ДУАЛЬНА ФОРМА НАВЧАННЯ ЯК УМОВА ЕФЕКТИВНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ ПРАЦІВНИКІВ БУДІВЕЛЬНОГО ПРОФІЛЮ
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-1.04Ключові слова:
дуальна форма навчання, професійна освіта, будівельна галузь, кваліфіковані кадри, практична підготовкаАнотація
Мета статті – проаналізувати сутність та особливості дуальної форми навчання, визначити її переваги для підготовки кваліфікованих працівників будівельного профілю, а також окреслити основні виклики та перспективи впровадження цієї моделі в систему професійної освіти. Методологія дослідження ґрунтується на поєднанні таких теоретичних методів, як аналіз, синтез та узагальнення. Наукова новизна. У статті досліджено дуальну форму навчання як ефективний механізм підготовки кваліфікованих кадрів для будівельної галузі. Проаналізовано сучасний стан професійної освіти в Україні та виявлено її недоліки, зокрема розрив між теоретичними знаннями і практичними навичками здобувачів вищої освіти. Обґрунтовано необхідність інтеграції дуального навчання в систему професійної освіти для забезпечення відповідності підготовки фахівців вимогам ринку праці. Розглянуто зарубіжний досвід запровадження дуальної освіти, зокрема в Німеччині та Польщі, а також можливості його адаптації до українських реалій. Висвітлено переваги цієї форми навчання, серед яких: зменшення рівня безробіття серед випускників, підвищення їх конкурентоспроможності, покращення взаємодії між освітніми закладами та роботодавцями. Розглянуто основні проблеми впровадження дуального навчання, серед яких: відсутність чітких механізмів правового регулювання, фінансові труднощі, недостатня мотивація підприємств до участі в освітньому процесі. Висновки. Дуальна форма навчання – це ефективна модель підготовки фахівців будівельного профілю, оскільки в ній поєднується теоретична підготовка в закладах освіти з практичною діяльністю на підприємствах. Широке запровадження дуальної форми в навчання може стати перспективним напрямом розвитку професійної освіти у сфері будівництва в умовах сучасного ринку праці, особливо в контексті необхідності відбудови України після війни.
Посилання
Абашкіна Н.В. Принципи розвитку професійної освіти в Німеччині. Київ : Вища школа, 1998.
Вем’ян В.Г., Тер-Ованес’ян В.Г. Дуальна форма професійної освіти як умова ефективного рішення завдань модернізації освіти. Пгерлянд та ін. Психологія: реальність і перспективи, 2015. Вип. 5. С. 29–34.
Організація дуальної форми навчання у закладах професійної (професійно-технічної) освіти : практ. посіб. / Т.М. Герлянд та ін. Житомир : Полісся, 2019.
Козак Т. Б. Становлення та розвиток початкової професійної освіти в Німеччині: історико-педагогічний аналіз. Молодий вчений. 2017. Вип. 4. C. 372–377.
Кримчак Л.Ю. Система дуальної освіти як умова якісної підготовки конкурентоспроможних професіоналів до ринку праці в Україні. 2019. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2019/11/part_2/20.pdf (дата звернення: 20.02.2025).
Петренко Л.С. Дуальна освіта в будівельній галузі: виклики та можливості. Збірник наукових праць «Професійна освіта». 2022. Вип. 2. С. 27–30.
Розпорядження КМУ № 660-р від 19.09.2018 р. Концепція підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/660-2018-%D1%80#Text (дата звернення: 20.02.2025).
Хижняк І., Глазкова І. Становлення теоретичного та практичного компонентів дуальної системи освіти в Німеччині. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. 2019. Вип. 9. C. 70–83.