ФОРМУВАННЯ ЗМІСТУ МУЗИЧНИХ ДИСЦИПЛІН З УРАХУВАННЯМ СУЧАСНИХ ТЕНДЕНЦІЙ РОЗВИТКУ МЕТОДИКИ ВИКЛАДАННЯ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-1.32Ключові слова:
музичні дисципліни, майбутній вчитель музичного мистецтва, методика викладання, професійна підготовка, музично-педагогічна діяльністьАнотація
Мета статті полягає в дослідженні змісту навчальних дисциплін у сфері музичного мистецтва та їхніх особливостей у контексті розвитку мистецької освіти сьогодення. Методологія дослідження пов’язується із застосуванням загальнонаукових методів аналізу та синтезу, систематизації та теоретичного узагальнення комплексу музично-теоретичних, музично-інструментальних, диригентсько-хорових дисциплін, а також методики викладання музичного мистецтва, вивчення та засвоєння яких сприяє формуванню та розвитку у студентів естетичного світогляду, художньо-творчого мислення, усвідомленню та розумінню ними явищ музичного мистецтва. Наукова новизна роботи полягає в тому, що за допомогою методу аналізу наукової літератури та результатів наукових досліджень обґрунтовано зміст навчальних дисциплін у сфері музичного мистецтва та їхні особливості у контексті розвитку мистецької освіти сьогодення. Встановлено та доведено фундаментальне значення музичних дисциплін у професійній підготовці майбутнього педагога. Визначено декілька важливих складників музично-педагогічної діяльності, які є особливо актуальними у процесі формування змісту навчальних дисциплін. Висновки. Результати дослідження свідчать про те, що зміст музичних дисциплін передбачає формування та розвиток у студентів навичок професійного управління виконанням різноманітних видів музичної діяльності учнів на уроці, здатності до імпровізації, вміння приймати необхідні рішення у критичних ситуаціях. Модернізація освітньої діяльності зумовлює впровадження в навчальний процес інновацій, що супроводжуються використанням різноманітних технічних засобів навчання, міжпредметних зв’язків, сучасних форм та методів, зорієнтованих на розвиток художньо-образного мислення. Сьогодні успішний вчитель повинен бути наділений умінням критичного мислення, командної співпраці, уміти спілкуватися у різному культурному середовищі. В результаті опанування певного комплексу музичних дисциплін педагог зможе на високому професійному рівні викладати навчальний предмет, у доступній для дітей формі ознайомлювати та зацікавлювати їх даним видом мистецтва, водночас розвиваючи власний творчий потенціал і вдосконалюючи вміння раціонального застосування отриманих знань у музично-педагогічній роботі в закладах загальної середньої освіти.
Посилання
Богданюк В. Особливості професійної підготовки сучасного вчителя музичного мистецтва. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2020. Вип. 1 (21). Ч. 1. С. 21−29.
Воєвідко Л.М. Музична педагогіка : навчальний посібник. Кам’янець-Подільський : ТОВ «Друкарня Рута», 2022. 240 с.
Горбенко С.С. Основи методики музичної освіти: особистісний дискурс : навчально-методичний посібник. Київ : Вид-во УДУ ім. М.П. Драгоманова, 2024. 206 с.
Олексюк О. Теорія та історія музичної освіти : навчальний посібник. Київ, 2024. 128 с.
Стець Г.В. Особливості розвитку методики викладання музичного мистецтва у контексті сучасних освітніх тенденцій. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 5. «Педагогічні науки: реалії та перспективи». 2022. Вип. 87. С. 99−102.
Юрчук О.М., Гришина В.В. Фахова специфіка викладання музично-теоретичних дисциплін у педагогічному коледжі. Інноваційна педагогіка. 2019. Вип. 14. Т. 1. С. 183−187.
Яловський П.М. Музично-теоретична підготовка у професійному становленні майбутніх учителів музичного мистецтва. Наукові записки Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені В. Винниченка. Серія «Педагогічні науки». 2023. Вип. 209. С. 350−354.