ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ ДО РОБОТИ В УМОВАХ ІНКЛЮЗІЇ

Автор(и)

  • Олена АКІМОВА Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради https://orcid.org/0000-0002-0776-1908

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-1.01

Ключові слова:

інклюзія, майбутній учитель початкових класів, освітній компонент, професійна підготовка, основи інклюзивної освіти, філософія інклюзивної освіти, асистент учителя

Анотація

Метою статті є розгляд професійної підготовки майбутніх учителів початкових класів до роботи в умовах інклюзії, характеристика окремих аспектів змістового наповнення освітніх компонентів професійного циклу підготовки, що мають на меті формування в майбутніх учителів початкових класів готовності та здатності до роботи в умовах інклюзивного освітнього простору. Методологія дослідження ґрунтується на інтеграції методологічних підходів: діалектичної єдності теорії та практики; системному, синергетичному, аксіологічному, компетентнісному, діяльнісному, особистісно-зорієнтованому, інклюзивному як концептуального підґрунтя професійної підготовки майбутніх учителів початкових класів до роботи в умовах інклюзії. Наукова новизна полягає в характеристиці окремих аспектів змістового наповнення освітніх компонентів професійного циклу підготовки, що мають на меті формування в майбутніх учителів початкових класів готовності та здатності до роботи в умовах інклюзивного освітнього простору. Висновки. Сучасна професійна підготовка передбачає оволодіння майбутніми учителями початкових класів базисними теоретико-методологічними, нормативно-правовими, організаційно-методичними компонентами втілення інклюзивної парадигми в Україні, зокрема, з чинним законодавством, що забезпечує реалізацію оригінальної концепції інклюзії; принципами, якими керуються всі учасники освітнього процесу; технологічними комплексами, що покликані об’єднати діяльність багатьох українських фахівців спільним практичним інструментарієм; специфікою практичної реалізації навчання та соціального інтегрування учнів з особливими освітніми потребами в інклюзивних класах, а також особливостями організації системи педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами. Спеціальні освітні компоненти передбачають: формування усвідомлення змісту та ролі процесів адаптацій та модифікацій; ознайомлення зі змістом дидактично-методичного забезпечення діяльності асистента вчителя із засвоєння програмового матеріалу учнями з особливими освітніми потребами; формування готовності до використання у власному досвіді інформаційно-комунікаційних технологій підтримки інклюзивного навчання, впровадження корекційно-розвивального компонента; формування усвідомленої побудови стратегії ефективної комунікації вчителя з орієнтацію на інтереси родини дитини з особливими освітніми потребами.

Посилання

«Віздом: Світ емоцій». Додаток впроваджується за Партнерством Міністерства освіти і науки України та фонду «Save the Children». URL: https://betterkids.education/ukraine#wisdom/ua (дата звернення: 27.02.2025).

«Довідник безбар’єрності». URL: https://bf.in.ua/ (дата звернення: 27.02.2025).

Акімова О.М. Модель підготовки майбутніх учителів початкових класів до реалізації фахових компетентностей в інклюзивному освітньому просторі. Академічні візії. 2024. № 38. С. 1–11.

Бойчук Ю.Д., Казачінер О.С. Огляд ефективних методик навчання читання дітей з особливими освітніми потребами. The V International Science Conference «Theoretical and scientific bases of development of scientific thought», February 16–19. Rome, Italy. 2021. С. 370–375.

Довженко Т.О. Підготовка майбутніх учителів початкових класів до роботи в умовах інклюзії: досвід і перспективи. Формування життєвої компетентності осіб з особливими освітніми потребами в системі позашкільної, спеціальної та інклюзивної освіти : зб. наук. пр. ; Харків. нац. пед. ун-т ім. Г.С. Сковороди ; редкол. : Ю.Д. Бойчук (голов. ред.) та ін. Харків, 2024. С. 43–44.

Коваленко С. Професійна підготовка вчителів інклюзивної освіти Нової української школи. Розбудова єдиного відкритого інформаційного простору освіти впродовж життя : Шостий Міжнародний науково-практичний WEB-форум 26-29 березня 2024 року. Київ-Харків, Україна. С. 198–202.

Лоїк Г.Б, Вихрущ В.О., Брижак Н.Ю. Специфіка підготовки майбутніх учителів початкової школи до професійної діяльності в умовах інклюзивної освіти. Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота. Ужгород : Говерла, 2021. Вип. 1 (48). С. 235–238.

Освітньо-професійні та освітньо-наукові програми. Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» харківської обласної ради. URL: http://www.hgpa.kharkov.com/%d0%b3%d0%be%d0%bb%d0%be%d0%b2%d0%bd%d0%b0/%d0%be%d1%81%d0%b2%d1%96%d1%82%d0%bd%d1%8c%d0%be%d0%bf%d1%80%d0%be%d1%84%d0%b5%d1%81%d1%96%d0%b9%d0%bd%d1%96%d0%bf%d1%80%d0%be%d0%b3%d1%80%d0%b0%d0%bc%d0%b8 (дата звернення: 27.02.2025).

Про застосування англійської мови в Україні : Закон України. Відомості Верховної Ради (ВВР). 2024. № 38. Ст. 243. Стаття 8. Англійська мова у сфері освіти. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3760-20#n76 (дата звернення: 27.02.2025).

Про затвердження Національної рамки кваліфікацій : Постанова Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1341. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-%D0%BF#Text (дата звернення: 27.02.2025).

Про затвердження Порядку утворення та умов функціонування спеціальних класів у закладах загальної середньої освіти : Наказ Міністерства освіти і науки України 22.08.2024 р. № 1182. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1408-24#Text (дата звернення: 27.02.2025).

Про схвалення Національної стратегії розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року та затвердження операційного плану заходів з її реалізації на 2024 – 2026 роки. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 7 червня 2024 р. № 527-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/527-2024-%D1%80#Text (дата звернення: 27.02.2025).

How to create an inclusive society? The Social Ripples. URL: https://thesocialripples.medium.com/how-to-createan-inclusive-society-the-social-rip-77d8b87d3241 (дата звернення: 27.02.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-13