LEGAL REGULATION OF THE DEVELOPMENT OF POSTGRADUATE PEDAGOGICAL EDUCATION IN UKRAINE (1991–2024)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-1.10

Keywords:

legislation, regulatory and legal regulation, document, postgraduate education, postgraduate pedagogical education in Ukraine, in-service training courses, pedagogical staff

Abstract

The purpose of the article is to highlight the results of historical and pedagogical research on the legal regulation of the formation and development of postgraduate teacher education in Ukraine (1991-2024). Methodology. The following methodological approaches were used in the study: paradigmatic, differentiated, chronological, as well as a set of methods: historical and genetic, retrospective and terminological. The article presents the peculiarities of the genesis of the concepts of ‘postgraduate teacher education’, ‘in-service training of pedagogical staff’, ‘continuing education’, ‘adult education’, ‘professional development of teachers’, ‘certification’ in the course of changes in the purpose and objectives of education, regulated by legislative documents. Systematised (by chronological criterion) legislative and regulatory documents, bylaws, and regulations that reveal strategies for implementing the goals, content, organisational support for the development of postgraduate teacher education and its quantitative and qualitative characteristics within the outlined chronological framework have been introduced into scientific circulation. Scientific novelty. The article presents a retrospective review of the peculiarities of regulating changes in the content and forms of organisation of postgraduate pedagogical education in accordance with public demands for the development of the education system of sovereign Ukraine at different stages, namely: institutionalisation of the educational phenomenon, modernisation of content and technological support, innovative development in the structure of the education system of Ukraine. The internal and external factors of transformations in the field of postgraduate teacher education are outlined. The regulatory framework for the development of postgraduate teacher education is described in the light of public demands and advanced ideas of the time regarding the place and functions of general secondary education, goals, organisational models, content and technological support, and the creation of favourable conditions for continuous professional development of teachers. The article highlights the ways of realising the goals and objectives of postgraduate education of teachers in a period of history characterised by the transition from the normative and knowledge-based paradigm of education and collective upbringing to a personalityoriented paradigm based on the leading ideas of human lifelong learning and promising educational practices. The scientific field has been expanded with knowledge about the regulatory and legal regulation of teachers’ professional development in the context of changing societal strategies, educational paradigms and the purpose of education in general. Conclusions. Our study shows the impact of regulatory and legal regulation on the development of postgraduate pedagogical education in Ukraine and characterises the conditionality of the state order for highly qualified specialists by the needs of the labour market and sustainable development of the country. The results of the historical and pedagogical search for the peculiarities of regulatory and legal regulation of the development of postgraduate teacher education in Ukraine (1991–2024), presented in the article, have both scientific and prognostic value and can be used for further research.

References

Андрущенко В.П. Теоретико-методологічні засади модернізації вищої освіти в Україні на рубежі століть. Вища освіта. 2001. № 2. С. 5–13.

Березівська Л. Реформування шкільної освіти в Україні у ХХ ст.: історіографія питання. Історико-педагогічний альманах. 2009. Вип. 1. С. 15–28.

Грень Л.М. Державна політика в галузі управління сферою професійно-технічної освіти: характеристика змісту та обґрунтування напрямів. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія : Держ. управління. 2019. № 4. Т. 30 (69). С. 47–54.

Декларації про державний суверенітет України. Відомості Верховної Ради УРСР (ВВР). 1990. № 31. Ст. 429. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/55-12#Text (дата звернення: 19.02.2025).

Дічек Н.П. Тенденції шкільної освітньої політики в Україні у перше десятиріччя незалежності. Педагогіка і психологія. Вісник НАПН України. 2019. Вип. 2. С. 72–86.

Домбровська С.М. Державне управління вищою освітою в умовах трансформаційних змін : монографія. Харків : Оберіг, 2010. 176 с.

Іванюк Г.І. Соцально-педагогічні засади розвитку сільської школи в Україні (1958 – 2000рр.) : монографія. Київ : Пед. думка, 2007.408 с.

Журавський В.С. Політична система України: проблеми становлення і розвитку (правовий аспект) : дис ... канд. юрид. Наук : 12.00.01 ; Університет внутрішніх справ. Харків, 2000. 169 л. л. С. 154–169.

Закону України «Про вищу освіту» від 01.07.2014 р. № 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 19.02.2025).

Закон України «Про загальну середню освіту» від 13.05.1999 р. № 651-XIV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/651-14#Text (дата звернення: 19.02.2025).

Закон України «Про освіту» від 04.06.1991 р. № 1144-XII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/100/96-%D0%B2%D1%80#Text (дата звернення: 12.02.2025).

Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 12.02.2025).

Закон України «Про повну загальну середню освіту» від 16.01.2020 р. № 463-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (дата звернення: 12.02.2025).

