КОПІНГ-СТРАТЕГІЇ В ІГРОТЕРАПІЇ ЗА ДОПОМОГОЮ ОБРАЗУ ПОЛЯРНОГО ВЕДМЕДЯ В ПРОЦЕСІ ФОРМУВАННЯ РЕЗИЛЬЄНТНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-1.20Ключові слова:
ігротерапія, копінг-стратегії, методика «Полярний ведмедик», резильєнтність, терапія плюшевим ведмедикомАнотація
Мета статті полягає в дослідженні впливу ігрових практик із використанням образу полярного ведмедя на формування резильєнтності в дітей і дорослих, а також визначення ефективності копінг-стратегій, заснованих на цьому образі, в подоланні стресу та розвитку емоційної стабільності. Методологія дослідження ґрунтується на комплексі різноманітних методів, як-от: теоретичні (аналіз, синтез, зіставлення, порівняння та узагальнення), зокрема метод класифікації, завдяки якому розподілялися вербальні дані з анкет; емпіричні: опитування у вигляді розробленої авторської анкети з 5 розділів, яку було створено за допомогою Google-форми для отримання інформації шляхом письмових відповідей респондентів; методи оброблення даних: підрахунок кількісних проявів, порівняння процентних співвідношень, виявлення числових ієрархій, контент-аналіз; інтерпретаційні: структурний метод для встановлення структурних зв’язків. Наукова новизна полягає у виявленні можливості використання різних копінг-стратегій за допомогою образу полярного ведмедя в процесі формування резильєнтності, дослідження символічної основи для розвитку резильєнтності, що є корисним для використання в психологічних практиках та ігротерапії. Досліджено застосування образу полярного ведмедя в ігротерапії як символу стійкості та підтримки для розвитку резильєнтності в дітей і дорослих. Висновки. Проведено аналіз асоціацій, які викликає образ полярного ведмедя, а також їх вплив на емоційний стан, адаптацію до стресових ситуацій та здатність долати труднощі. Описано особливості побудови копінг-стратегій через ігрові практики із залученням символу полярного ведмедя. Особливу увагу приділено формуванню позитивних поведінкових патернів і зміцненню психологічної стійкості через інтеграцію символу в терапевтичні процеси. Описано ризики, які треба враховувати практичному психологу, який залучає символ полярного ведмедя в роботу з дітьми і дорослими.
Посилання
Бичков’як О.В. Символ – ключ до культури людства. Актуальні проблеми філософії та соціології. 2017. Вип. 7. С. 7–9. URL: https://dspace.onua.edu.ua/server/api/core/bitstreams/e74eebf0-64da-467f-b6f7-3ccbec618774/content (дата звернення: 02.02.2025).
Ведмідь. Новий Акрополь : вебсайт. URL: https://newacropolis.org.ua/articles/vedmid (дата звернення: 02.02.2025).
Кокун О.М., Мельничук Т.І. Резилієнс-довідник : практичний посібник. Київ : Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 2023. 25 с.
Коляденко Н.В. Зоопсихологія та порівняльна психологія : підручник. Київ : ДП «Вид. дім «Персонал», 2019. 508 с.
Костюченко О.В., Бриль М.М. Розвиток психологічної резильєнтності особистості як складника здоров’я арттерапевтичними засобами. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Психологія. 2022. Том 33 (72). № 2. С. 43–50. URL: https://psych.vernadskyjournals.in.ua/journal/2_2022/8.pdf (дата звернення: 02.02.2025).
Литвиненко С.А. Теорія і практика ігротерапії: сучасні підходи. Наука і освіта. 2008. № 4–5. С. 37–40. URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/5362/1/Litvinenko.pdf (дата звернення: 02.02.2025).
Назаревич В., Вальковська М. Використання іграшки як трансферного об’єкту в формуванні резильєнтності у дітей. Психологія: реальність і перспективи. Збірник наукових праць РДГУ. 2022. № 19. С. 60–67. URL: https://www.prap.rv.ua/index.php/prap_rv/article/view/318/271 (дата звернення: 22.01.2024).
Потапчук Є.М., Поліщук О.Р. Резильєнтність – потенціал відновлення особистості у складних життєвих обставинах. Психологічний журнал. 2023. № 11. С. 45–52. URL: https://doi.org/10.31499/2617-2100.11.2023.298404 (дата звернення: 22.01.2024).
Сюч Є., Касьяненко Р. Ведмідь в українській геральдиці. Справжня варта : веб-сайт. 26.04.2019 Ч. 1. URL: https://varta.com.ua/news/lviv/1205660; 29.04.2029. Ч. 2. URL: https://varta.com.ua/news/west/1205708 (дата звернення: 02.02.2025).
Хто він – живий символ Арктики? Кафедра фізичної географії, геоморфології та палеогеографії географічного факультету Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича : веб-сайт. URL: http://terra.chnu.edu.ua/hto-vin-zhyvyj-symvol-arktyky/ (дата звернення: 02.02.2025).
Aminuddin N. Bearing Emotions: Harnessing Psychoanalytic Principles in Teddy Bear Therapy for Children. URL: https://greenhouselearning.co.uk/wp-content/uploads/2024/06/Bearing-Emotions-Teddy-Bear-Therapy.pdf (дата звернення: 02.02.2025).