МУЗЕЙНА ПЕДАГОГІКА ЯК ФОРМА ПРЕЗЕНТАЦІЇ ТА АКТУАЛІЗАЦІЇ ОСВІТНЬО-КУЛЬТУРНОЇ СПАДЩИНИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-1.11Ключові слова:
музейна педагогіка, культурна спадщина, інтерактивність, музейна комунікація, освітні інноваціїАнотація
Мета статті полягає у висвітленні ролі музейної педагогіки як інструменту презентації та актуалізації нематеріальної освітньо-культурної спадщини, аналізі її теоретичних засад і практичних методів, перспектив розвитку. Методологія передбачає поєднання аналізу, синтезу, узагальнення і конкретизації як теоретичних методів дослідження, а також таких методологічних підходів, як-от: комплексний, теоретичний, культурологічний, педагогічний. Наукова новизна полягає в тому, що в статті проаналізовано музейну педагогіку як ефективний інструмент презентації та актуалізації нематеріальної культурної спадщини; розглянуто роль сучасних музеїв не лише як зберігачів культурного надбання, але й як освітніх та комунікативних центрів, що сприяють формуванню національної ідентичності та соціалізації суспільства; деталізовано концептуальні засади музейної педагогіки, яка поєднує музеєзнавство, історію, педагогіку та психологію, забезпечуючи інноваційний підхід до освітньо-виховного процесу через взаємодію з музейним предметом. У статті акцентовано увагу на методах інтерактивної взаємодії з аудиторією, як-от майстер-класи, ігрові стратегії, театралізовані екскурсії, цифрові інструменти та віртуальні тури. Особливе значення надається створенню умов для активної участі відвідувачів у комунікації, що дає їм змогу не лише сприймати інформацію, але й самостійно створювати нові освітньо-культурні смисли. Також досліджено особливості перекладу культурних текстів, трансформацію форм музейної діяльності та міждисциплінарний характер музейної педагогіки. Проаналізовано приклади вдалого впровадження педагогічних практик у музеях України та за кордоном, що ілюструють успішні стратегії залучення різних аудиторій, зокрема молоді. Визначено важливість адаптації освітніх програм до потреб сучасного суспільства та їх здатність транслювати ключові освітньо-культурні цінності через інноваційні підходи до збереження і презентації тимчасових форм культурної спадщини. Висновки. Музейна педагогіка є ефективним інструментом презентації та актуалізації нематеріальної культурної спадщини і забезпечує глибокий зв’язок між минулим, сучасним і майбутнім.
Посилання
Гаврилюк С., Надольська В. Трансформація музейного світу у ХХІ ст.: міжнародний та український досвід. Актуальні питання гуманітарних наук. 2022. Вип. 57. Т. 1. С. 41–49.
Гайда Л.А. Музейна педагогіка: пошук оптимальної моделі. Методологічні засади історичної освіти в контексті профілізації старшої школи : матеріали Всеукраїнської науково-методичної конференції (Кіровоград, 21–22 жовтня 2010 р.). Кіровоград : Видавництво КОІППО імені Василя Сухомлинського, 2012. С. 243–249.
Караманов О. Принципи організації музейних занять: від просвітництва та ідеології – до інтерактивності та універсальності. Історико-педагогічний альманах. 2019. № 1. С. 74–77.
Караманов О.В. Теорія і практика педагогічної діяльності музеїв в сучасному освітньому просторі України : дис. ... доктора пед. наук : 13.00.01. Старобільськ, 2020. 485 с.
Криловець М. Соціальне виховання молоді засобами музейної педагогіки. Соціальна робота та соціальна освіта. 2021. № 1(6). С. 164–175.
Музейна педагогіка в науковій освіті : монографія / ред. кол.: С.О. Довгий та ін. ; за наук. ред. С.О. Довгого. Київ : Національний центр «Мала академія наук України», 2020. 334 с.
Музейна педагогіка – проблеми, сьогодення, перспективи : матеріали П’ятої науково-практичної конференції (28–29 вересня 2017 р.) / Національний Києво-Печерський історико-культурний заповідник. Київ, 2017. 132 с.
Невмержицька О. Музейна педагогіка: до визначення поняття. Актуальні питання гуманітарних наук. 2023. Вип. 67. Т. 1. С. 381–386.
Паскаль О.В. Система культурно-дозвіллєвої роботи : навчальний посібник. 2-ге вид., перероб. та доп. Одеса : Університет Ушинського, 2022. 146 с.
Ривліна В.М. Медіатизація мистецтва: комунікаційні аспекти : дис. … канд. наук із соціальних комунікацій : 27.00.01. Дніпро : Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, 2021. 194 с.
Степанов В.Ю., Якименко-Терещенко Н.В., Чайка Т.Ю. Теорія і практика міждисциплінарного підходу до екскурсійної діяльності. Інфраструктура ринку : електрон. наук.-практ. журн. 2023. Вип. 70. C. 199–203.
Червінська І. Музейна педагогіка як інструмент взаємодії закладів освіти і музеїв у сучасному соціокультурному просторі. Освітні обрії. 2019. № 2(49). С. 16–21.
Чернишова Т.М. Організація екскурсійної діяльності : навч. посіб. Житомир : Поліський нац. ун-т, 2022. 160 с.
Falk J. H., Dierking L. D. The Museum Experience Revisited. Left Coast Press. 2013. URL: https://www.routledge.com/The-Museum-Experience-Revisited/Falk-Dierking/p/book/9781611320459
Hein G.E. Constructivist Learning Theory: The Museum and the Needs of People. CECA (International Committee of Museum Educators) Conference. 1991. URL: https://www.exploratorium.edu/education/ifi/constructivist-learning
Hein G.E. Learning in the Museum. Routledge. 1998. URL: https://www.taylorfrancis.com/books/mono/10.4324/9780203069673/learning-museum-george-hein
Hooper-Greenhill E. Museum and Gallery Education. Leicester Readers in Museum Studies. 1999. URL: https://www.taylorfrancis.com/books/mono/10.4324/9780203978715/museum-gallery-education-eilean-hoopergreenhill
Hooper-Greenhill E. The Educational Role of the Museum. Routledge. 1994. URL: https://www.taylorfrancis.com/books/mono/10.4324/9780203415821/educational-role-museum-eilean-hooper-greenhill