КОРЕКЦІЙНА СКЛАДОВА ЧАСТИНА В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ДІТЕЙ З ПОРУШЕННЯМИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-1.18Ключові слова:
порушення інтелектуального розвитку, порушення мовлення, психолого-педагогічна корекція, індивідуальна програма розвитку, корекційні педагогиАнотація
Мета статті – визначення та обґрунтування сучасних науково-практичних аспектів надання корекційної допомоги дітям із порушеннями інтелектуального та мовленнєвого розвитку та аналіз окремих напрямів корекційного впливу, що ефективно сприяють розвитку соціально-особистісних і навчальних компетентностей дітей. Методологія дослідження базується на поєднанні таких підходів: концептуально-аналітичного, що передбачає вивчення сучасного зарубіжного та вітчизняного досвіду реалізації корекційно-розвивальних завдань та врахування індивідуальних особливостей кожної дитини; системного, який передбачає сприйняття корекційної спрямованості освітньо-виховного процесу як цілісної системи; діяльнісного, що визначає практичну діяльність як основу, засіб і вирішальну умову розвитку особистості. Наукова новизна дослідження полягає в констатації необхідності застосування в корекційно-відновлювальному процесі інтегративного мультидисциплінарного підходу на принципах клініко-психолого-педагогічної взаємодії та максимальної індивідуалізації освітньо-корекційного процесу. Висновки. Корекційний складник у роботі з дітьми з інтелектуальними порушеннями – це методична концепція, яка пов’язує між собою освітній, розвивальний та виховний складники, адаптуючи та модифікуючи їх до можливостей і потреб конкретної дитини. В основі корекційної роботи лежить особистісно орієнтоване навчання, в якому може реалізуватися кожна дитина, незалежно від її можливостей. Науково доведено важливість ранньої діагностики та проведення корекційно-реабілітаційних заходів з раннього віку. Корекційний складник максимально індивідуалізує процес навчання, спрямовує його на розвиток соціально-особистісних компетентностей та передбачає побудову індивідуальної освітньої траєкторії дитини з порушеннями інтелектуального розвитку.
Посилання
Бабяк О.О. Оцінювання навчальних досягнень школярів з особливими освітніми потребами в умовах компетентнісного підходу. II International scientific conference «Modern educational space: the transformation of national models in terms of integration» (October 25, 2019). Leipzig, 2019. С. 107–111.
Гаяш О.В. Корекційно-розвивальна робота з дітьми з особливостями психофізичного розвитку : наук.- метод. посібник для вчителів інклюзивного навчання. 2016. 120 с.
Засенко В.В. Спеціальна освіта: кроки до змін. Особлива дитина: навчання і виховання. 2017. № 1. С. 7–12.
Засенко В.В. Нова українська школа – стратегія розвитку освіти дітей з особливими потребами. Nauka Edukacja Wychowanie I Praca. Warszawa Siedlce. 2018. С. 149–158.
Капська А.Й. Соціальний супровід різних категорій сімей та дітей : навчальний посібник. 2012. 232 с.
Миронова С.П. Робота фахівців з сім’ями, які виховують дітей з особливими освітніми потребами. Актуальні питання корекційної освіти. 2017. Вип. № 9.
Миронова С.П. Шляхи реалізації корекційно-розвиткового компоненту інклюзивного навчання. Комплексний супровід дітей з психофізичними порушеннями в умовах навчально-реабілітаційного центру : матеріали ІІІ Міжнародної наук.-практ. конф. (27–28 квітня 2014). Луганськ, 2014. С. 137–139.
Національна стратегія розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року: розпорядження КМ України, 7 червня 2024 р. № 527-р.
Прохоренко Л.І., Бабяк О.О. Навчання дітей з порушеннями когнітивного розвитку в умовах компетентнісного підходу : навчально-методичний посібник. 2020. 435 с.