CONCEPTUAL MODEL OF PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL CORRECTION OF A PERSONALITY WITH DEVIANT BEHAVIOURAL STEREOTYPE IN ADOLESCENCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-1.05

Keywords:

conceptual model, adolescent, deviant behaviour, methodology, psychological mechanisms

Abstract

The purpose of the article is to develop a conceptual model of psychological and pedagogical correction of the personality of an adolescent with a deviant behavioural pattern. The research methodology includes three main elements: philosophical and ideological, theoretical and empirical. On the basis of the systemic and motivational boundarytarget approach, using the methodology of structural-functional analysis, the criteria were determined and a methodology for analysing the effectiveness of the system of correction of deviant behaviour using psychological mechanisms was proposed. The scientific novelty lies in the fact that when translating the conceptual model of pedagogical activity for the effective correction of deviant behaviour of an individual using psychological mechanisms into a specific system, all social, psychological, pedagogical mechanisms, integrated use of available resources in combination with the local nature of the activity of a particular educational institution are included. On its basis, the author proposes a conceptual model of pedagogical activity aimed at effective correction of deviant behaviour of an individual using psychological mechanisms. The purpose of such a conceptual model is to ensure the effectiveness of correction of deviant behaviour of an individual using psychological mechanisms. Conclusions. The proposed model of pedagogical activity for the effective correction of deviant behavioural stereotypes of individuals with the use of psychological mechanisms does not fully resolve the issue of functional subordination within the complex human life of many subsystems of different levels, the issue of hierarchical interaction of the mechanisms involved. The general conceptual approach is to consider the regularities of the process of correction of deviant behaviour in real social time, taking into account psychological mechanisms that are integrally included in the correctional and educational programmes of a particular educational institution.

References

Ком’яга А.В., Головко В.М. Проблема поведінкової девіації молоді та профілактика девіантної поведінки неповнолітніх. Південноукраїнський правничий часопис. Правова система: теорія і практика. 2022. Вип. 4. Ч. 2. С. 118–122.

Подимова Л.А. Стан та перспективи розвитку інноваційних процесів і національної інноваційної системи в Україні. Вісник Чернігівського державного технологічного університету. Серія : Економічні науки. 2012. № 4. С. 58–64.

Почтовий М.М. До питання необхідності формування концепції української правової політики. Науковий вісник Ужгородського національного університету : Серія: Право. Ужгород : Видавничий дім «Гельветика», 2014. Вип. 28. Т. 1. С. 43–45.

Савусін М.П. Шляхи підвищення цілісності систем на базі загальної теорії систем. Наукове пізнання: методологія та технологія. Філософія : наук. журнал. 2013. № 1. С. 144–150.

Тарасюк Л. Цілісність особистості та інтеграція у сучасному суспільстві. Філософія та політологія в контексті сучасної культури. 2017. Том 1(16). С. 43–51.

Шейко В., Кушнаренко Н. Організація та методика науково-дослідницької діяльності : підручник. 5-те вид. Київ : Знання, 2006. 307 с.

Published

2025-03-13