ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ «МЕДІАЗАЛЕЖНОСТІ» ЯК ДЕСТРУКТИВНОГО ЧИННИКА РОЗВИТКУ ПСИХІЧНОГО ЗДОРОВ’Я МОЛОДІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2022-2.07Ключові слова:
медіазалежність, психологічні особливості медіазалежності, психічне здоров’я молодіАнотація
Мета статті полягає у теоретичному аналізі та обґрунтуванні поняття «медіазалежність»; виявленні психологічних передумов розвитку медіазалежності в молоді. Методологія дослідження. Теоретико-методологічною основою дослідження виступили: основні положення вікової психології про закономірності формування особистості, про структуру особистості та її взаємозв’язок з діяльністю (Г. Костюк, С. Максименко, С. Рубінштейн). Прийняті до уваги концептуальні положення щодо сутності феномену залежності (Ц. Короленко, С. Куліков, Є. Мельник), соціально-психологічних особливостей діяльності та комунікації у віртуальному середовищі Інтернету (О. Арестова, Ю. Бабаєва, Л. Бабанін, О. Войскунський, А. Гольдберг, А. Жичкіна, Л. Юр’єва, К. Янг). Наукова новизна. Наукова новизна роботи полягає у визначенні психологічного змісту медіазалежності. Уточнено та проаналізовано зміст поняття «медіазалежність»; систематизовано методологічні підходи та напрями щодо розуміння медіазалежної поведінки молоді. Висновки. У найбільш широкому смислі медіазалежність можна розглядати як інтегративне поняття, яке поєднує велику кількість проблем поведінки, контролю над потягами і характеризує низький рівень медіакультури особистості. Найпоширенішими і активно досліджуваними формами медійної залежності є телеманія, пристрасть до комп’ютерних ігор, інтернет-залежність. Вплив медіа на людей, їхні моральні цінності, етичні і поведінкові норми може зруйнувати структуру суспільних цінностей, викликати заміну вищих цінностей цінностями нижчих порядків, що призводить до морального розладу молоді і суспільства загалом і, безумовно, може спричинити розвиток негативних тенденцій у суспільстві.
Посилання
Асмолов А.Г., Цветкова Н.А., Цветков А.В. (2004). Психологическая модель интернет-зависимости личности. Мир психологии.
Безпалько О.В. (2003). Соціальна педагогіка в схемах і таблицях. Київ : «Логос».
Богданова І.М. (2008). Соціальна педагогіка : навчальний посібник. Київ : Знання.
Больбо Т.Ю. (2004). Фактори ризику розвитку комп’ютерної залежності в осіб молодого віку Український вісник психоневрології. Т. 12.
Вінтюк Ю.І. (2008). Психологічні закономірності виникнення узалежнень у шкільному віці та способи протидії їм. Здоровий спосіб життя.
Войскунский А.Е. (2020). Феномен зависимости от Интернета. Гуманитарные исследования в Интернете. Москва.
Гордеєва А.В. (2004). Методика дослідження образа комп’ютера. Практична психологія та соціальна робота.
Данилюк І.В. (2006). Культура і психологія: точки взаємозв’язку. Соціальна психологія.
Ісаков Т.О. (2011) Інтернет-залежність як новий феномен сучасного світу: сутність і проблеми. Київ : НІСД.
Кушніренко І.Б. (2005). «Психологічні причини виникнення та особистості комп’ютерної залежності». Актуальні проблеми психології : збірник наукових праць НПУ ім. Н.П. Драгоманова. Київ : НПУ.
Максимова Н.Ю. (2018). Соціально-психологічний аспект адиктивної поведінки підлітків та молоді. Київ.
Макарова Л.І., Гах Й.М. (2008). Основи психології і педагогіки. Київ.
Максименко С.Д., Папуча М.В. (2007) Психологія особистості Київ : Видавництво ТОВ «КММ».
Матохнюк Л.О. (2019). Психологія інформаційної компетентності особистості (ґенеза онтологічного розвитку) : докторська дисертація. Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені КД Ушинського».
Петрунько О.В. (2010). Діти і медіа: соціалізація в агресивному медіасередовищі. Полтава : ТОВ НВП «Укрпромторгсервіс».
Посохова В.Г. (2009). Особливості життєвого планування Інтернет-залежної молоді. Психологічні перспективи. Київ.
Помиткіна Л.В. (2011) Психодинамічна неконгруентність особистості: діагностика, корекція та консультування : монографія. Київ.
Розов В.І. (2005). Адаптивні антистресові психотехнології. Київ : Кондор.
Савчин М., Василенко Л. (2004). Вікова психологія : навчальний посібник. Дрогобич.
Сергеєва Н.В. (2010). Соціально-педагогічні умови профілактики комп’ютерної адикції підлітків : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. н. Київ.
Степанов О.М., Фіцула М.М. (2001). Основи психології і педагогіки : навчальний посібник. Київ.
Фатурова В.М. (2002). Самореалізація студентів у системі мотиваційних детермінант Інтернет-середовища. Проблеми загальної та педагогічної психології : збірник наукових праць інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України. Київ.
Фрейд 3. (1989). Введение в психоанализ : лекции. Москва : Наука.
Янг К.С. (2000). Діагноз – Інтернет-залежність. Світ Інтернет.