ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ МИСТЕЦЬКОЇ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛЯ ДО ОРГАНІЗАЦІЇ МУЗИЧНО-ІГРОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ З УЧНЯМИ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2022-2.09Ключові слова:
Нова українська школа, молодші школярі, музична гра, музично-ігрова діяльність, мистецько-педагогічна підготовка, педагогічні умови, етапи підготовки, інноваційні підходи, авторські ігрові прийоми, інфографіка, музично-ігрові проєктиАнотація
Автором здійснено дефінітивний аналіз гри у розвитку основних культурних форм людства, проаналізовано плідні думки видатних педагогів, психологів і мислителів про гру як метод навчання і виховання, досліджено види та класифікацію музичних ігор, доведено, що музично-ігрова діяльність могутньо впливає на різні підсистеми особистості молодшого школяра: емоційно-почуттєву сферу, формування музичної культури, морально-естетичні почуття, ціннісні орієнтації, розвиває творчі здібності, загальну креативність, мислення та поведінку учня. У статті проаналізовано педагогічні умови мистецької підготовки вчителів нової формації, здатних працювати в інноваційних соціокультурних умовах, готових до організації музично-ігрової діяльності з учнями початкових класів, успішно реалізовуючи сучасні освітньо-виховні парадигми концепції Нової української школи. Обґрунтовано необхідність вдосконалення мистецько-педагогічної підготовки вчителя в умовах реформування системи професійної освіти, посилення її культурологічного спрямування, що здійснюється за реалізації педагогічних умов, які передбачають теоретико-практичну етапність формування готовності вчителя до організації музично-ігрової діяльності з молодшими школярами в умовах сьогодення. Запропоновано перспективні напрямки інноваційної підготовки учителів НУШ до організації музично-ігрової з використанням авторських ігрових прийомів, мультимедійних технологій, інтернет-мережі, графічного, відео-зображення, музично-ігрових проєктів тощо
Посилання
Marievych, N., Kuziv, M., Doroshenko, T., Aliksiichuk, O., Borysova, T., & Fedorchuk, V. (2022). Training Future Primary School Teachers to Organize Game-Based Music Activities. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 14(1), 15-31. https://doi.org/10.18662/rrem/14.1/505.
Marievych, N., Nesterovych, B., Turchyn, T., Kryvosheya, T., Shyshova, O., & Nadon, V. (2022). Management of the Play Activity of Primary Schoolchildren. A Critical Look at Ukrainian Trends from the Point of View of International Experience. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 14(1Sup1), 328-348. https://doi.org/10.18662/rrem/14.1Sup1/554.
Агейкіна-Старченко, Т. (2011). Педагогічні умови підвищення кваліфікації вчителів мистецьких дисциплін у системі післядипломної освіти: автореферат дисертації кандидата педагогічних наук: 13.00.04; Класичний приватний університет. Запоріжжя, 20 с.
Бєсєдіна, Л. (2009). Педагогічна майстерність, активні методи навчання та методи роботи у навчальних закладах: методичний посібник. Київ: Логос, 204 с.
Ватаманюк, Г. (2014). Формування комунікативних умінь старших дошкільників у процесі музично-ігрової діяльності: практичний аспект: навчальний посібник. Кам’янець-Подільський: ТОВ «Друк-Сервіс», 160 с.
Верховинець, В. (1989). Весняночка. Ігри з піснями для дітей дошкільного і молодшого шкільного віку. 5-те вид. Київ: Музична Україна, 343 с.
Гончаренко, С. (1997). Український педагогічний словник. Київ: Либідь, 374 с.
Гейзінга, Й. (1994). Homo Ludens [пер.з англ. О. Мокровольського]. Київ: Основа, 250 с.
Закон України (2014). № 1556–VII «Про вищу освіту». Відомості Верховної Ради (ВВР), № 37–38.
Кондратова, Л. (2014). Музичні учнівські проекти на уроках та в позаурочній діяльності: методичний посібник для вчителя музичного мистецтва. Тернопіль: Навчальна книга Богдан, 120 с.
Кудикіна, Н. (2003). Ігрова діяльність молодших школярів у позаурочному навчально-виховному процесі: монографія. Київ: КМПУ, 272 с.
