FORMATION OF ACADEMIC INTEGRITY IN FUTURE TEACHERS AS A COMPONENT OF PROFESSIONAL TRAINING AND TEACHING PRACTICE
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-1.24Keywords:
academic integrity, professional training, future teachers, educational process, competency-based approach, teaching practice, educational environmentAbstract
The aim of this article is to examine the issue of forming academic integrity among future educators as an essential component of their professional training and teaching practice. The methodological framework of the study encompasses theoretical methods (analysis and synthesis of scholarly literature on academic integrity and teacher training, as well as a comparative analysis of international and domestic experiences in implementing academic integrity in education), empirical methods (observation of the educational process, development and integration of the course “Integrity and Anti-Corruption for Educators” into the curriculum), and methodological approaches (the competencybased approach, which emphasizes the development of academic integrity skills as part of future teachers’ professional competence; the axiological approach, which considers academic integrity as a fundamental value of a teacher’s professional identity; and the student-centered approach, which fosters students’ conscious adherence to the principles of academic integrity). These approaches provide a comprehensive analysis of the issue of academic integrity formation among future educators within their professional training. The scientific novelty of the study lies in identifying key challenges associated with the development of academic integrity as an integral aspect of teacher training and professional practice. The findings indicate that cultivating academic integrity in future educators plays a crucial role in ensuring the quality of their professional preparation. Adherence to academic integrity principles enhances students’ and teachers’ sense of responsibility, fosters a culture of learning and assessment, builds trust and transparency within the academic environment, and contributes to the overall quality of future professionals’ training. The study substantiates that, in line with global standards, modern teacher education should not only provide subject-specific knowledge but also instill responsibility and scholarly integrity in future teachers.
References
Андрощук Г. Авторське право і апропріація у мистецтві: межі доступного. Інтелектуальна власність в Україні : науково-практичний журнал. 2015. № 9. С. 13–20.
Бакланова Н.М. Формування правової компетентності майбутніх учителів. Освітологічний дискурс. 2016. № 2 (14). С. 115–124.
Вишківська В.Б. Формування у майбутніх учителів здатності до конструювання навчально-пізнавальної діяльності школярів : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2006. 21 с.
Академічна доброчесність. Вікіпедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Академічна_доброчесність (дата звернення: 06.02.2025).
Володько В. Педагогічна система навчання: теорія, перспективи, практика. Київ : Пед. преса, 2000. 148 с.
Про вищу освіту : Закон України від 1 липня 2014 р. № 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 06.02.2025).
Про освіту : Закон України від 5 вересня 2017 р. № 2145-VIII. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (дата звернення: 06.02.2025).
Попадич О.О. Формування академічної доброчесності майбутніх педагогів на засадах компетентнісного підходу. Світ наукових досліджень. 2025. № 38. URL: http://www.economy-confer.com.ua (дата звернення: 06.02.2025).
Про затвердження Державної антикорупційної програми на 2023–2025 роки : Постанова Кабінету Міністрів України від 4 березня 2023 р. № 220. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/220-2023-п#Text (дата звернення: 06.02.2025).
Рудик В.А., Хименко О.А. До проблеми правового регулювання відповідальності за порушення академічної доброчесності. Актуальні проблеми юридичної науки та практики. 2017. № 1 (3). С. 7–12.
Слободянюк О.М. Про роль науково-педагогічного колективу у формуванні культури академічної доброчесності студентів. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2018. Вип. 6. С. 134–139. URL:
https://visnyk.vntu.edu.ua/index.php/visnyk/article/view/2304.
Сопова Д. Академічна доброчесність у системі професійної підготовки майбутнього педагога. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. Серія «Педагогічні науки». 2018. Вип. 3–4 (56–57). С. 52–56. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/26113/1/D_Sopova_ADSPPMP_NPOTP_UK.pdf.
Стріхар О.І. Теоретико-методичні засади підготовки вчителя до формування творчих здібностей школярів в умовах інтеграції музичного навчання : дис. … докт. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2015. 398 с.
Тесленко Т.В. Формування готовності майбутніх учителів початкової школи до розв’язання типових задач професійної діяльності : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Івано-Франківськ, 2017. 25 с.
Чубко О.П. Інноваційні технології навчання в контексті педагогічної підготовки майбутнього вчителя. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія «Педагогічні науки». 2013. № 108. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2013_1_108_37 (дата звернення: 06.02.2025).
Bretag T., Green M. The role of virtue ethics principles in academic integrity breach decision-making. Journal of Academic Ethics. 2014. No. 12 (3). P. 165–177. DOI: 10.1007/s10805-014-9209-z.