MUSEUM PEDAGOGY AS A FORM OF PRESENTATION AND ACTUALIZATION OF INTANGIBLE CULTURAL HERITAGE IN THE MUSEUM
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-1.11Keywords:
museum pedagogy, cultural heritage, interactivity, museum communication, educational innovationsAbstract
The aim of this article is to highlight the role of museum pedagogy as a tool for the presentation and actualisation of intangible educational and cultural heritage, as well as to analyse its theoretical foundations, practical methods, and future development prospects. The methodology involves the combination of analysis, synthesis, generalisation, and specification as theoretical research methods, alongside the following methodological approaches: comprehensive, theoretical, cultural, and pedagogical. Scientific novelty lies in the fact that the article examines museum pedagogy as an effective tool for the presentation and actualisation of intangible cultural heritage. It also explores the role of modern museums not only as preservers of cultural assets but also as educational and communicative centres that contribute to the formation of national identity and the socialisation of society. The conceptual foundations of museum pedagogy, which integrate museology, history, pedagogy, and psychology, are detailed, ensuring an innovative approach to the educational process through interaction with museum exhibits. The article emphasises interactive methods of audience engagement, such as workshops, game strategies, theatrical tours, digital tools, and virtual tours. Special emphasis is placed on creating conditions for the active participation of visitors in communication, enabling them not only to perceive information but also to independently create new educational and cultural meanings. The article also examines the features of translating cultural texts, the transformation of museum activity forms, and the interdisciplinary nature of museum pedagogy. Successful examples of pedagogical practices in museums in Ukraine and abroad are analysed, illustrating effective strategies for engaging diverse audiences, particularly young people. The importance of adapting educational programmes to the needs of modern society and their ability to convey key educational and cultural values through innovative approaches to the preservation and presentation of intangible forms of cultural heritage is identified. Conclusions. Museum pedagogy is an effective tool for the presentation and actualisation of intangible cultural heritage. It provides a profound connection between the past, present, and future.
References
Гаврилюк С., Надольська В. Трансформація музейного світу у ХХІ ст.: міжнародний та український досвід. Актуальні питання гуманітарних наук. 2022. Вип. 57. Т. 1. С. 41–49.
Гайда Л.А. Музейна педагогіка: пошук оптимальної моделі. Методологічні засади історичної освіти в контексті профілізації старшої школи : матеріали Всеукраїнської науково-методичної конференції (Кіровоград, 21–22 жовтня 2010 р.). Кіровоград : Видавництво КОІППО імені Василя Сухомлинського, 2012. С. 243–249.
Караманов О. Принципи організації музейних занять: від просвітництва та ідеології – до інтерактивності та універсальності. Історико-педагогічний альманах. 2019. № 1. С. 74–77.
Караманов О.В. Теорія і практика педагогічної діяльності музеїв в сучасному освітньому просторі України : дис. ... доктора пед. наук : 13.00.01. Старобільськ, 2020. 485 с.
Криловець М. Соціальне виховання молоді засобами музейної педагогіки. Соціальна робота та соціальна освіта. 2021. № 1(6). С. 164–175.
Музейна педагогіка в науковій освіті : монографія / ред. кол.: С.О. Довгий та ін. ; за наук. ред. С.О. Довгого. Київ : Національний центр «Мала академія наук України», 2020. 334 с.
Музейна педагогіка – проблеми, сьогодення, перспективи : матеріали П’ятої науково-практичної конференції (28–29 вересня 2017 р.) / Національний Києво-Печерський історико-культурний заповідник. Київ, 2017. 132 с.
Невмержицька О. Музейна педагогіка: до визначення поняття. Актуальні питання гуманітарних наук. 2023. Вип. 67. Т. 1. С. 381–386.
Паскаль О.В. Система культурно-дозвіллєвої роботи : навчальний посібник. 2-ге вид., перероб. та доп. Одеса : Університет Ушинського, 2022. 146 с.
Ривліна В.М. Медіатизація мистецтва: комунікаційні аспекти : дис. … канд. наук із соціальних комунікацій : 27.00.01. Дніпро : Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, 2021. 194 с.
Степанов В.Ю., Якименко-Терещенко Н.В., Чайка Т.Ю. Теорія і практика міждисциплінарного підходу до екскурсійної діяльності. Інфраструктура ринку : електрон. наук.-практ. журн. 2023. Вип. 70. C. 199–203.
Червінська І. Музейна педагогіка як інструмент взаємодії закладів освіти і музеїв у сучасному соціокультурному просторі. Освітні обрії. 2019. № 2(49). С. 16–21.
Чернишова Т.М. Організація екскурсійної діяльності : навч. посіб. Житомир : Поліський нац. ун-т, 2022. 160 с.
Falk J. H., Dierking L. D. The Museum Experience Revisited. Left Coast Press. 2013. URL: https://www.routledge.com/The-Museum-Experience-Revisited/Falk-Dierking/p/book/9781611320459
Hein G.E. Constructivist Learning Theory: The Museum and the Needs of People. CECA (International Committee of Museum Educators) Conference. 1991. URL: https://www.exploratorium.edu/education/ifi/constructivist-learning
Hein G.E. Learning in the Museum. Routledge. 1998. URL: https://www.taylorfrancis.com/books/mono/10.4324/9780203069673/learning-museum-george-hein
Hooper-Greenhill E. Museum and Gallery Education. Leicester Readers in Museum Studies. 1999. URL: https://www.taylorfrancis.com/books/mono/10.4324/9780203978715/museum-gallery-education-eilean-hoopergreenhill
Hooper-Greenhill E. The Educational Role of the Museum. Routledge. 1994. URL: https://www.taylorfrancis.com/books/mono/10.4324/9780203415821/educational-role-museum-eilean-hooper-greenhill