Масол, Л. (2019). Нова українська школа: методика навчання інтегрованого курсу «Мистецтво» у 1-2 класах на засадах компетентнісного підходу: навчально-методичний посібник. Київ: Генеза, 208 с.
Мар’євич, Н. (2009). Інноваційні аспекти фахової підготовки вчителів початкових класів щодо організації музично-ігрової діяльності дітей. Вісник Глухівського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. Вип. 15. Глухів: ГНПУ ім. О. Довженка, Ч. 1. 151–156.
Мар’євич, Н. (2011). Музичні ігри в початковій школі: методичний посібник. Вінниця-Бар, 120 с.
Мар’євич, Н. (2013). Педагогічні умови використання музичних ігор у виховній роботі з молодшими школярами. Наука, освіта, суспільство очима молодих: зб. матеріалів VI Міжнар. наук.-практ. конф. студентів та молодих науковців. Рівне: РВВ РДГУ, Ч. 1: Психолого-педагогічний напрям. 119–121.
Мар’євич, Н. (2015). Підготовка майбутніх учителів початкових класів до організації музично-ігрової діяльності молодших школярів: автореферат дисертації кандидата педедагогічних наук: 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти»; Вінницький державний педагогічний університет ім. М. Коцюбинського. Вінниця, 23 с.
Мар’євич, Н. (2017). Подорож до країни музичних ігор: зошит індивідуальної підготовки майбутнього вчителя до організації музично-ігрової діяльності молодших школярів. Бар: РВВ БГПК ім. М. Грушевського, 64 с.
Мороз, М. (2020). Педагогічні умови формування професійної компетентності майбутніх учителів музики. Нові технології навчання: збірник наукових праць. ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти». Вип. 94. Київ, 238-243.
Нестерович, Б. (2009). Підготовка майбутніх учителів початкових класів до позакласної музично-виховної роботи з молодшими школярами: автореферат дисертації кандидата педедагогічних наук: спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти»; Вінницький державний педагогічний університет ім. М. Коцюбинського. Вінниця, 23 с.
Нова українська школа: порадник для вчителя (2018). [за заг. ред. Н.М. Бібік]. Київ: Літера ЛТД, 160 с.
Організація дитячої ігрової діяльності в контексті наступності дошкільної і початкової освіти. (2010). Навчально-методичний посібник [за ред. Г.С.Тарасенко]. Київ: видавничий Дім «Слово», 320 с.
Педагогічна майстерність (2004). Підручник [за ред. І. Зязюна]. 2-е вид., доп. і переробл. Київ: Вища школа, 442 с.
Поплавська, Ю. (2008). Методика навчання музичної грамоти в початковій школі: навчально-методичний посібник. 3-тє вид., змінене та доп. Вінниця: Нова книга, 127 с.
Поплавська, Ю. (2013). Музичні сходинки: творчий зошит з музики для учнів четвертого класу загальноосвітньої школи. Вінниця: ТОВ «Ландо ЛТД», 78 с.
Сухомлинський, В. (1977). Серце віддаю дітям. Вибрані твори: в 5 т. Т. 3. Київ: Радянська школа, 7–279.
Савченко, О. (2007). Виховний потенціал початкової освіти. Київ: СПД «Цудзинович Т.І.», 204 с.
Садовенко, С. (2013). Ти, малий, скажи малому…: музична логоритміка. Київ: Редакції газет з дошкільної та початкової освіти, 128 с.
Русова, С. (1996). Вибрані педагогічні твори. Київ: Освіта, 304 с.
Тарасенко, Г. (2009). Роль гносеологічної функції мистецтва в професійній підготовці вчителя початкових класів. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми: збірник наукових праць. [ред. кол.: І. А. Зязюн, Н. Г. Ничкало, С. У. Гончаренко та ін.]. Київ; Вінниця: ДОВ Вінниця, Вип.21. 527–532.
Черкасов, В. (2021). Періодизація музично-педагогічної освіти України в умовах наближення до європейських і світових стандартів. Мистецтво та освіта: науково-методичний журнал. 3(101). 7–12.