ФОРМУВАННЯ АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ЯК СКЛАДНИК ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ТА ДІЯЛЬНОСТІ ВЧИТЕЛЯ

Автор(и)

  • Олена ПОПАДИЧ Державний вищий навчальний заклад «Ужгородський національний університет» https://orcid.org/0000-0003-1426-4114

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-1.24

Ключові слова:

академічна доброчесність, професійна підготовка, майбутні педагоги, освітній процес, компетентнісний підхід, педагогічна діяльність, освітнє середовище

Анотація

Мета статті полягає у дослідженні проблеми формування академічної доброчесності майбутніх педагогів як складника професійної підготовки та діяльності вчителя. Методологічну основу дослідження становлять теоретичні (аналіз і узагальнення наукової літератури з питань академічної доброчесності, професійної підготовки педагогів, порівняльний аналіз зарубіжного та вітчизняного досвіду впровадження академічної доброчесності у сфері освіти), емпіричні (спостереження за навчальним процесом, розробка та впровадження в освітній процес навчальної дисципліни «Доброчесність та антикорупція для педагогічних працівників») методів та методологічних (компетентнісний підхід передбачає розвиток у майбутніх педагогів навичок академічної доброчесності як складника їхньої професійної компетентності, аксіологічний розглядає академічну доброчесність як важливу цінність особистості педагога, особистісно орієнтований підхід сприяє формуванню у студентів свідомого ставлення до дотримання принципів академічної доброчесності) підходів, які забезпечують комплексний аналіз проблеми формування академічної доброчесності майбутніх педагогів у процесі їхньої професійної підготовки. Наукова новизна полягає в тому, що показано основні проблеми щодо формування академічної доброчесності майбутніх педагогів як складника професійної підготовки та діяльності вчителя, на які варто зважати під час підготовки майбутніх педагогів. Висновки. Встановлено, що формування академічної доброчесності майбутніх педагогів відіграє ключову роль у забезпеченні якості їхньої професійної підготовки, а дотримання принципів академічної доброчесності сприяє підвищенню рівня відповідальності студентів і викладачів, формуванню культури навчання та оцінювання, створенню довіри та прозорості в академічному середовищі, забезпеченню якісної підготовки майбутніх фахівців. Обґрунтовані у дослідженні аспекти формування академічної доброчесності відповідно до світових стандартів підтвердили тезу про те, що сучасна педагогічна освіта повинна не лише надавати фахові знання, а й виховувати в майбутніх учителів відповідальність і наукову порядність.

Посилання

Андрощук Г. Авторське право і апропріація у мистецтві: межі доступного. Інтелектуальна власність в Україні : науково-практичний журнал. 2015. № 9. С. 13–20.

Бакланова Н.М. Формування правової компетентності майбутніх учителів. Освітологічний дискурс. 2016. № 2 (14). С. 115–124.

Вишківська В.Б. Формування у майбутніх учителів здатності до конструювання навчально-пізнавальної діяльності школярів : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2006. 21 с.

Академічна доброчесність. Вікіпедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Академічна_доброчесність (дата звернення: 06.02.2025).

Володько В. Педагогічна система навчання: теорія, перспективи, практика. Київ : Пед. преса, 2000. 148 с.

Про вищу освіту : Закон України від 1 липня 2014 р. № 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 06.02.2025).

Про освіту : Закон України від 5 вересня 2017 р. № 2145-VIII. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (дата звернення: 06.02.2025).

Попадич О.О. Формування академічної доброчесності майбутніх педагогів на засадах компетентнісного підходу. Світ наукових досліджень. 2025. № 38. URL: http://www.economy-confer.com.ua (дата звернення: 06.02.2025).

Про затвердження Державної антикорупційної програми на 2023–2025 роки : Постанова Кабінету Міністрів України від 4 березня 2023 р. № 220. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/220-2023-п#Text (дата звернення: 06.02.2025).

Рудик В.А., Хименко О.А. До проблеми правового регулювання відповідальності за порушення академічної доброчесності. Актуальні проблеми юридичної науки та практики. 2017. № 1 (3). С. 7–12.

Слободянюк О.М. Про роль науково-педагогічного колективу у формуванні культури академічної доброчесності студентів. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2018. Вип. 6. С. 134–139. URL:

https://visnyk.vntu.edu.ua/index.php/visnyk/article/view/2304.

Сопова Д. Академічна доброчесність у системі професійної підготовки майбутнього педагога. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. Серія «Педагогічні науки». 2018. Вип. 3–4 (56–57). С. 52–56. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/26113/1/D_Sopova_ADSPPMP_NPOTP_UK.pdf.

Стріхар О.І. Теоретико-методичні засади підготовки вчителя до формування творчих здібностей школярів в умовах інтеграції музичного навчання : дис. … докт. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2015. 398 с.

Тесленко Т.В. Формування готовності майбутніх учителів початкової школи до розв’язання типових задач професійної діяльності : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Івано-Франківськ, 2017. 25 с.

Чубко О.П. Інноваційні технології навчання в контексті педагогічної підготовки майбутнього вчителя. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія «Педагогічні науки». 2013. № 108. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2013_1_108_37 (дата звернення: 06.02.2025).

Bretag T., Green M. The role of virtue ethics principles in academic integrity breach decision-making. Journal of Academic Ethics. 2014. No. 12 (3). P. 165–177. DOI: 10.1007/s10805-014-9209-z.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-13