PROFESSIONAL SPEECH OF THE MODERN PHILOLOGIST TEACHER: ANALYSIS OF THE PROBLEM AND WAYS OF FORMATION
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-1.09Keywords:
professional speech, normative speech, philology teacher, professional linguistic and communicative competence, professionally oriented approach, professionally oriented system of exercises, method of teaching the Ukrainian language in secondary education institutionsAbstract
The purpose is to analyze the level of formation of normative professional speech of philology teachers, to propose ways to improve professional speech literacy. Methodology. The professional speech of a teacher is the subject of research in the field of philosophy, linguistics, psychology, pedagogy, linguistic didactics in the aspect of studying the nature, content, functions of the specified concept, understanding the pedagogical and psychological conditions of development, the formation of linguistic awareness, linguistic vigilance, linguistic stability of the teacher. The scientific direction on the problem of forming normative professional speech of a teacher has acquired a certain range of research and is distinguished by the versatility of the presented results, in particular, the priority directions are sociocultural, discursive, cultural-linguistic, rhetorical, communicative, professionally oriented. Scientific novelty. The text material (oral, written form) of educational sites and platforms was analyzed; teachers’ posts, lesson notes and video lessons of the Internet space; students’ speech in classes and during pedagogical practice. Analytical work is subject to four areas that correspond to the components of a teacher’s professional linguistic and communicative competence – linguistic, technical, pragmatic, subject. Ways to overcome anormatives in the professional speech of the future philology teacher are proposed:ensuring a professionally oriented approach to the educational process, relying on professional discourse as a means of learning, developing a system of special exercises and tasks, their consistent and systematic implementation during the teaching of the disciplines of the educational program, especially the discipline “Methodology of teaching the Ukrainian language in secondary education institutions”. Conclusions. The author concludes about the necessity of modeling a special professionally oriented technology for the formation of standardized professional speech of specialists of the specified specialty and its introduction into the Soviet process, in particular, in classes on the methodology of teaching the Ukrainian language in secondary education institution.
References
Волкова Н.П. Професійно-педагогічна комунікація : навч. посіб. Київ : ВЦ «Академія», 2006. 257 с.
Голуб Н.Б. Викладання риторики майбутнім учителям-словесникам. Вісник Глухівського державного педагогічного університету. 2006. Вип.7. С. 97–103.
Гулій І.Р. Культура професійного мовлення педагога: міждисциплінарні аспекти. Молодий вчений. 2019. № 5(69). С. 417–420.
Дубовик С.Г. Культура професійного мовлення як складник професійної культури вчителя. Українська мова і література в школі. 2014. Вип. 5. С. 43–46.
Калюжна Т.Г. Культура педагогічного мовлення. Методичні рекомендації. Київ, 2011. 51 с.
Корніяка О.М. Культура спілкування педагога: психологічний вимір. Актуальні проблеми навчання і виховання людей з особливими потребами : збірник наукових праць. 2007. № 3(5). URL: https://ap.uu.edu.ua/article/247
Кричун Л. До проблеми культури мовлення вчителя. Наукові записки. Серія: Філологічні науки. 2018. Вип. 165. С. 513–516.
Мамчур Л. Формування мовно-риторичної компетентності майбутнього вчителя-словесника. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2013. № 8. Ч. 2. С. 182–186.
Нікітіна А.В. Педагогічний дискурс учителя-словесника : монографія. Київ : Ленвіт, 2013. 338 с.
Окуневич Т.Г. Формування образності мовлення студентів-філологів у процесі професійної підготовки. Науковий вісник Донбасу. 2012. № 2. URL: http://nvd.luguniv. edu.ua/archiv/NN18/index.htm
Омельчук С.А. Сучасна українська лінгводидактика: норми в термінології і мовна практика фахівців. Київ : Видавничий дім «Києво-Могилянська академія», 2019. 356 с.
Пентилюк М.І. Мовна особистість майбутнього вчителя-словесника в контексті професійної підготовки. Зб. наук. праць Уманського держ. пед. ун-ту ім. Павла Тичини. Умань : ФОП Жовтий О.О., 2014. Ч. 2. С. 290–297.
Семеног О. Мовна особистість учителя в соціокультурній парадигмі ХХІ століття. Професійна освіта: педагогіка і психологія: Польсько-український щорічник. Ченстохова–Київ, 2007. Вип. ІХ. С. 323–332.
Симоненко Т.В. Формування професійної мовнокомунікативної компетенції студентів філологічних факультетів : автореф. дис. … докт. пед. Наук : 13.00.02. Київ, 2007. 40 с.