АСЕРТИВНІСТЬ ЯК КЛЮЧОВИЙ ФАКТОР ГАРМОНІЗАЦІЇ ВЗАЄМИН У СОЦІУМІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2024-2.05

Ключові слова:

асертивна поведінка, комунікація, соціальна адаптація, емоційна компетентність, професійна діяльність

Анотація

Мета статті полягає в дослідженні ролі асертивності у формуванні гармонійної особистості, здатної до ефективної соціальної інтеграції та успішної комунікації. Методологія дослідження ґрунтується на системному підході, який включає аналіз структурних компонентів асертивної поведінки (когнітивно-смислового, афективного та поведінкового), їх взаємозв’язку з емоційною компетентністю та соціальною адаптацією. Використано теоретичний аналіз наукових джерел щодо впливу соціокультурних і професійних чинників на розвиток асертивності. Наукова новизна полягає у визначенні ролі асертивності як ключового чинника гармонійного розвитку особистості, що сприяє ефективній комунікації, вирішенню конфліктів та побудові здорових міжособистісних стосунків. Висновки. Асертивність має велике значення в професійній діяльності, міжособистісних стосунках і особистісному розвитку. Вона дозволяє ефективно комунікувати, будувати здорові стосунки та знижувати конфлікти. Особливо важлива вона в контексті розвитку молоді, оскільки в цей період завершується формування психофізичних і особистісних якостей. Для ефективного розвитку асертивності важливі самоаналіз, усвідомлення власних прав та обов'язків, а також здатність до компромісу. Розвиток цієї якості допомагає людині стати впевненішою, незалежнішою і краще адаптованою до соціального середовища, забезпечуючи гармонійне поєднання особистих інтересів і соціальної відповідальності. Асертивність виступає основою психологічної стійкості, соціальної адаптації та успішного самовираження особистості. Особи, які розвивають асертивність, не лише захищають свої права, але й беруть відповідальність за свої дії, що в свою чергу дозволяє зберігати гармонійні стосунки з іншими. Соціокультурні контексти визначають специфіку проявів асертивної поведінки, що особливо важливо у професійній сфері, де ця якість сприяє підвищенню ефективності взаємодії. Подальші дослідження можуть зосереджуватися на розробці методик розвитку асертивності у навчальних і професійних середовищах, враховуючи вікові та культурні особливості.

Посилання

Дмитрієва С. М., Бутузова Л. П. Розвиток асертивності юнаків як умови екологічної трансформації їх агресивності. Herald of kiev institute of business and technology. 2021. Т. 47, № 1. С. 64–72. https://doi.org/10.37203/kibit.2021.47.09.

Дріга Т. Г. Контент-аналіз поняття «асертивність». Теоретичні і прикладні проблеми психології. 2015. № 3 (38). С. 158–165.

Камінська І. П., Сторожук Х. В. Асертивність майбутніх медиків як фактор успішної професійної діяльності. Медицина та фармація: освітні дискурси. 2024. № 1. С. 10–16. https://doi.org/10.32782/eddiscourses/2024-1-2.

Лучків В. З. Психологічні особливості розвитку асертивності в юнацькому віці : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 / Житомир. держ. ун-т. ім. І. Франка. Нац. пед. ун-т. ім. М. П. Драгоманова. Житомир, 2017. 200 с.

Мельничук С. К. Асертивність як детермінанта розвитку психологічного потенціалу студентів. Вісник Одеського національного університету імені І. І. Мечникова. Сер. Психологія. 2012. Т. 17. Вип. 8. С. 407–413.

Нагаєвська І. О. Псхологічні умови розвитку асертивної поведінки в учнів професійно-технічних навчальних закладів : автореф. дис. канд. псих. наук. Київ, 2017. 20 с.

Подоляк Н. Асертивність психолога як умова ефективного міжособистісного спілкування. Problems of the humanitarian sciences. psychology series. 2022. № 49. С. 72–84. https://doi.org/10.24919/2312-8437.49.255845.

Полякова Н.О. Безпека життєдіяльності: конспект лекцій. Київ, 2023. 64 с.

Психологічні аспекти медичної праці: навч. посібник / Уклад. І.В. Федік. Київ. : ДП «Вид. Дім «Персонал», 2017. 126 с.

Семиченко В.А. Психологія особистості. Київ. : Видавець Ешке О.М., 2001. 427 с.

Синоруб Г.П. Асертивність як необхідна якість толерантної поведінки журналіста. Вчені записки Таврійського національного університету ім. В.І. Вернадского. Серія «Філологія. Соціальні комунікації». 2012. Т. 25 (64). № 4. Ч.№1. С. 131–134.

Сколота Е. В. Структурно-динамічна модель асертивності майбутніх фахівців соціономічного профілю. ІІ міжнародна науково-практична конференція таврійського національного університету імені В. І. Вернадського до 105-ї річниці від заснування університету. 2023. https://doi.org/10.36059/978-966-397-355-5-11.

Чулкова К. О. Аналіз досліджень проблеми асертивної поведінки особистості. Психологічний часопис. 2018. Т. 1. Вип. 11. 2018. С. 38–45.

Шинкар М. І. Проблема асертивності в сучасному суспільстві. Вісник Національного університету оборони України. Сер. Питання психології. 2020. Т. 1. Вип. 54. 2020. С. 210–213.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30