ОСНОВНІ ПІДХОДИ ПСИХО-КОРЕКЦІЙНОЇ РОБОТИ З ДИТИНОЮ З РОЗЛАДАМИ СПЕКТРУ АУТИЗМУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2022-1.03Ключові слова:
аутичні діти, інклюзія, інклюзивна школа, психологічний супровід, психологічна корекція, спектр аутистичних порушень, принципи та умови психологічної роботиАнотація
Метою статті є аналіз основних підходів психо-корекційної роботи з дитиною з розладами спектру аутизму, що становить міждисциплінарну проблему і є предметом дослідження медицини, психології, спеціальної педагогіки, соціальної роботи. У статті розкриваються підходи і напрямки корекційного супроводу осіб із аутистичним спектром порушень та роль фахівців в цьому процесі. Проаналізовано труднощі включення аутичних учнів в інклюзивний клас загальноосвітньої школи. Зроблено висновок про відсутність психологічної технології та психологічних умов інклюзивного процесу. Наголошується на важливості переконання педагогів щодо можливостей подолання (корекції) аутистичних порушень під час навчання. Представлено напрями роботи фахівців – корекційних педагогів, які забезпечують в інклюзивному просторі індивідуальний підхід до аутичної дитини та його особливу освітню програму.
Посилання
Lovaas, I. (1981). The Me Book. AutismTX: PRO-ED, 1981. 250 p.
Schopler, E., Mesibov, G., Kunce, L. Asperger syndrome or high-functioning autism. New York : Plenum, 1998.
Делани Т. Развитие основных навыков у детей с аутизмом: эффективная методика игровых занятий с особыми детьми / пер. с англ. В. Дегтяревой ; науч. ред. С. Анисимова. Екатеринбург : Издательство «Рама Паблишинг», 2014. 272 с.
Колупаєва А. Педагогічні основи інтегрування школярів з особливостями психофізичного розвитку у загальноосвітні навчальні заклади: Монографія. Київ : Педагогічна думка, 2007. 458 с.
Костюк Г. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості. Київ : Радянська школа, 1989. 602 с.
Островська К. Аутизм: проблеми психологічної допомоги : навч. посіб. Львів : Видавничий центр ЛНУ ім. Івана Франка, 2009. 114 с.
Синьов В. Психолого-педагогічні проблеми дефектології та пенітенціарії. Київ : «МП Леся», 2010. 779 с.
Шеремет М.К. Проблеми та перспективи спеціальної освіти. Зб. наук. Пр. Кам’янець-Подільського державного університету: серія соціально-педагогічна; випуск 7 / За ред.. О.В. Гаврилова, В.І. Співака. Кам’янець-Подільський : ПП Мошинський В.С., 2007. С. 101–103.
Шульженко Д. Основи психологічної корекції аутистичних порушень у дітей : монографія. Київ, 2009. 385 с.