ФОРМУВАННЯ І РОЗВИТОК ЧИТАЦЬКОЇ ГРАМОТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ В КОНТЕКСТІ ПРОВІДНИХ НАВИЧОК СУЧАСНОГО Й МАЙБУТНЬОГО
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-1.25Ключові слова:
читацька грамотність, стратегії читання, методи й прийоми розвитку усвідомленого читання, критичне мислення, креативне мислення, провідні навички сучасного й майбутнього, аналіз, медіаграмотність, комунікація, співпрацяАнотація
В умовах модернізації української школи актуальним завданням постає розвиток читацької грамотності здобувачів закладів загальної середньої освіти, тому що майбутній фахівець має вміти здобувати знання й навчатися впродовж життя, вільно застосовувати новітні технології, працювати в команді, оперативно знаходити необхідну інформацію та використовувати її для розв’язання нагальних проблем. Метою статті є дослідження процесу формування й розвитку читацької грамотності здобувачів закладів загальної середньої освіти у контексті провідних навичок сучасного й майбутнього. Читацьку грамотність розглянуто як багатовимірну компетенцію, що складається не лише зі спроможності до декодування тексту, але й уміння критично аналізувати, інтерпретувати й оцінювати інформацію. Методологія. Використано різні методи дослідження: теоретичні (порівняння, аналіз, синтез, узагальнення положень наукової літератури); критичне засвоєння досвіду української і зарубіжної методики (допомагає педагогу узагальнювати методичний досвід минулого й сучасного, проводити власні творчі пошуки); метод цілеспрямованого спостереження; метод педагогічного експерименту (застосовується для перевірки старих методичних рекомендацій та створення нових, розробки наукових критеріїв, аналізу науково-педагогічних і методичних явищ); метод наукового передбачення (гіпотези). Наукова новизна. Особливу увагу приділено зв’язку читацької грамотності з іншими провідними навичками сучасного й майбутнього, такими як: критичне мислення, креативність, комунікація та співпраця. Висновки. На основі розглянутих результатів міжнародного дослідження PISA з цієї теми, а також проаналізованих ефективних методів і технологій формування й розвитку читацької грамотності запропоновано практичні рекомендації для оптимізації цього процесу.
Посилання
Бондаренко Н. Формування читацької грамотності учнів у контексті стандартів PISA-2018: методичні рекомендації. Українська мова і література в школі. 2020. № 4. С. 2–14. URL: https://lib.iitta.gov.ua/722178/1/%D0%91%D0%BE%D0%BD%D0%B4%D0%B0%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_1.pdf.
Шейбе С., Рогоу Ф. Медіаграмотність : підручник для вчителів / перекл. з англ. С. Дьома ; за заг. ред. В.Ф. Іванова, О.В. Волошенюк. Київ : Центр вільної преси, Академія української преси, 2017. 319 с. URL: https://www.aup.com.ua/uploads/184-188.pdf.
Навички майбутнього: що потрібно буде вміти, аби мати гарну роботу в 2025 році. 2020. URL: https://nus.org.ua/2020/10/26/navychky-majbutnogo-shho-potribno-bude-vmity-aby-maty-garnu-robotu-v-2025-rotsi/.
Національний звіт за результатами міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022 / Г. Бичко, Т. Вакуленко, Т. Лісова, М. Мазорчук, В. Терещенко, С. Раков, В. Горох та ін. ; за ред. В. Терещенка та І. Клименко ; Український центр оцінювання якості освіти. Київ, 2023. 395 с.
Результати міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022. 2020. URL: https://mon.gov.ua/news/rezultatimizhnarodnogo-doslidzhennya-yakosti-osviti-pisa-2022.
Читання як життєва стратегія : Стратегія розвитку читання на період до 2032 року. 2023. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/190-2023-р#Text.
Читацька грамотність як складова навчання упродовж життя / В.П. Архипова, Т.Г. Пахомова, Г.І. Савицька, С.І. Січкар, В.А. Юрчак. Черкаси, 2020. 98 с. URL: http://library.ippro.com.ua/attachments/article/671/Посібник%20Читацька%20грамотність.pdf