DUAL FORM OF TRAINING AS A CONDITION FOR EFFECTIVE VOCATIONAL EDUCATION OF CONSTRUCTION WORKERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-1.04

Keywords:

dual form of training, vocational education, construction industry, qualified personnel, practical training

Abstract

The purpose of the article is to analyze the essence and features of the dual form of education, determine its advantages for training qualified construction workers, and outline the main challenges and prospects for implementing this model in the vocational education system. The research methodology is based on a combination of theoretical methods such as analysis, synthesis, and generalization. Scientific novelty. The article examines the dual form of education as an effective mechanism for training qualified personnel for the construction industry. The current state of vocational education in Ukraine is analyzed and its shortcomings are identified, in particular, the gap between theoretical knowledge and practical skills of students. The need to integrate dual education into the vocational education system is substantiated to ensure that training of specialists meets the requirements of the labor market. Foreign experience in implementing dual education is considered, in particular in Germany and Poland, as well as the possibilities of its adaptation to Ukrainian realities. The advantages of this form of education are highlighted, including: reducing unemployment among graduates, increasing their competitiveness, improving interaction between educational institutions and employers. The main problems of implementing dual training are considered, including: the lack of clear mechanisms of legal regulation, financial difficulties, insufficient motivation of enterprises to participate in the educational process. Conclusions. The dual form of training is an effective model of training construction specialists, since it combines theoretical training in educational institutions with practical activities at enterprises. The widespread introduction of the dual form in training can become a promising direction for the development of vocational education in the field of construction in the conditions of the modern labor market, especially in the context of the need to rebuild Ukraine after the war.

References

Абашкіна Н.В. Принципи розвитку професійної освіти в Німеччині. Київ : Вища школа, 1998.

Вем’ян В.Г., Тер-Ованес’ян В.Г. Дуальна форма професійної освіти як умова ефективного рішення завдань модернізації освіти. Пгерлянд та ін. Психологія: реальність і перспективи, 2015. Вип. 5. С. 29–34.

Організація дуальної форми навчання у закладах професійної (професійно-технічної) освіти : практ. посіб. / Т.М. Герлянд та ін. Житомир : Полісся, 2019.

Козак Т. Б. Становлення та розвиток початкової професійної освіти в Німеччині: історико-педагогічний аналіз. Молодий вчений. 2017. Вип. 4. C. 372–377.

Кримчак Л.Ю. Система дуальної освіти як умова якісної підготовки конкурентоспроможних професіоналів до ринку праці в Україні. 2019. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2019/11/part_2/20.pdf (дата звернення: 20.02.2025).

Петренко Л.С. Дуальна освіта в будівельній галузі: виклики та можливості. Збірник наукових праць «Професійна освіта». 2022. Вип. 2. С. 27–30.

Розпорядження КМУ № 660-р від 19.09.2018 р. Концепція підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/660-2018-%D1%80#Text (дата звернення: 20.02.2025).

Хижняк І., Глазкова І. Становлення теоретичного та практичного компонентів дуальної системи освіти в Німеччині. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. 2019. Вип. 9. C. 70–83.

Published

2025-03-13