FORMATION AND DEVELOPMENT OF READING LITERACY OF STUDENTS IN GENERAL SECONDARY EDUCATION IN THE CONTEXT OF KEY SKILLS FOR THE PRESENT AND FUTURE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-1.25

Keywords:

reading literacy, reading strategies, methods and techniques for developing conscious reading, critical thinking, creative thinking, key skills for the present and future, analysis, media literacy, communication, collaboration

Abstract

The aim of the article is to explore the process of forming and developing reading literacy among students in general secondary education institutions in the context of key skills for the present and future. Reading literacy is considered as a multidimensional competence that includes not only the ability to decode text but also the ability to critically analyze, interpret, and evaluate information. The scientific novelty lies in the special emphasis on the connection between reading literacy and other key skills for the present and future, such as critical thinking, creativity, communication, and collaboration. Methodology. Various research methods have been used: theoretical (comparison, analysis, synthesis, generalisation of scientific literature); critical assimilation of the experience of Ukrainian and foreign methodology (helps the teacher to generalise the methodological experience of the past and present, to conduct their own creative searches); method of purposeful observation; method of pedagogical experiment (used to check old methodological recommendations and create new ones, develop scientific criteria, analyse scientific, pedagogical and methodological phenomena); method of scientific foresight (hypothesis). Scientific novelty. Particular attention is paid to the relationship between reading literacy and other leading skills of the present and future, such as critical thinking, creativity, communication and collaboration. Conclusions. Based on the results of the international PISA study on this topic, as well as an analysis of effective methods and technologies for developing reading literacy, practical recommendations are given to optimize this process.

References

Бондаренко Н. Формування читацької грамотності учнів у контексті стандартів PISA-2018: методичні рекомендації. Українська мова і література в школі. 2020. № 4. С. 2–14. URL: https://lib.iitta.gov.ua/722178/1/%D0%91%D0%BE%D0%BD%D0%B4%D0%B0%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_1.pdf.

Шейбе С., Рогоу Ф. Медіаграмотність : підручник для вчителів / перекл. з англ. С. Дьома ; за заг. ред. В.Ф. Іванова, О.В. Волошенюк. Київ : Центр вільної преси, Академія української преси, 2017. 319 с. URL: https://www.aup.com.ua/uploads/184-188.pdf.

Навички майбутнього: що потрібно буде вміти, аби мати гарну роботу в 2025 році. 2020. URL: https://nus.org.ua/2020/10/26/navychky-majbutnogo-shho-potribno-bude-vmity-aby-maty-garnu-robotu-v-2025-rotsi/.

Національний звіт за результатами міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022 / Г. Бичко, Т. Вакуленко, Т. Лісова, М. Мазорчук, В. Терещенко, С. Раков, В. Горох та ін. ; за ред. В. Терещенка та І. Клименко ; Український центр оцінювання якості освіти. Київ, 2023. 395 с.

Результати міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022. 2020. URL: https://mon.gov.ua/news/rezultatimizhnarodnogo-doslidzhennya-yakosti-osviti-pisa-2022.

Читання як життєва стратегія : Стратегія розвитку читання на період до 2032 року. 2023. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/190-2023-р#Text.

Читацька грамотність як складова навчання упродовж життя / В.П. Архипова, Т.Г. Пахомова, Г.І. Савицька, С.І. Січкар, В.А. Юрчак. Черкаси, 2020. 98 с. URL: http://library.ippro.com.ua/attachments/article/671/Посібник%20Читацька%20грамотність.pdf

Published

2025-03-13