ПРОФЕСІЙНЕ МОВЛЕННЯ СУЧАСНОГО ВЧИТЕЛЯ-ФІЛОЛОГА: АНАЛІЗ НОРМАТИВНОСТІ ТА ШЛЯХИ ФОРМУВАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-1.09Ключові слова:
професійне мовлення, нормативність мовлення, учитель-філолог, професійна мовнокомунікативна компетентність, професійно орієнтований підхід, професійно орієнтована система вправ, методика викладання української мови в закладах середньої освітиАнотація
Мета статті – проаналізувати рівень сформованості нормативного професійного мовлення вчителів-філологів, запропонувати шляхи підвищення професійної мовленнєвої грамотності. Методологія. Професійне мовлення вчителя є предметом дослідження філософії, мовознавства, психології, педагогіки, лінгводидактики в аспекті вивчення природи, змісту, функцій поняття, осмислення педагогічних і психологічних умов розвитку, формування мовної свідомості, мовної пильності, мовної стійкості вчителя. Науковий напрям із проблеми формування нормативного професійного мовлення вчителя набув певного діапазону досліджень і відрізняється різнобічністю представлених результатів, зокрема пріоритетними напрямами є соціокультурний, дискурсивний, культуромовний, риторичний, комунікативний, професійно орієнтований. Наукова новизна. Проаналізовано текстовий матеріал (усна, письмова форма) освітянських сайтів, платформ; дописи вчителів, конспекти уроків та відеоуроки інтернет-простору; мовлення здобувачів на заняттях та під час педагогічної практики. Аналітична робота підпорядкована чотирьом напрямам, що відповідають компонентам професійної мовнокомунікативної компетентності вчителя, – лінгвістичному, технічному, прагматичному, предметному. Запропоновано шляхи подолання анормативів у професійному мовленні майбутнього вчителя-філолога: забезпечення професійно орієнтованого підходу до освітнього процесу, опертя на професійний дискурс як засіб навчання, розроблення системи спеціальних вправ і завдань, послідовне і системне впровадження їх під час викладання дисциплін освітньої програми, особливо дисципліни «Методика викладання української мови в закладах середньої освіти». Висновки. Автором зроблено висновок про необхідність моделювання спеціальної професійно орієнтованої технології з формування унормованого професійного мовлення фахівців указаної спеціальності та впровадження її в освітній процес, зокрема на заняттях із методики викладання української мови в закладах середньої освіти.
Посилання
Волкова Н.П. Професійно-педагогічна комунікація : навч. посіб. Київ : ВЦ «Академія», 2006. 257 с.
Голуб Н.Б. Викладання риторики майбутнім учителям-словесникам. Вісник Глухівського державного педагогічного університету. 2006. Вип.7. С. 97–103.
Гулій І.Р. Культура професійного мовлення педагога: міждисциплінарні аспекти. Молодий вчений. 2019. № 5(69). С. 417–420.
Дубовик С.Г. Культура професійного мовлення як складник професійної культури вчителя. Українська мова і література в школі. 2014. Вип. 5. С. 43–46.
Калюжна Т.Г. Культура педагогічного мовлення. Методичні рекомендації. Київ, 2011. 51 с.
Корніяка О.М. Культура спілкування педагога: психологічний вимір. Актуальні проблеми навчання і виховання людей з особливими потребами : збірник наукових праць. 2007. № 3(5). URL: https://ap.uu.edu.ua/article/247
Кричун Л. До проблеми культури мовлення вчителя. Наукові записки. Серія: Філологічні науки. 2018. Вип. 165. С. 513–516.
Мамчур Л. Формування мовно-риторичної компетентності майбутнього вчителя-словесника. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2013. № 8. Ч. 2. С. 182–186.
Нікітіна А.В. Педагогічний дискурс учителя-словесника : монографія. Київ : Ленвіт, 2013. 338 с.
Окуневич Т.Г. Формування образності мовлення студентів-філологів у процесі професійної підготовки. Науковий вісник Донбасу. 2012. № 2. URL: http://nvd.luguniv. edu.ua/archiv/NN18/index.htm
Омельчук С.А. Сучасна українська лінгводидактика: норми в термінології і мовна практика фахівців. Київ : Видавничий дім «Києво-Могилянська академія», 2019. 356 с.
Пентилюк М.І. Мовна особистість майбутнього вчителя-словесника в контексті професійної підготовки. Зб. наук. праць Уманського держ. пед. ун-ту ім. Павла Тичини. Умань : ФОП Жовтий О.О., 2014. Ч. 2. С. 290–297.
Семеног О. Мовна особистість учителя в соціокультурній парадигмі ХХІ століття. Професійна освіта: педагогіка і психологія: Польсько-український щорічник. Ченстохова–Київ, 2007. Вип. ІХ. С. 323–332.
Симоненко Т.В. Формування професійної мовнокомунікативної компетенції студентів філологічних факультетів : автореф. дис. … докт. пед. Наук : 13.00.02. Київ, 2007. 40 с.