Зязюн І.А. Інтелектуально-творчий розвиток особистості в умовах неперервної освіти. Неперервна професійна освіта: проблеми, пошуки, перспективи : монографія ; за ред. І.А. Зязюна. Київ : Віпол, 2000. C. 11–57.

Концепція державного стандарту загальної середньої освіти України : дод. 1 до рішення колегії Міністерства освіти України від 22.05.1996 р. № 8/3-6. Інформ. зб. Міністерства освіти України. 1996. № 17/18. С. 7–11. 16. Концепція розвитку післядипломної освіти в Україні. Освіта України. 2002. № 36. С. 4–6.

Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» від 13 грудня 2017 року № 903. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80#Text (дата звернення: 12.02.2025).

Кузьменко В. Розвиток післядипломної освіти керівних педагогічних кадрів України у 70-80-х роках ХХ століття. Перспективи та інновації науки. 2023. № 11(29).

Кузьмінський А.І. Організаційно-педагогічні основи безперервної освіти педагогічних кадрів : дис... канд. пед. Наук : 13.00.01 ; Черкаський держ. ун-т ім. Б. Хмельницького. Київ, 1997. 197 с.

Луговий В.І. Десять років становлення (досвід досліджень, розробок і впроваджень у сфері державного управління). Київ : Вид-во НЛДУ, 2005. 356 с.

Любар О.О. Надбання історії вітчизняної педагогіки як основа розбудови національної школи і педагогіки України. Кривий Ріг, 1993. 25 с.

Ничкало Н. Неперервна професійна освіта: міжнародний аспект. Неперервна професійна освіта: проблеми, пошуки, перспективи : монографія. АПН України. Ін-т педагогіки і психології проф. освіти ; за ред. І.А. Зязюна. Київ, 2000. С. 58–80.

Олійник В.В. Тенденції розвитку післядипломної педагогічної освіти в умовах трансформації суспільства. Теорія і практика управління соціальними системами. 2013. № 1. С. 56–66.

Парадигми розвитку та тенденції реформування шкільної освіти в Україні у добу незалежності : монографія ; за заг. ред. д-ра пед. наук, проф. Н. П. Дічек. Київ : Педагогічна думка, 2022. 507 с.

Плавич В.П., Плавич С.В. Засадничі принципи правотворчої діяльності як основа її ефективності. Альманах права. 2012. Вип. 3. С. 83–87.

Про Державну національну програму «Освіта» («Україна XXI століття») : постанова Кабінету Міністрів України від 03.11.1993 р. № 896. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/896-93-%D0%BF#Text (дата звернення: 19.02.2025).

Про затвердження Базового навчального плану загальноосвітніх навчальних закладів : Постанова Кабінету Міністрів України від 5 серпня 1998 р. № 1239 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1239-98-%D0%BF#Text (дата звернення: 19.02.2025).

Про затвердження галузевої Концепції розвитку неперервної педагогічної освіти : наказ Міністерства освіти і науки України 14.08.20 р. № 1176 URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1176729-13#Text (дата звернення: 19.02.2025).

Про затвердження професійного стандарту «Вчитель закладу загальної середньої освіти» : наказ Міністерства освіти і науки України від 29 серпня 2024 р. № 1225 URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhenniaprofesiinoho-standartu-vchytel-zakladu-zahalnoi-serednoi-osvity (дата звернення: 19.02.2025).

«Про навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів на 1999/2000 навчальний рік» : лист Міністерства освіти України від 04.05.99 р. № 1/9-191. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v-191281-99#Text (дата звернення: 19.02.2025).

Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року : Указ Президента України від 25.06.2013 р. № 344/2013. Офіц. вісн. Президента України. 2013. № 17. С. 550. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013#Text (дата звернення: 19.02.2025).

Прокопенко Л.Л. Становлення державного управління освітою в Україні: історико-теоретичний аспект. Державне будівництво. 2007. № 1(2). URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/DeBu_2007_1(2)__9 (дата звернення: 19.02.2025).

Про освіту дорослих : проєкт Закону від 23 квітня 2013 року № 229 URL: https://ips.ligazakon.net/document/JI06948A?an=75 (дата звернення: 19.02.2025).

Розпорядження «Про схвалення Концепції Державної програми розвитку освіти на 2006–2010 роки» від 12 липня 2006 р. № 396-р URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/396-2006-%D1%80#Text (дата звернення: 19.02.2025).

Сущенко Т.І. Науково-практичні проблеми професійної підготовки викладачів вищої школи. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2015. Вип. 44. С. 458–466.

Hellwig, W. & Lipenkowa, J. Ukraine. The Education Systems of Europe, Editors: Hörner W., Döbert H., Kopp B. von, Mitter W. (pp. 808–825). Dordrecht: Springer, 2007. URL: https://link.springer.com/chapter/10.1007/1-4020-4874-2_50, https://doi.org/10.1007/1-4020-4874-2_50 (дата звернення: 19.02.2025).

Published

2025-03-13