PRINCIPLES OF ENSURING LANGUAGE COMPETENCIES OF A HEAD OF A HIGHER EDUCATION INSTITUTION, TAKING INTO ACCOUNT EUROPEAN EXPERIENCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-1.30

Keywords:

European experience, higher education institutions, language competences, principles, management

Abstract

The purpose of the article is to develop principles for methodological support of language competencies of the head of a higher education institution in Ukraine, taking into account European experience. Research methodology – a general systematic approach to the study of phenomena of objective reality, the application of theoretical and empirical methods (analysis and synthesis, observations, typological classifications, surveys and expert assessments), holistic philosophical ideas about the priority of the value sphere of the individual and the introduction of European standards and a new educational paradigm in Ukraine, based on leading national documents and international experience in the study of language as a system of phenomena, the nature of speech, communication and interaction, the essence of the communicative act, speech culture, as well as scientific and methodological foundations of the formation of a highly cultural personality of a modern specialist. The scientific novelty of the work lies in the fact that for the first time in the context of European experience in language training for Ukrainian higher education institutions: methodological principles for acquiring and developing language competencies of a head of a higher education institution have been formulated; methodological directions for self-training and advanced training in language competencies of heads of higher education institutions in Ukraine have been proposed. Conclusions. Domestic organizational-institutional, regulatory, infrastructural and relevant scientific-methodological components of the development of competencies of heads of higher education institutions represent an urgent need for innovations, new formation and formation. The linguistic and communicative competence of a manager to manage the development of a domestic higher education institution requires two interrelated multi-component competencies – language national competence and foreign language linguistic and cultural competence. They must be ensured by adhering to the following basic methodological principles: the principle of professional orientation of language training; the principle of lexical and semantic commonality, or unity of the thesaurus of the language environment of a higher education institution; the principle of individualization of learning; the principle of continuity of self-training and learning; the principle of humanitarian diversity of advanced training in language competencies.

References

Cameron D. Good to Talk? Living and Working in a Communication Culture. London : Sage Publications LTD, 2000. 275 p.

Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Companion volume. Council of Europe, 2020. 278 p. URL: https://rm.coe.int/common-european-framework-of-reference-for--languages-learning-teaching/16809ea0d4.

Gellert-Novak A. Europaische Sprachenpolitik und Euroregionen: Ergebnisse einer Befragung zur Stellung der englischen und deutschen Sprache in Grenzgebieten. Tübingen : Narr, 2014. 214 р.

Kolot A., Kravchuk O. Development of Managerial Competencies of Management of Higher Education Institutions in the New Socio-Economic Reality. Actual Problems of Economics, 2023. 1(264). P. 94–111. URL: http://dx.doi.org/10.32752/1993-6788-2023-1-264-94-111.

Salamon L.М., Sokolowski S.W., List R. Global Civil Society: An Overview / The Johns Hopkins Comparative Nonprofit Sector Project. Baltimore: Center for Civil Society Studies: Institute for Policy Studies, 2003. 70 р.

Амосова Л.В. Методичні основи інтенсивного курсу навчання іноземних мов фахівців у сфері державного управління. Державне управління та місцеве самоврядування : тези ХІІ Міжнар. наук. конгресу, 29 берез. 2012 р., м. Харків. Харків : Магістр, 2012. С. 305–306.

Безрукава Л., Швець Н. Мовна компетентність як засіб формування національної свідомості особистості. Українське слово і сучасність. 2016. № 12. С. 36–41.

Василенко Н.В. Особистість сучасного керівника: лідерські якості. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету ім. М. Коцюбинського. Серія «Педагогіка і психологія». 2015. Вип. 43. С. 389–392.

Василенко Н.В. Професійна комунікативна компетентність фахівця: психолого-педагогічні аспекти мережевої комунікації. Харків : Вид. група «Основа», 2016. 112 с.

Герчанівська П.Е. Культура управління : навчальний посібник. Київ : ІВЦ, Вид-во «Політехніка», 2005. 152 с.

Гриценко Т.Б. Українська мова за професійним спрямуванням : Навчальний посібник. Київ : Центр учбової літератури, 2010. 624 с.

Драчук Д.П., Солєйко О.В. Досвід реалізації державної інноваційної політики за кордоном. Науковий вісник Комунального закладу вищої освіти «Вінницька академія безперервної освіти». Вип. № 1 (30). Публічне управління та адміністрування в процесах адміністративної реформи : зб. матеріалів VI Регіональної науково-практичної конференції за міжнарод. участю. Вінниця : ТОВ «Віндрук», 2021. С. 84–86.

Дрозд Т.М. Риторична компетентність – складова комунікативної культури керівника нової формації. Механізми стимулювання соціально-економічного розвитку регіонів в умовах трансформації : колективна монографія / за ред. О. Агієнко. Київ : Ополе, 2019. 323 с.

Лозинська О.В. Використання інноваційних технологій у процесі викладання іноземних мов. Іншомовна підготовка працівників ОВС та фахівців із права : тези доп. наук.-теорет. конф. 30 квіт. 2015 р., м. Київ / за ред. В. Чернєй, І. Галдецької та ін. Київ : Нац. акад. внутр. справ, 2015. С. 89–91.

Пашко Л.А., Ларина Н.Б., Руденко О.М. Комунікативна компетентність керівника : навчально-методичні матеріали. Київ : НАДУ, 2013. 74 с.

Першукова О. Багатомовна освіта – пріоритетний напрям розвитку європейської мовної галузі. Порівняльно-педагогічні студії. 2010, № 3–4. С. 3–47.

Стеблянко І.О. Євроінтеграційні прагнення України: проблеми та соціальні перспективи. Вісник Дніпропетровського університету. Серія «Світове господарство і міжнародні економічні відносини». 2014. Т. 22. Вип. 6. С. 85–93.

Філь Г.В. Комунікативна компетентність керівника та її значення в управлінській діяльності. Екзистенційні та комунікативні питання управління : матеріали Міжнар. наук.-теоретич. конф., 23–25 січня 2014 р., м. Суми. Ч. 2. Суми : СДУ, 2014. С. 11–117.

Downloads

Published

2025-03-13