ПРИНЦИПИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ МОВНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ КЕРІВНИКА З УПРАВЛІННЯ ЗАКЛАДОМ ВИЩОЇ ОСВІТИ ІЗ УРАХУВАННЯМ ЄВРОПЕЙСЬКОГО ДОСВІДУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-1.30Ключові слова:
європейський досвід, заклади вищої освіти, мовні компетентності, принципи, управлінняАнотація
Метою статті є розроблення принципів методичного забезпечення мовних компетентностей керівника з управління закладом вищої освіти в Україні із урахуванням європейського досвіду. Методологія дослідження – загальний системний підхід до вивчення явищ об’єктивної дійсності, застосування теоретичних і емпіричних методів (аналіз і синтез, спостереження, типологічні класифікації, опитування й експертні оцінки), цілісних філософських уявлень про пріоритетність ціннісної сфери особистості й запровадження європейських стандартів і нової освітньої парадигми в Україні з опорою на провідні національні документи та міжнародний досвід дослідження мови як системи явищ, природи мовлення, спілкування й комунікації, сутності комунікативного акту, культури мовлення, а також науково-методичних основ формування висококультурної особистості сучасного фахівця. Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше у контексті європейського досвіду мовної підготовки для українських закладів вищої освіти: сформульовано методичні принципи набуття й розвитку мовних компетентностей керівника з управління закладом вищої освіти, запропоновано методичні напрями самопідготовки й підвищення кваліфікації з мовних компетентностей керівників закладів вищої освіти України. Висновки. Стан вітчизняних організаційно-інституційних, нормативно-правових, інфраструктурних та відповідних науково-методичних складників розвитку компетентностей керівників закладів вищої освіти свідчить про нагальну потребу інновацій, нового формування й становлення. Мовно-комунікативна компетентність керівника для управління розвитком вітчизняного закладу вищої освіти потребує двох взаємопов’язаних багатокомпонентних компетентностей – мовної національної компетентності й іншомовної лінгвістично-культурної компетентності. Їх необхідно забезпечувати дотриманням таких основних методичних принципів: принцип професійної спрямованості мовної підготовки; принцип словниково-смислової спільності, або єдності тезаурусу мовного середовища закладу вищої освіти; принцип індивідуалізації навчання; принцип безперервності самопідготовки та навчання; принцип гуманітарної різноплановості підвищення кваліфікації з мовних компетентностей.
Посилання
Cameron D. Good to Talk? Living and Working in a Communication Culture. London : Sage Publications LTD, 2000. 275 p.
Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Companion volume. Council of Europe, 2020. 278 p. URL: https://rm.coe.int/common-european-framework-of-reference-for--languages-learning-teaching/16809ea0d4.
Gellert-Novak A. Europaische Sprachenpolitik und Euroregionen: Ergebnisse einer Befragung zur Stellung der englischen und deutschen Sprache in Grenzgebieten. Tübingen : Narr, 2014. 214 р.
Kolot A., Kravchuk O. Development of Managerial Competencies of Management of Higher Education Institutions in the New Socio-Economic Reality. Actual Problems of Economics, 2023. 1(264). P. 94–111. URL: http://dx.doi.org/10.32752/1993-6788-2023-1-264-94-111.
Salamon L.М., Sokolowski S.W., List R. Global Civil Society: An Overview / The Johns Hopkins Comparative Nonprofit Sector Project. Baltimore: Center for Civil Society Studies: Institute for Policy Studies, 2003. 70 р.
Амосова Л.В. Методичні основи інтенсивного курсу навчання іноземних мов фахівців у сфері державного управління. Державне управління та місцеве самоврядування : тези ХІІ Міжнар. наук. конгресу, 29 берез. 2012 р., м. Харків. Харків : Магістр, 2012. С. 305–306.
Безрукава Л., Швець Н. Мовна компетентність як засіб формування національної свідомості особистості. Українське слово і сучасність. 2016. № 12. С. 36–41.
Василенко Н.В. Особистість сучасного керівника: лідерські якості. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету ім. М. Коцюбинського. Серія «Педагогіка і психологія». 2015. Вип. 43. С. 389–392.
Василенко Н.В. Професійна комунікативна компетентність фахівця: психолого-педагогічні аспекти мережевої комунікації. Харків : Вид. група «Основа», 2016. 112 с.
Герчанівська П.Е. Культура управління : навчальний посібник. Київ : ІВЦ, Вид-во «Політехніка», 2005. 152 с.
Гриценко Т.Б. Українська мова за професійним спрямуванням : Навчальний посібник. Київ : Центр учбової літератури, 2010. 624 с.
Драчук Д.П., Солєйко О.В. Досвід реалізації державної інноваційної політики за кордоном. Науковий вісник Комунального закладу вищої освіти «Вінницька академія безперервної освіти». Вип. № 1 (30). Публічне управління та адміністрування в процесах адміністративної реформи : зб. матеріалів VI Регіональної науково-практичної конференції за міжнарод. участю. Вінниця : ТОВ «Віндрук», 2021. С. 84–86.
Дрозд Т.М. Риторична компетентність – складова комунікативної культури керівника нової формації. Механізми стимулювання соціально-економічного розвитку регіонів в умовах трансформації : колективна монографія / за ред. О. Агієнко. Київ : Ополе, 2019. 323 с.
Лозинська О.В. Використання інноваційних технологій у процесі викладання іноземних мов. Іншомовна підготовка працівників ОВС та фахівців із права : тези доп. наук.-теорет. конф. 30 квіт. 2015 р., м. Київ / за ред. В. Чернєй, І. Галдецької та ін. Київ : Нац. акад. внутр. справ, 2015. С. 89–91.
Пашко Л.А., Ларина Н.Б., Руденко О.М. Комунікативна компетентність керівника : навчально-методичні матеріали. Київ : НАДУ, 2013. 74 с.
Першукова О. Багатомовна освіта – пріоритетний напрям розвитку європейської мовної галузі. Порівняльно-педагогічні студії. 2010, № 3–4. С. 3–47.
Стеблянко І.О. Євроінтеграційні прагнення України: проблеми та соціальні перспективи. Вісник Дніпропетровського університету. Серія «Світове господарство і міжнародні економічні відносини». 2014. Т. 22. Вип. 6. С. 85–93.
Філь Г.В. Комунікативна компетентність керівника та її значення в управлінській діяльності. Екзистенційні та комунікативні питання управління : матеріали Міжнар. наук.-теоретич. конф., 23–25 січня 2014 р., м. Суми. Ч. 2. Суми : СДУ, 2014. С. 11–117.