НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ РОЗВИТКУ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ (1991–2024)
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-1.10Ключові слова:
закони, підзаконні акти, нормативно-правове регулювання, післядипломна педагогічна освіта, курси підвищення кваліфікації, інституалізація, модернізація, інноваційний розвитокАнотація
Мета статті полягає у висвітленні результатів історико-педагогічних студій щодо нормативно-правового регулювання становлення та розвитку післядипломної педагогічної освіти в Україні (1991–2024). Методологія. У процесі дослідження було використано такі методологічні підходи: парадигмальний, диференційований, хронологічний, а також комплекс методів: історико-генетичний, ретроспективний та термінологічний. Подано особливості ґенези поняття «післядипломна педагогічна освіта», «підвищення кваліфікації педагогічних кадрів», «неперервна освіта», «освіта дорослих», «професійний розвиток педагогів», «сертифікація» в перебігу змін щодо мети і завдань освіти, унормованих у законодавчих документах. У науковий обіг введено систематизовані (за хронологічним критерієм) законодавчі та нормативні документи, підзаконні акти, які розкривають стратегії реалізації цілей, змісту, організаційного забезпечення поступу післядипломної педагогічної освіти та його кількісних і якісних характеристик в окреслених хронологічних межах. Наукова новизна. Подано ретроспективний огляд особливостей регулювання зміни змісту, форм організації післядипломної педагогічної освіти відповідно до суспільних запитів щодо розбудови системи освіти суверенної України на різних етапах, а саме: інституалізації освітнього феномена, модернізації змістового і технологічного забезпечення, інноваційного розвитку в структурі системи освіти України. Увиразнено внутрішні та зовнішні чинники перетворень у царині післядипломної педагогічної освіти. Нормативно-правове регулювання розвитку післядипломної педагогічної освіти схарактеризовано в руслі суспільних запитів та передових для того часу ідей щодо місця і функцій загальної середньої освіти, мети, організаційних моделей, змістового та технологічного забезпечення і створення сприятливих умов для неперервного професійного вдосконалення вчителів. Висвітлено шляхи реалізації мети й завдань післядипломної освіти педагогів у відрізку історії, який характеризовано як перехід від нормативно- знаннєвої парадигми освіти та колективного виховання до особистісно орієнтованої парадигми, що ґрунтується на провідних ідеях освіти людини впродовж життя та перспективних освітніх практиках. Наукове поле розширено знаннями про нормативно-правове регулювання професійного розвитку педагогів у контексті зміни стратегій суспільства, освітніх парадигм і мети освіти загалом. Висновки. Дослідження засвідчує вплив нормативно-правового регулювання на розвиток післядипломної педагогічної освіти в Україні та пояснює зумовленість державного замовлення на висококваліфікованих фахівців потребами ринку праці та забезпечення сталого розвитку країни. Висвітлені в статті результати історико-педагогічного пошуку особливостей нормативно-правового регулювання розвитку післядипломної педагогічної освіти в Україні (1991–2024) мають як наукове, так і прогностичне значення і можуть бути використані для подальших досліджень.
Посилання
Андрущенко В.П. Теоретико-методологічні засади модернізації вищої освіти в Україні на рубежі століть. Вища освіта. 2001. № 2. С. 5–13.
Березівська Л. Реформування шкільної освіти в Україні у ХХ ст.: історіографія питання. Історико-педагогічний альманах. 2009. Вип. 1. С. 15–28.
Грень Л.М. Державна політика в галузі управління сферою професійно-технічної освіти: характеристика змісту та обґрунтування напрямів. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія : Держ. управління. 2019. № 4. Т. 30 (69). С. 47–54.
Декларації про державний суверенітет України. Відомості Верховної Ради УРСР (ВВР). 1990. № 31. Ст. 429. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/55-12#Text (дата звернення: 19.02.2025).
Дічек Н.П. Тенденції шкільної освітньої політики в Україні у перше десятиріччя незалежності. Педагогіка і психологія. Вісник НАПН України. 2019. Вип. 2. С. 72–86.
Домбровська С.М. Державне управління вищою освітою в умовах трансформаційних змін : монографія. Харків : Оберіг, 2010. 176 с.
Іванюк Г.І. Соцально-педагогічні засади розвитку сільської школи в Україні (1958 – 2000рр.) : монографія. Київ : Пед. думка, 2007.408 с.
Журавський В.С. Політична система України: проблеми становлення і розвитку (правовий аспект) : дис ... канд. юрид. Наук : 12.00.01 ; Університет внутрішніх справ. Харків, 2000. 169 л. л. С. 154–169.
Закону України «Про вищу освіту» від 01.07.2014 р. № 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 19.02.2025).
Закон України «Про загальну середню освіту» від 13.05.1999 р. № 651-XIV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/651-14#Text (дата звернення: 19.02.2025).
Закон України «Про освіту» від 04.06.1991 р. № 1144-XII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/100/96-%D0%B2%D1%80#Text (дата звернення: 12.02.2025).
Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 12.02.2025).
