КОНЦЕПТУАЛЬНА МОДЕЛЬ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОЇ КОРЕКЦІЇ ОСОБИСТОСТІ З ДЕВІАНТНИМ СТЕРЕОТИПОМ ПОВЕДІНКИ В ПІДЛІТКОВОМУ ВІЦІ

Автор(и)

  • Наталія ГУРТОВЕНКО Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини https://orcid.org/0000-0002-5926-8736

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-1.05

Ключові слова:

концептуальна модель, підліток, девіантна поведінка, методологія, психологічні механізми

Анотація

Мета статті полягає в опрацюванні концептуальної моделі психолого-педагогічної корекції особистості підлітка з девіантним стереотипом поведінки. Методологія дослідження містить три основні елементи: філософсько-світоглядний, теоретичний та емпіричний. На основі системного та мотиваційного гранично-цільового підходу, із застосуванням методики структурно-функціонального аналізу було визначено критерії та запропоновано методику аналізу ефективності системи корекції девіантної поведінки особистості з використанням психологічних механізмів. Наукова новизна полягає в тому, що під час переведення концептуальної моделі педагогічної діяльності з ефективної корекції девіантної поведінки особистості з використанням психологічних механізмів у конкретну систему включено всі соціальні, психологічні, педагогічні механізми, комплексне використання наявних ресурсів у поєднанні з локальним характером діяльності конкретної освітньої установи. На її основі запропоновано концептуальну модель педагогічної діяльності з ефективної корекції девіантної поведінки особистості з використанням психологічних механізмів. Метою такої концептуальної моделі є забезпечення ефективності корекції девіантної поведінки особистості з використанням психологічних механізмів. Висновки. Запропонована модель педагогічної діяльності ефективної корекції девіантного стереотипу поведінки особистості з урахуванням психологічних механізмів повністю не розв’язує питання функціональної підпорядкованості в межах складної життєдіяльності людини безлічі підсистем різного рівня, питання ієрархічної взаємодії задіяних механізмів. Загальний концептуальний підхід полягає в розгляді закономірностей процесу корекції девіантної поведінки особистості в масштабі реального соціального часу з урахуванням психологічних механізмів, цілісно внесених у корекційну та виховну програми конкретного освітнього закладу.

Посилання

Ком’яга А.В., Головко В.М. Проблема поведінкової девіації молоді та профілактика девіантної поведінки неповнолітніх. Південноукраїнський правничий часопис. Правова система: теорія і практика. 2022. Вип. 4. Ч. 2. С. 118–122.

Подимова Л.А. Стан та перспективи розвитку інноваційних процесів і національної інноваційної системи в Україні. Вісник Чернігівського державного технологічного університету. Серія : Економічні науки. 2012. № 4. С. 58–64.

Почтовий М.М. До питання необхідності формування концепції української правової політики. Науковий вісник Ужгородського національного університету : Серія: Право. Ужгород : Видавничий дім «Гельветика», 2014. Вип. 28. Т. 1. С. 43–45.

Савусін М.П. Шляхи підвищення цілісності систем на базі загальної теорії систем. Наукове пізнання: методологія та технологія. Філософія : наук. журнал. 2013. № 1. С. 144–150.

Тарасюк Л. Цілісність особистості та інтеграція у сучасному суспільстві. Філософія та політологія в контексті сучасної культури. 2017. Том 1(16). С. 43–51.

Шейко В., Кушнаренко Н. Організація та методика науково-дослідницької діяльності : підручник. 5-те вид. Київ : Знання, 2006. 307 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-13