ПРАВОВІ ЗАСАДИ ТРАНСФОРМАЦІЇ УКРАЇНСЬКОЇ ОСВІТИ: ОБ’ЄДНАННЯ УНІВЕРСИТЕТІВ ЯК КЛАСТЕРНИЙ ПІДХІД

Автор(и)

  • Сергій БАЖАН Навчально-науковий інститут «Український державний хіміко-технологічний університет» Українського державного університету науки і технологій https://orcid.org/0000-0002-5739-4616

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2024-2.01

Ключові слова:

право, освіта, реформи, об’єднання університетів, технічні освітньо-наукові кластери (ТОНК), інновації

Анотація

Мета статті – аналіз правового забезпечення процесу реформування вищої освіти в Україні шляхом об’єднання університетів та можливості створення в цих умовах технічних освітньо-наукових кластерів. Методологія. У процесі дослідження були використані наступні методологічні підходи: документальний аналіз, системний аналіз, порівняльний аналіз, логічний аналіз. Ми проаналізували широкий спектр нормативно-правових актів, що регулюють освітню сферу в Україні, зокрема закони, укази Президента, постанови Кабінету Міністрів тощо. Застосували системний підхід для аналізу взаємозв'язків між різними елементами освітньої системи та їх впливу на процес реформування, провели порівняння українського досвіду з досвідом інших країн та використали логічні методи для аналізу правових норм та їх впливу на суспільні відносини в цій галузі. Наукова новизна. Проведений аналіз правового забезпечення реформи вищої освіти в Україні демонструє, що для успішної модернізації освіти недостатньо лише структурних змін. Дослідження підкреслює критичну роль правового забезпечення процесів об’єднання університетів та створення технічних освітньо-наукових кластерів. Виявлено, що існуюче законодавство потребує доопрацювання для забезпечення ефективної комерціалізації наукових розробок та захисту інтелектуальної власності. Порівняння з досвідом інших країн свідчить про необхідність подальшої гармонізації українського законодавства з європейськими стандартами. Результати дослідження можуть бути використані для розробки державної політики, спрямованої на створення сприятливого правового середовища для розвитку інновацій в освіті, а також для розробки практичних рекомендацій для закладів вищої освіти щодо адаптації до нових умов функціонування. Висновки. Наше дослідження показало, що для успішної модернізації освіти недостатньо лише структурних реформ. Необхідно значно покращити матеріально-технічне оснащення навчальних закладів. Широке запровадження грантових програм може стати ефективним інструментом для досягнення цієї мети. Крім того, важливо інвестувати в підвищення кваліфікації викладачів та стимулювати співпрацю з бізнесом. Комплексний підхід, що поєднує грантове фінансування з іншими механізмами підтримки, дозволить створити сучасну та ефективну систему освіти.

Посилання

Господарський кодекс України : Закон України від 16.01.2003 № 436-IV : станом на 03.09.2024. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 02.10.2024).

Кодекс законів про працю в України : Закон України від 10.12.1971 № 435-IV : станом на 27.09.2024. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/322-08#Text (дата звернення: 02.10.2024).

Про вищу освіту: Закон України від 01.07.2014 № 1556-VII : станом на 16.08.2024 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 02.10.2024).

Про затвердження Державної стратегії регіонального розвитку на 2021—2027 роки : Постанова Кабінету Міністрів України від 05 серпня 2020 р. № 695 URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennya-derzhavnoyistrategiyi-regionalnogo-rozvitku-na-20212027-t50820 (дата звернення: 02.10.2024).

Про затвердження Положення про акредитацію закладів вищої освіти та спеціальностей у закладах вищої освіти та вищих професійних училищах : Постанова Кабінету Міністрів України від 9 серпня 2001 р. № 978 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/978-2001-%D0%BF#Text (дата звернення: 02.10.2024).

Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних-осіб підприємців та громадських формувань : Закон України від 15.05.2003 № 755-ІV : станом на 23.09.2024 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/185-16#Text (дата звернення: 02.10.2024).

Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VII : станом на 16.08.2024 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 02.10.2024).

Про управління об’єктами державної власності : Закон України від 21.09.2006 № 185-V : станом на 01.07.2024 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/185-16#Text (дата звернення: 02.10.2024).

Цивільний кодекс України : Закон України від 16.01.2003 № 435-IV : станом на 03.09.2024. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#Text (дата звернення: 02.10.2024).

Chhun H. Higher Education Management Systems. Cambodia Journal of Basic and Applied Research, Insight. 2021. 3.(1). рр. 53–76. Phnom Penh. URL: https://www.researchgate.net/publication/357171098_Higher_Education_Management_Systems (дата звернення 02.10.2024).

Frølich N., Stensaker B. Mergers and missions: investigating consequences for system diversity. Oslo. Higher Education. 2021. 82(5). рр. 1–24. URL: https://www.researchgate.net/publication/353069240_Mergers_and_missions_investigating_consequences_for_system_diversity (дата звернення 02.10.2024).

Harkin S., Hazelkorn E. Institutional Mergers in Ireland. Springer 01. Maynooth, 2015. рр. 105–121. URL: https://www.researchgate.net/publication/283558737_Institutional_Mergers_in_Ireland (дата звернення 02.10.2024).

Libin H., Hongwei X., Yuejun Z. Education resource reallocation and innovation: Evidence from university mergers in China. Dongbei. China Economic Quarterly International. 2022. 2(4). рр. 265–277. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2666933122000508 (дата звернення 02.10.2024).

Mazzucato M. The Entrepreneurial State. Baltimore, Soundings, 49(49), 2011. pp. 131–142. URL: https://www.ingentaconnect.com/content/lwish/sou/2011/00000049/00000049/art00012 (дата звернення 02.10.2024).

Powell J. Higher Education and the Exponential Rise of Science: Competition and Collaboration. In R. Scott & M. Buchmann (Eds.). New York, Emerging Trends in the Social and Behavioral Sciences. 2018. pp. 1–17. URL: https://hdl.handle.net/10993/36143 (дата звернення 02.10.2024).

Sursock A. Mergers and Alliances in France: Incentives, Success Factors and Obstacles. In: Curaj, A., Georghiou, L., Cassingena Harper, J., Egron-Polak, E. (eds) Mergers and Alliances in Higher Education. Springer International Publishing, Cham. 2015. pp. 17–31. URL: https://www.researchgate.net/publication/285614175_Mergers_and_Alliances_in_France_Incentives_Success_Factors_and_Obstacles (дата звернення 02.10.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30