СПОСОБИ ПОДОЛАННЯ КОМУНІКАТИВНИХ БАР’ЄРІВ У СТУДЕНТІВ ТЕХНІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-1.31Ключові слова:
комунікативний бар’єр, студент технічної спеціальності, комунікативні схильності, організаторські схильності, подолання комунікативних бар’єрівАнотація
Стаття присвячена дослідженню комунікативних бар’єрів у студентів технічних спеціальностей та пошуку ефективних способів їх подолання. Переконані, що розвиток комунікативних навичок є невід’ємною частиною підготовки висококваліфікованих фахівців технічних спеціальностей, здатних ефективно працювати в умовах сучасного інформаційного суспільства. Мета дослідження полягає у виявленні та аналізі комунікативних бар’єрів у міжособистісній комунікації студентів технічних спеціальностей та розробці дієвих способів їх подолання. Методологія дослідження ґрунтується на теоретичних (порівняння, аналіз, синтез, узагальнення положень наукової літератури), емпіричних (спостереження, бесіда та методика «Оцінка комунікативних і організаторських схильностей – КОС» (В.В. Синявського і Б.О. Федоришина), а також психокорекційних методах (індивідуальні консультації, комунікативні ігри, тренінги, виховні заходи). Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше за останній час запропоновано способи подолання комунікативних бар’єрів у студентів технічних спеціальностей на основі досліджень психологічних, лінгвістичних, соціально-культурних особливостей комунікативних бар’єрів у цієї категорії комунікантів. Комунікативний бар’єр – це перешкоди, які виникають під час міжособистісної взаємодії та призводять до неефективної комунікації, негативного емоційного стану співрозмовників, конфліктів. Причинами виникнення комунікативних бар’єрів у майбутніх інженерів можуть бути: тривале перебування у цифровому просторі; багатогодинна індивідуальна робота, яка обмежує можливості спілкування з іншими; зосередження на розвитку hard skils та приділення меншої уваги soft skils; особливості навчальних програм, відповідно до яких мало уваги приділено формуванню комунікативних та соціальних навичок. Окрім цього, чимало студентів належить до інтровертного типу особистості, який має значно менший досвід у спілкуванні, але більше перешкод у взаємодії з іншими людьми (неадекватна самооцінка студентів, низький рівень емоційного інтелекту). Серед комунікативних бар’єрів студентів технічних спеціальностей виокремлюємо психологічні, мовні (лінгвістичні), соціально-культурні бар’єри. Наслідки цих бар’єрів можуть бути різні – від неможливості точної передачі інформації та встановлення порозуміння до виникнення конфліктної ситуації. Проблеми молодих спеціалістів у фаховому спілкуванні призводять до ускладненої комунікації, розірвання договорів, угод, втрати роботи. Висновки. За результатами проведеного експерименту встановлено, що третина студентів має низький рівень комунікативних здібностей, який може бути причиною виникнення комунікативних бар’єрів. Більшість студентів має високий і найвищий рівень організаторських здібностей. Зважаючи на види комунікативних бар’єрів та причини, ми розробили різні методи корекційної роботи зі студентами технічних спеціальностей для їх подолання (індивідуальна робота, комунікативні ігри, соціально-психологічні тренінги, виховні заходи). Позитивна динаміка результатів експерименту довела ефективність запропонованих методів.
Посилання
Гречановська О.В. Педагогічна система формування конфліктологічної культури в майбутніх фахівців технічних спеціальностей : дис. … докт. пед. наук : 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти». Вінниця, 2020. 440 с.
Онуфрієва Л.А. Психологічні умови оптимізації спілкування в системі міжперсональної і міжгрупової взаємодії. Актуальні проблеми психології особистості та міжособистісних взаємин : матеріали IV Міжнародної науково-практичної конференції, 22–23 травня 2012 р., м. Київ, Кам’янець-Подільський / за ред. С.Д. Максименка, Л.А. Онуфрієвої. Кам’янець-Подільський : ПП «Медобори-2006», 2012. С. 267–272.
Підбуцька Н.В. Індивідуально-характерологічні особливості студентів технічних та гуманітарних спеціальностей. Теоретичні і прикладні проблеми психології. 2013. № 3 (32). 2013. С. 191–196.
Саєнко Н.В. Формування професійної гідності майбутнього інженера. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія «Педагогіка і психологія». 2013. Випуск 40. С. 272–276.
Стадній А.С. Психологічні особливості комунікативних бар’єрів : матеріали LIII науково-технічної конференції підрозділів Вінницького національного технічного університету, м. Вінниця, 20–22 червня 2024 року. С. 1260–1263. URL: https://press.vntu.edu.ua/index.php/vntu/catalog/view/832/1453/2726-1.