ОСОБЛИВОСТІ ПОСТТРАВМАТИЧНОГО СТРЕСОВОГО РОЗЛАДУ У ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2024-1.25

Ключові слова:

посттравматичний стрес, посттравматичний стресовий розлад, пам’ять, поведінкові та емоційні реакції, травматичний досвід, немовлята, раннє дитинство, діти дошкільного віку

Анотація

Мета статті полягає у дослідженні особливостей прояву посттравматичного стресового розладу у дітей дошкільного віку. Методологія дослідження ґрунтується на поєднанні таких теоретичних методів, як аналіз, синтез та узагальнення. Наукова новизна полягає у тому, що, використовуючи метод аналізу наукової літератури, здійснено аналіз впливу травмівних подій на стан дітей дошкільного віку. Висновки. Війна в Україні, яка триває вже 10 років, призвела не тільки до загибелі великої кількості людей, а й спровокувала появу посттравматичного стресового розладу (ПТСР) як у військових, так і в цивільного населення. Діти є активними свідками процесів, які відбуваються у суспільстві. Порівняно з дорослими дітям складніше пережити ситуацію нестабільності та, можливо, очікування чогось гіршого. Посттравматичний стрес є звичайним наслідком переживання жахливих та небезпечних для життя подій. Спогад про травматичну подію є настільки сильним, що він неконтрольовано проникає у свідомість. Природною реакцією на це є намагання виштовхнути цей спогад та уникати будь-яких нагадувань про нього. Але виникає лише тимчасове полегшення, що в подальшому може ускладнити проблему, адже спогади про жахливі події повертаються. Однією з причин розвитку ПТСР є пам’ять. Механізм травматичної пам’яті, необхідний для виживання індивіда, стає причиною посттравматичних розладів. Гострі спогади про травмівну подію можуть з’являтися навіть через багато років. Діти переживають травмування, з одного боку, легше, бо в них немає досвіду і розуміння, як воно повинно відбуватися, а з іншого – складніше, бо не мають можливості справлятися самостійно і майже повністю залежать від реакцій та розуміння ситуації батьками з психологічного погляду, з фізичного ж – незрілість мозкових структур і менші енергетичні запаси організму порівняно з дорослими. На жаль, на сучасному етапі не існує єдиних критеріїв, згідно з якими було б можливо забезпечити раннє виявлення підозри до ПТСР та спрямувати дітей на консультацію до фахівця для поглибленого оцінювання і вирішення питання про надання допомоги/підтримки.

Посилання

Браткова Л.Б., Радченко А.І. Психосоматичний профіль посттравматичного стресового розладу у дітей. Scientific research in the modern world. Proceedings of the 7th International scientific and practical conference. Perfect Publishing. Toronto, Canada. 2023. Р. 66–70. URL: https://repo.odmu.edu.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/12753/Bratkova.pdf?sequence=1&isAllowed=y (дата звернення: 19.10.2023).

Вінс В.А., Суворова А.Г. Можливості профілактики та корекції посттравматичного стресового розладу у дорослих. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Психологія». 2023. № 4. С. 10–13. URL: http://psy-visnyk.uzhnu.uz.ua/index.php/psy/article/view/246/329 (дата звернення: 18.02.2024).

Вовченко О.А. Посттравматичні стресові розлади у дітей з особливими освітніми потребами в умовах воєнного часу. Science and innovation of modern world. Proceedings of the 5th International scientific and practical conference. Cognum Publishing House. London, United Kingdom. 2023. Р. 338–343. URL: https://lib.iitta.gov.ua/735989/1/SCIENCEAND-INNOVATION-OF-MODERN-WORLD-25-27.01.23-338-343.pdf (дата звернення: 19.10.2023).

Допомога дітям, постраждалим унаслідок воєнного конфлікту : довідник вихователя дошкільного навчального закладу / Н.В. Пророк та ін. ; за ред. Н.В. Пророк. Слов'янськ : Канцлер, 2015. 84 с

Зливков В., Лукомська С., Євдокимова Н., Ліпінська С. Діти і війна : монографія. Київ ; Ніжин : Лисенко М.М., 2023. 221 с.

Зливков В., Лукомська С. Діти війни: теоретико-методичні і практичні аспекти психологічної допомоги. Київ ; Ніжин : Лисенко М.М., 2022. 95 с.

Климчук В.О. Психологія посттравматичного зростання : монографія. 2-е вид., перероб. і доп. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2021. 158 с

Корнієнко І.О., Лісовецька І.М., Луценко Ю.А., Романовська Д.Д. Досвід надання допомоги дітям і сім’ям – жертвам військового конфлікту : практичний посібник. Київ : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2017. 152 c.

