дослідження для аналізу, синтезу, узагальнення, порівняння та систематизації теоретичних даних. У цілому професійна комунікативна компетентність майбутнього аграрія складається з багатьох компетентностей, серед яких – професійна, мовна, мовленнєва, лінгвосоціокультурна тощо. У нашому дослідженні розглянуто саме лінгвосоціокультурну компетентність, бо ми вважаємо, що їй приділяється найменше уваги під час формування професійної комунікативної компетентності у виші. Наукова новизна полягає у визначенні освітньо-нормативних вимог до процесу формування лінгвосоціокультурної компетентності. Установлено, що основними освітньо-нормативними документами, що регламентують процес формування лінгвосоціокультурної компетентності фахівців різних спеціальностей, є Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання, Рамкова програма з німецької мови у вітчизняних вищих навчальних закладах, Стандарти вищої освіти, освітньо-професійні програми підготовки фахівців та робочі програми з дисциплін мовної підготовки. Висновки. Окреслено перелік освітньо-нормативних вимог до формування лінгвосоціокультурної компетентності майбутніх аграріїв, серед яких: 1) здатність спілкуватися під час виконання своїх посадових обов’язків на основі етичних міркувань; 2) здатність працювати в міжнародному середовищі з урахуванням норм вербальної та невербальної поведінки носіїв мови залежно від умов соціальної взаємодії; 3) здатність спілкуватися державною та іноземною мовами з урахуванням численних розбіжностей і відмінностей.
Посилання
Амеліна С.М. Рамкова програма з німецької мови у вітчизняних вищих навчальних закладах. Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. Серія «Філологічні науки». 2013. Вип. 186(2). С. 167–171. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvnau_fil.n_2013_186%282%29__30
Бачинська І.А. Формування англомовної лінгвосоціокультурної компетенції учнів старшої школи : дис. ...канд. пед. наук : 13.00.02. Київ, 2016. 217 с.
Божко Н.В. Теоретичні засади розвитку лінгвосоціокультурної компетентності майбутніх учителів іноземної мови. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2019. Вип. 71’2019. С. 16–21. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2019.71.04.
Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання / наук. ред. укр. вид. д-ра пед. наук, проф. С.Ю. Ніколаєва. Київ : Ленвіт, 2003. 273 с.
Кравець Р.А., Джеджула О.М., Ковальова К.В., Юмачікова О.М. Теоретичні й методичні основи формування лінгвосоціокультурної компетентності майбутніх фахівців аграрної галузі в контексті інтернаціоналізації ЗВО : колективна монографія. Вінниця : Твори, 2022. 392 с.
Краснопольський В.Е., Тишакова Л.Т. Формування лінгвосоціокультурної компетенції під час вивчення іноземної мови з використанням вебтехнологій. Закарпатські філологічні студії. 2021. Вип. 13. Т. 2. С. 100–104. DOI: https://doi.org/10.32782/tps2663-4880/2020.13-2.20.
Ніколаєва С.Ю. Методика викладання іноземних мов у середніх навчальних закладах / за ред. С.Ю. Ніколаєвої. Київ : Ленвіт, 2002. 328 с.
Семак Л.А., Піддубцева О.І. Соціальна комунікація як важлива передумова успішного здобуття вищої освіти. Наукові записки. Серія «Філологічні науки». 2024. Вип. 1 (208). С. 335–339. DOI: https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-208-48.
Сем’ян Н.В. Формування у майбутніх філологів англомовної лінгвосоціокультурної компетентності в читанні засобами поетичного твору : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02. Київ, 2019. 238 с.