PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS TO WORK IN AN INCLUSIVE ENVIRONMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-1.01

Keywords:

inclusion, future primary school teacher, educational component, professional training, basics of inclusive education, philosophy, inclusive education, teacher’s assistant

Abstract

The purpose of the article is to consider the professional training of future primary school teachers to work in an inclusive environment, to characterise certain aspects of the content of the educational components of the professional training cycle aimed at forming the readiness and ability of future primary school teachers to work in an inclusive educational space. The methodology of the study is based on the integration of methodological approaches: dialectical unity of theory and practice; systemic, synergistic, axiological, competence, activity, personalityoriented, inclusive, as a conceptual basis for the professional training of future primary school teachers to work in inclusive conditions. The scientific novelty lies in the characterisation of certain aspects of the content of the educational components of the professional training cycle aimed at forming future primary school teachers’ readiness and ability to work in an inclusive educational space. Conclusions. Modern professional training involves mastering by future primary school teachers the basic theoretical, methodological, regulatory, organisational and methodological components of the implementation of the inclusive paradigm in Ukraine. In particular, with the current legislation that ensures the implementation of the original concept of inclusion; principles that guide all participants in the educational process; technological complexes designed to unite the activities of many Ukrainian specialists with common practical tools; specifics of the practical implementation of education and social integration of students with special educational needs in inclusive classes, as well as the peculiarities of organising a system of pedagogical support for students with special educational needs. Special educational components include the formation of awareness of the content and role of adaptation and modification processes; familiarisation with the content of didactic and methodological support for the activities of a teacher's assistant in the acquisition of programme material by students with special educational needs; formation of readiness to use information and communication technologies to support inclusive education in their own experience, the introduction of a correctional and developmental component; formation of a conscious strategy for effective communication between the teacher and the target group.

References

«Віздом: Світ емоцій». Додаток впроваджується за Партнерством Міністерства освіти і науки України та фонду «Save the Children». URL: https://betterkids.education/ukraine#wisdom/ua (дата звернення: 27.02.2025).

«Довідник безбар’єрності». URL: https://bf.in.ua/ (дата звернення: 27.02.2025).

Акімова О.М. Модель підготовки майбутніх учителів початкових класів до реалізації фахових компетентностей в інклюзивному освітньому просторі. Академічні візії. 2024. № 38. С. 1–11.

Бойчук Ю.Д., Казачінер О.С. Огляд ефективних методик навчання читання дітей з особливими освітніми потребами. The V International Science Conference «Theoretical and scientific bases of development of scientific thought», February 16–19. Rome, Italy. 2021. С. 370–375.

Довженко Т.О. Підготовка майбутніх учителів початкових класів до роботи в умовах інклюзії: досвід і перспективи. Формування життєвої компетентності осіб з особливими освітніми потребами в системі позашкільної, спеціальної та інклюзивної освіти : зб. наук. пр. ; Харків. нац. пед. ун-т ім. Г.С. Сковороди ; редкол. : Ю.Д. Бойчук (голов. ред.) та ін. Харків, 2024. С. 43–44.

Коваленко С. Професійна підготовка вчителів інклюзивної освіти Нової української школи. Розбудова єдиного відкритого інформаційного простору освіти впродовж життя : Шостий Міжнародний науково-практичний WEB-форум 26-29 березня 2024 року. Київ-Харків, Україна. С. 198–202.

Лоїк Г.Б, Вихрущ В.О., Брижак Н.Ю. Специфіка підготовки майбутніх учителів початкової школи до професійної діяльності в умовах інклюзивної освіти. Науковий вісник Ужгородського університету : збірник наукових праць; серія: Педагогіка. Соціальна робота. Ужгород : Говерла, 2021. Вип. 1 (48). С. 235–238.

Освітньо-професійні та освітньо-наукові програми. Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» харківської обласної ради. URL: http://www.hgpa.kharkov.com/%d0%b3%d0%be%d0%bb%d0%be%d0%b2%d0%bd%d0%b0/%d0%be%d1%81%d0%b2%d1%96%d1%82%d0%bd%d1%8c%d0%be%d0%bf%d1%80%d0%be%d1%84%d0%b5%d1%81%d1%96%d0%b9%d0%bd%d1%96%d0%bf%d1%80%d0%be%d0%b3%d1%80%d0%b0%d0%bc%d0%b8 (дата звернення: 27.02.2025).

Про застосування англійської мови в Україні : Закон України. Відомості Верховної Ради (ВВР). 2024. № 38. Ст. 243. Стаття 8. Англійська мова у сфері освіти. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3760-20#n76 (дата звернення: 27.02.2025).

Про затвердження Національної рамки кваліфікацій : Постанова Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1341. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-%D0%BF#Text (дата звернення: 27.02.2025).

Про затвердження Порядку утворення та умов функціонування спеціальних класів у закладах загальної середньої освіти : Наказ Міністерства освіти і науки України 22.08.2024 р. № 1182. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1408-24#Text (дата звернення: 27.02.2025).

Про схвалення Національної стратегії розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року та затвердження операційного плану заходів з її реалізації на 2024 – 2026 роки. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 7 червня 2024 р. № 527-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/527-2024-%D1%80#Text (дата звернення: 27.02.2025).

How to create an inclusive society? The Social Ripples. URL: https://thesocialripples.medium.com/how-to-createan-inclusive-society-the-social-rip-77d8b87d3241 (дата звернення: 27.02.2025).

Published

2025-03-13