CORRECTIVE COMPONENT IN THE EDUCATIONAL PROCESS OF CHILDREN WITH DISABILITIES OF INTELLECTUAL DEVELOPMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-1.18

Keywords:

intellectual disability, speech disorders, correction of speech disorders, correction of developmental disorders, individual educational trajectory, correctional component, correctional teacher

Abstract

The purpose of the article is to define and substantiate modern scientific and practical aspects of providing correctional assistance to children with intellectual and speech development and analysis of certain areas of correctional influence that effectively contribute to the development of social, personal and educational competencies of children. The research methodology is based on a combination of the following approaches: conceptual and analytical, which involves the study of modern foreign and domestic experience in the implementation of correctional and developmental tasks and taking into account the individual characteristics of each child; systemic, which involves the perception of the corrective orientation of the of the educational process as an integral system; activity, which determines practical activity as the basis, means and decisive condition for personal development. The scientific novelty of the study lies in the statement of the need to apply in the correctional and restorative process of integrative multidisciplinary approach based on the principles of clinical, psychological and pedagogical interaction and maximum individualisation of the educational and correctional process. Conclusions. Correctional component in the work with children with intellectual disabilities is a methodological concept that connects the educational developmental and educational components, adapting and modifying them to the capabilities and needs of a particular child. Correctional work is based on personality-oriented learning, in which every child can be fulfilled, regardless of their capabilities. The importance of early diagnostics and correctional and rehabilitation measures from an early age. The correctional component maximises the individualisation of the learning process and focuses it to the development of social and personal competences and provides for building an individual educational trajectory for a child with disabilities of intellectual development.

References

Бабяк О.О. Оцінювання навчальних досягнень школярів з особливими освітніми потребами в умовах компетентнісного підходу. II International scientific conference «Modern educational space: the transformation of national models in terms of integration» (October 25, 2019). Leipzig, 2019. С. 107–111.

Гаяш О.В. Корекційно-розвивальна робота з дітьми з особливостями психофізичного розвитку : наук.- метод. посібник для вчителів інклюзивного навчання. 2016. 120 с.

Засенко В.В. Спеціальна освіта: кроки до змін. Особлива дитина: навчання і виховання. 2017. № 1. С. 7–12.

Засенко В.В. Нова українська школа – стратегія розвитку освіти дітей з особливими потребами. Nauka Edukacja Wychowanie I Praca. Warszawa Siedlce. 2018. С. 149–158.

Капська А.Й. Соціальний супровід різних категорій сімей та дітей : навчальний посібник. 2012. 232 с.

Миронова С.П. Робота фахівців з сім’ями, які виховують дітей з особливими освітніми потребами. Актуальні питання корекційної освіти. 2017. Вип. № 9.

Миронова С.П. Шляхи реалізації корекційно-розвиткового компоненту інклюзивного навчання. Комплексний супровід дітей з психофізичними порушеннями в умовах навчально-реабілітаційного центру : матеріали ІІІ Міжнародної наук.-практ. конф. (27–28 квітня 2014). Луганськ, 2014. С. 137–139.

Національна стратегія розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року: розпорядження КМ України, 7 червня 2024 р. № 527-р.

Прохоренко Л.І., Бабяк О.О. Навчання дітей з порушеннями когнітивного розвитку в умовах компетентнісного підходу : навчально-методичний посібник. 2020. 435 с.

Published

2025-03-13