Закон України «Про повну загальну середню освіту» від 16.01.2020 р. № 463-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (дата звернення: 12.02.2025).
Зязюн І.А. Інтелектуально-творчий розвиток особистості в умовах неперервної освіти. Неперервна професійна освіта: проблеми, пошуки, перспективи : монографія ; за ред. І.А. Зязюна. Київ : Віпол, 2000. C. 11–57.
Концепція державного стандарту загальної середньої освіти України : дод. 1 до рішення колегії Міністерства освіти України від 22.05.1996 р. № 8/3-6. Інформ. зб. Міністерства освіти України. 1996. № 17/18. С. 7–11. 16. Концепція розвитку післядипломної освіти в Україні. Освіта України. 2002. № 36. С. 4–6.
Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» від 13 грудня 2017 року № 903. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80#Text (дата звернення: 12.02.2025).
Кузьменко В. Розвиток післядипломної освіти керівних педагогічних кадрів України у 70-80-х роках ХХ століття. Перспективи та інновації науки. 2023. № 11(29).
Кузьмінський А.І. Організаційно-педагогічні основи безперервної освіти педагогічних кадрів : дис... канд. пед. Наук : 13.00.01 ; Черкаський держ. ун-т ім. Б. Хмельницького. Київ, 1997. 197 с.
Луговий В.І. Десять років становлення (досвід досліджень, розробок і впроваджень у сфері державного управління). Київ : Вид-во НЛДУ, 2005. 356 с.
Любар О.О. Надбання історії вітчизняної педагогіки як основа розбудови національної школи і педагогіки України. Кривий Ріг, 1993. 25 с.
Ничкало Н. Неперервна професійна освіта: міжнародний аспект. Неперервна професійна освіта: проблеми, пошуки, перспективи : монографія. АПН України. Ін-т педагогіки і психології проф. освіти ; за ред. І.А. Зязюна. Київ, 2000. С. 58–80.
Олійник В.В. Тенденції розвитку післядипломної педагогічної освіти в умовах трансформації суспільства. Теорія і практика управління соціальними системами. 2013. № 1. С. 56–66.
Парадигми розвитку та тенденції реформування шкільної освіти в Україні у добу незалежності : монографія ; за заг. ред. д-ра пед. наук, проф. Н. П. Дічек. Київ : Педагогічна думка, 2022. 507 с.
Плавич В.П., Плавич С.В. Засадничі принципи правотворчої діяльності як основа її ефективності. Альманах права. 2012. Вип. 3. С. 83–87.
Про Державну національну програму «Освіта» («Україна XXI століття») : постанова Кабінету Міністрів України від 03.11.1993 р. № 896. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/896-93-%D0%BF#Text (дата звернення: 19.02.2025).
Про затвердження Базового навчального плану загальноосвітніх навчальних закладів : Постанова Кабінету Міністрів України від 5 серпня 1998 р. № 1239 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1239-98-%D0%BF#Text (дата звернення: 19.02.2025).
Про затвердження галузевої Концепції розвитку неперервної педагогічної освіти : наказ Міністерства освіти і науки України 14.08.20 р. № 1176 URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1176729-13#Text (дата звернення: 19.02.2025).
Про затвердження професійного стандарту «Вчитель закладу загальної середньої освіти» : наказ Міністерства освіти і науки України від 29 серпня 2024 р. № 1225 URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhenniaprofesiinoho-standartu-vchytel-zakladu-zahalnoi-serednoi-osvity (дата звернення: 19.02.2025).
«Про навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів на 1999/2000 навчальний рік» : лист Міністерства освіти України від 04.05.99 р. № 1/9-191. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v-191281-99#Text (дата звернення: 19.02.2025).
Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року : Указ Президента України від 25.06.2013 р. № 344/2013. Офіц. вісн. Президента України. 2013. № 17. С. 550. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013#Text (дата звернення: 19.02.2025).
Прокопенко Л.Л. Становлення державного управління освітою в Україні: історико-теоретичний аспект. Державне будівництво. 2007. № 1(2). URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/DeBu_2007_1(2)__9 (дата звернення: 19.02.2025).
Про освіту дорослих : проєкт Закону від 23 квітня 2013 року № 229 URL: https://ips.ligazakon.net/document/JI06948A?an=75 (дата звернення: 19.02.2025).
Розпорядження «Про схвалення Концепції Державної програми розвитку освіти на 2006–2010 роки» від 12 липня 2006 р. № 396-р URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/396-2006-%D1%80#Text (дата звернення: 19.02.2025).
Сущенко Т.І. Науково-практичні проблеми професійної підготовки викладачів вищої школи. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2015. Вип. 44. С. 458–466.
Hellwig, W. & Lipenkowa, J. Ukraine. The Education Systems of Europe, Editors: Hörner W., Döbert H., Kopp B. von, Mitter W. (pp. 808–825). Dordrecht: Springer, 2007. URL: https://link.springer.com/chapter/10.1007/1-4020-4874-2_50, https://doi.org/10.1007/1-4020-4874-2_50 (дата звернення: 19.02.2025).