COPING STRATEGIES IN PLAY THERAPY USING THE IMAGE OF A POLAR BEAR IN THE PROCESS OF BUILDING RESILIENCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-1.20

Keywords:

play therapy, coping strategies, Polar Bear technique, resilience, teddy bear therapy

Abstract

The purpose of the article is to study the impact of play practices with the image of a polar bear on the formation of resilience in children and adults, as well as to determine the effectiveness of coping strategies based on this image in overcoming stress and developing emotional stability. The research methodology is based on a complex of various methods: theoretical (analysis, synthesis, comparison, comparison and generalization), in particular the classification method, due to which verbal data from the questionnaires were arranged; empirical: a authors developed and presented in Google form survey with 5 sections to obtain information through written responses from respondents; data processing methods: counting quantitative manifestations, comparing percentages, identifying numerical hierarchies, content analysis; interpretative: a structural method for establishing structural connections. The scientific novelty lies in identifying the possibility of applying various coping strategies using the image of a polar bear in the process of developing/building resilience, studying the symbolic basis for the development of resilience, which is useful for psychological practices and play therapy. The use of the image of a polar bear in play therapy as a symbol of resilience and support for the development of resilience in children and adults was studied. Conclusions. An analysis of the associations caused by the image of a polar bear was conducted, as well as their impact on the emotional state, adaptation to stressful situations and the ability to overcome challenges. The features of building coping strategies through play practices involving the symbol of a polar bear are described. Special attention is paid to the formation of positive behavioral patterns and strengthening psychological resilience through the integration of the symbol into therapeutic processes. The risks that a practical psychologist who involves the symbol of a polar bear in work with children and adults are described.

References

Бичков’як О.В. Символ – ключ до культури людства. Актуальні проблеми філософії та соціології. 2017. Вип. 7. С. 7–9. URL: https://dspace.onua.edu.ua/server/api/core/bitstreams/e74eebf0-64da-467f-b6f7-3ccbec618774/content (дата звернення: 02.02.2025).

Ведмідь. Новий Акрополь : вебсайт. URL: https://newacropolis.org.ua/articles/vedmid (дата звернення: 02.02.2025).

Кокун О.М., Мельничук Т.І. Резилієнс-довідник : практичний посібник. Київ : Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 2023. 25 с.

Коляденко Н.В. Зоопсихологія та порівняльна психологія : підручник. Київ : ДП «Вид. дім «Персонал», 2019. 508 с.

Костюченко О.В., Бриль М.М. Розвиток психологічної резильєнтності особистості як складника здоров’я арттерапевтичними засобами. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Психологія. 2022. Том 33 (72). № 2. С. 43–50. URL: https://psych.vernadskyjournals.in.ua/journal/2_2022/8.pdf (дата звернення: 02.02.2025).

Литвиненко С.А. Теорія і практика ігротерапії: сучасні підходи. Наука і освіта. 2008. № 4–5. С. 37–40. URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/5362/1/Litvinenko.pdf (дата звернення: 02.02.2025).

Назаревич В., Вальковська М. Використання іграшки як трансферного об’єкту в формуванні резильєнтності у дітей. Психологія: реальність і перспективи. Збірник наукових праць РДГУ. 2022. № 19. С. 60–67. URL: https://www.prap.rv.ua/index.php/prap_rv/article/view/318/271 (дата звернення: 22.01.2024).

Потапчук Є.М., Поліщук О.Р. Резильєнтність – потенціал відновлення особистості у складних життєвих обставинах. Психологічний журнал. 2023. № 11. С. 45–52. URL: https://doi.org/10.31499/2617-2100.11.2023.298404 (дата звернення: 22.01.2024).

Сюч Є., Касьяненко Р. Ведмідь в українській геральдиці. Справжня варта : веб-сайт. 26.04.2019 Ч. 1. URL: https://varta.com.ua/news/lviv/1205660; 29.04.2029. Ч. 2. URL: https://varta.com.ua/news/west/1205708 (дата звернення: 02.02.2025).

Хто він – живий символ Арктики? Кафедра фізичної географії, геоморфології та палеогеографії географічного факультету Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича : веб-сайт. URL: http://terra.chnu.edu.ua/hto-vin-zhyvyj-symvol-arktyky/ (дата звернення: 02.02.2025).

Aminuddin N. Bearing Emotions: Harnessing Psychoanalytic Principles in Teddy Bear Therapy for Children. URL: https://greenhouselearning.co.uk/wp-content/uploads/2024/06/Bearing-Emotions-Teddy-Bear-Therapy.pdf (дата звернення: 02.02.2025).

Published

2025-03-13