РЕКОМЕНДАЦІЇ ЗАКЛАДАМ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЩОДО ВПРОВАДЖЕННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В ОСВІТНІЙ ПРОЦЕС

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2024-1.30

Ключові слова:

штучний інтелект, генеративний штучний інтелект, освітні політики, інституційні політики

Анотація

Метою статті є розроблення рекомендацій для університетів України щодо створення власних інституційних політик використання ШІ з урахуванням проведеного порівняльного аналізу існуючих міжнародних політик використання ШІ в освітній сфері. Для досягнення поставленої нами мети було застосовано такі методи: теоретичний метод – для аналізу наявних міжнародних політик (рекомендацій та статутів) щодо використання ШІ; метод систематизації, узагальнення й інтерпретації отриманих нами даних; метод екстраполяції було використано на останній стадії дослідження під час аналізу даних задля формування висновків щодо динаміки тенденцій посилення рекомендацій щодо використання ШІ у вищій освіті. Наукова новизна полягає у здійсненні аналізу міжнародних політик щодо використання та впровадження ШІ у сфері освіти. Серед них – документи Організації Об’єднаних Націй із питань освіти, науки і культури (ЮНЕСКО), Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) та Європейської Комісії. Разом із представленим оглядом міжнародних політик використання ШІ розглянуто одну нині існуючу в Україні державну стратегію – «Національну стратегія розвитку штучного інтелекту в Україні на 2021–2030 рр.». Висновки. За результатами проведеного аналізу було розроблено рекомендації для закладів вищої освіти України щодо створення власних інституційних політик використання ШІ з урахуванням проведеного порівняльного аналізу існуючих міжнародних політик використання ШІ в освітній сфері. Запропоновано рекомендації за такими десятьма критеріями: 1) рівний доступ до використання ШІ; 2) інклюзивність; 3) якість освіти; 4) етика; 5) прозорість; 6) підготовка викладачів; 7) студентоцентрованість; 8) залучення стейкхолдерів; 9) захист приватності та даних; 10) неперервне навчання.

Посилання

Андрощук А.Г., Малюга О.С. Використання штучного інтелекту у вищій освіті: стан і тенденції. International Science Journal of Education and Linguistics. 2024. Vol. 3. № 2. Р. 27–35. DOI: 10.46299/j.isjel.20240302.04

Використання штучного інтелекту у вищій освіті / І. Драч та ін. Університети і лідерство. 2023. № 15. С. 66–82. URL: https://doi.org/10.31874/2520-6702-2023-15-66-82

Куракін О.М., Скрябін О.М. Особливості правового регулювання використання штучного інтелекту в Україні. Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. Серія «Право». 2023. Вип. 36. С. 36–42. URL: https://doi.org/10.26565/2075-1834-2023-36-04

Національна стратегія розвитку штучного інтелекту в Україні на 2021–2030 рр. URL: https://wp.oecd.ai/app/uploads/2021/12/Ukraine_National_Strategy_for_Development_of_Artificial_Intelligence_in_Ukraine_2021-2030.pdf

Chan, C.K.Y. A comprehensive AI policy education framework for university teaching and learning. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 2023. 20(1), Article 38. https://doi.org/10.1186/s41239-023-00408-3

European Commission, Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture. Ethical guidelines on the use of artificial intelligence (AI) and data in teaching and learning for educators, Publications Office of the European Union. 2022. URL: https://data.europa.eu/doi/10.2766/153756

European Commission, Directorate-General for Communications Networks, Content and Technology. Ethics guidelines for trustworthy AI, Publications Office. 2019. URL: https://data.europa.eu/doi/10.2759/346720

European Commission, Directorate-General for Research and Innovation. Living guidelines on the responsible use of generative AI in research. 2024. URL: https://research-and-innovation.ec.europa.eu/document/2b6cf7e5-36ac-41cbaab5-0d32050143dc_en

Ghimire A., Edwards J. From Guidelines to Governance: A Study of AI Policies in Education. 2024. https://doi.org/10.48550/arXiv.2403.15601

OECD. (2024). Recommendation of the Council on Artificial Intelligence, OECD/LEGAL/0449.

OpenAI. (2024). ChatGPT interaction. April 13.

Tanveer M., Hassan S., Bhaumik A. Academic Policy Regarding Sustainability and Artificial Intelligence (AI). Sustainability. 2020; 12(22). 9435. https://doi.org/10.3390/su12229435

UNESCO. (2018). ICT competency framework for teachers. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000265721

UNESCO. (2019). Beijing Consensus on Artificial Intelligence and Education. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000368303

UNESCO. (2023). Readiness assessment methodology: A tool of the recommendation on the ethics of artificial intelligence. https://doi.org/10.54678/YHAA4429

United Nations. Guidelines for the use of the SDG logo including the colour wheel, and 17 icons. 2019. URL: https://www.un.org/sustainabledevelopment/wp-content/uploads/2019/01/SDG_Guidelines_AUG_2019_Final.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-17