ТЕОРЕТИКО-МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ ОРГАНІЗАЦІЇ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ МАЙБУТНІХ БАКАЛАВРІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-1.27Ключові слова:
самостійна робота здобувачів освіти, освітній процес у ЗВО, дошкільна освіта, професійна підготовка майбутніх вихователів ЗДО, психолого-педагогічні дисципліниАнотація
Мета статті полягає у дослідженні теоретико-методичних аспектів самостійної роботи здобувачів вищої освіти, визначенні ефективних умов та етапів її організації для майбутніх вихователів ЗДО. Методологія дослідження ґрунтується на теоретичних методах аналізу теорії та практики організації освітнього процесу ЗВО, зокрема самостійної роботи здобувачів вищої освіти як необхідної умови професійної підготовки майбутніх вихователів, систематизації результатів сучасних наукових досліджень порушеної проблеми в публікаціях учених. Наукова новизна полягає у виокремленні етапів організації самостійної роботи студентів у ЗВО, а саме: підготовчого, основного та підсумкового. Розкрито роботу викладача як організатора самосійної роботи студентів на кожному з етапів. Наведено рекомендації та умови ефективної реалізації самостійної роботи студентів у ЗВО. Авторами досліджено зміст нормативних і вибіркових дисциплін освітньо-професійної програми «Дошкільна освіта», ОР «бакалавр» («Вступ до спеціальності», «Психологія загальна», «Психологія дітей раннього і дошкільного віку», «Адаптація і соціалізація дітей дошкільного віку в ЗДО і початковій школі», «Менеджмент у системі дошкільної освіти» тощо) та розкрито форми організації самостійної роботи майбутніх вихователів із зазначених освітніх компонентів. Наголошено на можливостях використання неформальної освіти на платформах Сoursera, Рrometheus, ЕdEra як одного із способів контролю за виконанням студентами самостійної роботи. Висновки. Виокремлено такі етапи організації самостійної роботи студентів ЗВО: підготовчий, основний, підсумковий. Сформульовано умови ефективної реалізації самостійної роботи майбутніх вихователів ЗДО: формування в студентів мотивації шляхом обґрунтування та роз’яснення мети та завдань; повідомлення педагогом інформації щодо змісту самостійної роботи з даної дисципліни, завдань, які необхідно виконати, і вимог для кожного виду робіт; інформування про критерії оцінювання та вимоги до виконання завдань.
Посилання
Бугра А.В., Коновал О.А. Методика самостійної роботи студентів : навчально-методичний посібник. Кривий Ріг : КПІ ДВНЗ «КНУ», 2014. 124 с.
Гончарова Є. Роль самостійної роботи у процесі формування фахово орієнтованих компетентностей студентів ЗВО України. Педагогічні науки. 2019. № 73. С. 67–71.
Дольнікова Л.В., Гаврилюк М.В. Організування самостійної роботи студентів у закладі вищої освіти в умовах онлайн-навчання. Інноваційна педагогіка. 2021. Вип. 37. С. 183–187.
Про вищу освіту : Закон України від 1 липня 2014 р. № 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text.
Ісаєва С.Д., Соловей Н.В., Летуновська І.В. Самостійна робота студентів як запорука ефективної організації навчального процесу у вищих закладах освіти. Грааль науки. 2023. № 28. С. 385–392.
Кудрявцева О.А. Педагогічні умови ефективної організації самостійної роботи з вивчення педагогічних дисциплін майбутніми педагогами дошкільної освіти в позааудиторний час. Наука і освіта. 2015. № 9. С. 118–125.
Положення про організацію освітнього процесу та розробку основних документів з організації освітнього процесу в Прикарпатському національному університеті імені Василя Стефаника. URL: https://efund.pnu.edu.ua/wp-content/uploads/sites/172/2023/09/polozhennia-pro-orhanizatsiiu-osvitnoho-protsesu-ta-rozrobku-osnovnykhdokumentiv-z-orhanizatsii-osvitnoho-protsesu.pdf.
Раструба Т.В. Організація та проведення самостійної роботи студентів освітньо-професійної програми «Музичне мистецтво» для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 025 «Музичне мистецтво» галузі знань 02 «Культура і мистецтво» : методичні рекомендації / 2-ге вид., доповн. та переробл. Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2020. 21 с.
Тамаркіна О., Байдак Л. Самоосвіта студента як фактор мотивації навчання. Актуальні питання гуманітарних наук. 2023. Вип. 61, том 3. С. 217–221.
Цись О.О. Організація самостійної навчальної діяльності студентів технолого-педагогічних спеціальностей засобами інформаційно-комунікаційних технологій : навчальний посібник. Тернопіль : Осадца Ю.В., 2018. 150 с.