Мокія-Сербіна С., Заболотня Н., Мавропуло М. Посттравматичний стресовий розлад у дітей: раннє розпізнавання та координація надання медичної допомоги в умовах воєнного часу. Modern Pediatrics. Ukraine. 2023 № 4. С. 91–98. URL: http://mpu.med-expert.com.ua/article/view/285709/279830 (дата звернення: 19.10.2023).

Плетка О. Як налагодити комунікацію з дитиною, що постраждала внаслідок війни. Пам’ятка для батьків. Київ : Центр реадаптації та реабілітації «ЯРМІЗ», 2022. 27 с.

Психологічна підтримка та допомога дітям, які пережили травматичні події : навчально-методичний посібник / авт.-упоряд.: Н. Вааранен-Валконен, Н. Заварова ; за заг. ред. О. Калашник. Київ, 2022. 104 с.

Сміт П., Дирегров Е., Юле У. Діти та війна: навчання технік зцілення. Львів : Манускрипт, 2015. 6 с. URL: https://ipz.org.ua/wp-content/uploads/2017/10/dity_fin_ispp-1.pdf (дата звернення: 18.02.2024).

Браткова Л.Б., Радченко А.І. Психосоматичний профіль посттравматичного стресового розладу у дітей. Scientific research in the modern world. Proceedings of the 7th International scientific and practical conference. Perfect Publishing. Toronto, Canada. 2023. Р. 66–70. URL: https://repo.odmu.edu.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/12753/Bratkova.pdf?sequence=1&isAllowed=y (дата звернення: 19.10.2023).

Вінс В.А., Суворова А.Г. Можливості профілактики та корекції посттравматичного стресового розладу у дорослих. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Психологія». 2023. № 4. С. 10–13. URL: http://psy-visnyk.uzhnu.uz.ua/index.php/psy/article/view/246/329 (дата звернення: 18.02.2024).

Вовченко О.А. Посттравматичні стресові розлади у дітей з особливими освітніми потребами в умовах воєнного часу. Science and innovation of modern world. Proceedings of the 5th International scientific and practical conference. Cognum Publishing House. London, United Kingdom. 2023. Р. 338–343. URL: https://lib.iitta.gov.ua/735989/1/SCIENCEAND-INNOVATION-OF-MODERN-WORLD-25-27.01.23-338-343.pdf (дата звернення: 19.10.2023).

Допомога дітям, постраждалим унаслідок воєнного конфлікту : довідник вихователя дошкільного навчального закладу / Н.В. Пророк та ін. ; за ред. Н.В. Пророк. Слов'янськ : Канцлер, 2015. 84 с

Зливков В., Лукомська С., Євдокимова Н., Ліпінська С. Діти і війна : монографія. Київ ; Ніжин : Лисенко М.М., 2023. 221 с.

Зливков В., Лукомська С. Діти війни: теоретико-методичні і практичні аспекти психологічної допомоги. Київ ; Ніжин : Лисенко М.М., 2022. 95 с.

Климчук В.О. Психологія посттравматичного зростання : монографія. 2-е вид., перероб. і доп. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2021. 158 с

Корнієнко І.О., Лісовецька І.М., Луценко Ю.А., Романовська Д.Д. Досвід надання допомоги дітям і сім’ям – жертвам військового конфлікту : практичний посібник. Київ : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2017. 152 c.

Мокія-Сербіна С., Заболотня Н., Мавропуло М. Посттравматичний стресовий розлад у дітей: раннє розпізнавання та координація надання медичної допомоги в умовах воєнного часу. Modern Pediatrics. Ukraine. 2023 № 4. С. 91–98. URL: http://mpu.med-expert.com.ua/article/view/285709/279830 (дата звернення: 19.10.2023).

Плетка О. Як налагодити комунікацію з дитиною, що постраждала внаслідок війни. Пам’ятка для батьків. Київ : Центр реадаптації та реабілітації «ЯРМІЗ», 2022. 27 с.

Психологічна підтримка та допомога дітям, які пережили травматичні події : навчально-методичний посібник / авт.-упоряд.: Н. Вааранен-Валконен, Н. Заварова ; за заг. ред. О. Калашник. Київ, 2022. 104 с.

Сміт П., Дирегров Е., Юле У. Діти та війна: навчання технік зцілення. Львів : Манускрипт, 2015. 6 с. URL: https://ipz.org.ua/wp-content/uploads/2017/10/dity_fin_ispp-1.pdf (дата звернення: 18.02.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-17