PSYCHOLOGICAL FEATURES OF “MEDIA ADDICTION” AS A DESTRUCTIVE FACTOR IN THE DEVELOPMENT OF MENTAL HEALTH OF YOUNG PEOPLE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2022-2.07

Keywords:

media addiction, psychological features of media addiction, mental health of young people

Abstract

The purpose of the article is to theoretically analyze and substantiate the concept of “media dependence”; identified psychological prerequisites for the development of media addiction in youth. Research methodology. The theoretical and methodological basis of the study were: the main provisions of age psychology on the laws of personality formation, the structure of personality and its relationship with activity (G. Kostyuk, S. Maksimenko, S. Rubinstein). Conceptual provisions on the essence of the phenomenon of dependence (Ts. Korolenko, S. Kulikov, E. Melnyk), socio-psychological features of activity and communication in the virtual environment of the Internet are taken into account (O. Arestova, Yu. Babayeva, L. Babanin, O. Voiskunsky, A. Goldberg, A. Zhichkina, L. Yurieva, K. Young). Scientific novelty. The scientific novelty of the work is to determine the psychological content of media addiction. The content of the concept of media dependence has been clarified and analyzed; methodological approaches and directions for understanding media-dependent behavior of young people are systematized. Conclusions. In the broadest sense, media addiction can be seen as an integrative concept that combines a large number of problems of behavior, control over trains and characterizes the low level of media culture of the individual. The most common and actively studied forms of media addiction are telemania, addiction to computer games, Internet addiction. The influence of the media on people, their moral values, ethical and behavioral norms, can destroy the structure of social values, replace higher values with values of lower orders, leading to moral discord of youth and society as a whole and can certainly cause negative trends in society.

References

Асмолов А.Г., Цветкова Н.А., Цветков А.В. (2004). Психологическая модель интернет-зависимости личности. Мир психологии.

Безпалько О.В. (2003). Соціальна педагогіка в схемах і таблицях. Київ : «Логос».

Богданова І.М. (2008). Соціальна педагогіка : навчальний посібник. Київ : Знання.

Больбо Т.Ю. (2004). Фактори ризику розвитку комп’ютерної залежності в осіб молодого віку Український вісник психоневрології. Т. 12.

Вінтюк Ю.І. (2008). Психологічні закономірності виникнення узалежнень у шкільному віці та способи протидії їм. Здоровий спосіб життя.

Войскунский А.Е. (2020). Феномен зависимости от Интернета. Гуманитарные исследования в Интернете. Москва.

Гордеєва А.В. (2004). Методика дослідження образа комп’ютера. Практична психологія та соціальна робота.

Данилюк І.В. (2006). Культура і психологія: точки взаємозв’язку. Соціальна психологія.

Ісаков Т.О. (2011) Інтернет-залежність як новий феномен сучасного світу: сутність і проблеми. Київ : НІСД.

Кушніренко І.Б. (2005). «Психологічні причини виникнення та особистості комп’ютерної залежності». Актуальні проблеми психології : збірник наукових праць НПУ ім. Н.П. Драгоманова. Київ : НПУ.

Максимова Н.Ю. (2018). Соціально-психологічний аспект адиктивної поведінки підлітків та молоді. Київ.

Макарова Л.І., Гах Й.М. (2008). Основи психології і педагогіки. Київ.

Максименко С.Д., Папуча М.В. (2007) Психологія особистості Київ : Видавництво ТОВ «КММ».

Матохнюк Л.О. (2019). Психологія інформаційної компетентності особистості (ґенеза онтологічного розвитку) : докторська дисертація. Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені КД Ушинського».

Петрунько О.В. (2010). Діти і медіа: соціалізація в агресивному медіасередовищі. Полтава : ТОВ НВП «Укрпромторгсервіс».

Посохова В.Г. (2009). Особливості життєвого планування Інтернет-залежної молоді. Психологічні перспективи. Київ.

Помиткіна Л.В. (2011) Психодинамічна неконгруентність особистості: діагностика, корекція та консультування : монографія. Київ.

Розов В.І. (2005). Адаптивні антистресові психотехнології. Київ : Кондор.

Савчин М., Василенко Л. (2004). Вікова психологія : навчальний посібник. Дрогобич.

Сергеєва Н.В. (2010). Соціально-педагогічні умови профілактики комп’ютерної адикції підлітків : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. н. Київ.

Степанов О.М., Фіцула М.М. (2001). Основи психології і педагогіки : навчальний посібник. Київ.

Фатурова В.М. (2002). Самореалізація студентів у системі мотиваційних детермінант Інтернет-середовища. Проблеми загальної та педагогічної психології : збірник наукових праць інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України. Київ.

Фрейд 3. (1989). Введение в психоанализ : лекции. Москва : Наука.

Янг К.С. (2000). Діагноз – Інтернет-залежність. Світ Інтернет.

Published

2022-12-01