ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ТА ДІАГНОСТИКА СТУПЕНЯ СОЦІАЛІЗАЦІЇ УЧНІВ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ В КОНТЕКСТІ ФОРМУВАННЯ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ОСОБИСТОСТІ

Автор(и)

  • Олексій КАЧАН Комунальний заклад вищої освіти «Вінницька академія безперервної освіти» https://orcid.org/0000-0002-3361-7889

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-1.12

Ключові слова:

фізична культура, соціальні навички, психолого-педагогічні особливості, фізичне виховання, соціальна адаптація, методи діагностики, командна діяльність, інноваційні методи, соціальна компетентність, інтерактивні методи, рольові ігри

Анотація

Метою статті є дослідження психолого-педагогічних особливостей розвитку та діагностики ступеня соціалізації учнів закладів загальної середньої освіти в контексті формування фізичної культури особистості. Особлива увага приділяється ролі фізичного виховання як засобу розвитку соціальних навичок, включаючи комунікацію, співпрацю, відповідальність і здатність до самостійного ухвалення рішень. Методологія. У процесі дослідження застосовано комплексний підхід, що включає як кількісні, так і якісні методи дослідження. Проведено аналіз наукової літератури для визначення ключових підходів до соціалізації учнів у контексті фізичного виховання. Використано педагогічний експеримент, який включав кілька етапів: діагностичний, формувальний та підсумковий. На діагностичному етапі було застосовано стандартизовані опитувальники для оцінювання рівня соціалізації учнів, спостереження за їхньою поведінкою під час освітнього процесу та взаємодії з однолітками. Формувальний етап передбачав упровадження інтерактивних методик, зокрема рольових ігор, командних змагань, фізкультурно-оздоровчих тренінгів, а також використання мультимедійних інструментів для навчання. Для надання якісної оцінки результатам залучено метод інтерв’ювання учнів та вчителів, а також аналіз портфоліо виконаних завдань. Зібрані дані були опрацьовані за допомогою методів статистичного аналізу, що дозволило обґрунтувати ефективність запропонованих педагогічних підходів. Наукова новизна. У статті вперше представлено авторський підхід до інтеграції фізичної активності в процес соціалізації здобувачів освіти, зокрема через упровадження комбінованих традиційних та інноваційних методів навчання. Розроблено методичні рекомендації з удосконалення засобів фізичного виховання, спрямованих на розвиток соціальних компетенцій. Висновки. Фізичне виховання має значний потенціал у формуванні соціальних компетенцій школярів, сприяючи їх адаптації, емоційному розвитку та здатності до командної роботи. Дослідження підтверджує ефективність інтерактивних методів навчання для розвитку соціальних навичок. Рекомендовано використовувати комплексний підхід до соціалізації здобувачів освіти, що включає поєднання фізичного, соціального та емоційного складників, з акцентом на роль фізичної культури як невід’ємного компонента освітнього процесу.

Посилання

Білик В.М. Фізична культура як інструмент соціалізації особистості: теоретичні аспекти та практичні рекомендації. Львів : ЛДУФК, 2017. 250 с.

Герасимова Л.М. Психолого-педагогічний супровід розвитку особистості в умовах шкільної фізичної культури. Вінниця : ВНТУ, 2014. 210 с.

Козирєв В.А. Соціально-психологічна діагностика в освітньому процесі: теорія та методика. Київ : Наукова думка, 2016. 180 с.

Кузьменко І.І. Соціальна адаптація учнів в умовах школи: психологічні аспекти. Дніпро : ДНУ ім. О. Гончара, 2015. 215 с.

Полякова Т.В. Соціалізація учнів в умовах сучасної освітньої реформи. Харків : ХНУ ім. В.Н. Каразіна, 2019. 230 с.

Сидоренко Л.П. Інтерактивні методи навчання як засіб соціалізації учнів у шкільному навчальному процесі. Київ : Педагогічна преса, 2018. 190 с.

Шевченко О.В. Психологічні особливості розвитку соціальних навичок у дітей шкільного віку. Київ : Наукова думка, 2020. 220 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-13